Redaksjonen. Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 BMW offentliggjør flere detaljer om sin pågående elbiloffensiv.Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Vent noen år, så begynner kjøperne å sjekke om elbilene er vinterisolert. Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 22. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Burde ikke dette argumentet få lov til å dø snart? Endret 22. mars 2018 av bshagen 18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Burde ikke dette argumentet få lov til å dø snart? Hvorfor det? https://www.nrk.no/sapmi/hva-tror-du-skjer-med-en-elbil-i-40-kuldegrader_-1.13304663 6 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Fordi det er allmenn kunnskap? Dette er ikke noe nytt akkurat 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg stigmv Skrevet 22. mars 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. mars 2018 For min egen del er det nettopp om vinteren jeg ser den største fordelen med elektrisk bil. Vinterstid er det mye småkjøring og lite langturer og med dieselbilen bruker jeg ofte mer tid på tomgangskjøring mens jeg fjerner snø og is enn på selve kjøreturen. Med en elektrisk bil vil jeg kunne sette på varmeapparatet i god tid før mens ladekabelen står i og så ut og kjøre med en god og varm bil.Dieselmotoren er dessuten ikke spesielt lettstartet i 16 minusgrader, selv med nyladet batteri. 11 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Vent noen år, så begynner kjøperne å sjekke om elbilene er vinterisolert. Jeg kjører først generasjon i3, og rekkevidden på sommeren er rundt 14mil med normal kjøring og klimatisering. I 10- er jeg nede i 10-11 mil etter forvarming. Med kald bil og drivlinje er rekkevidde og effekt bregrenset, samme som i en fossilbil. Samme gjelder med mye start og stopp. Fordelen kontra vår bil nr2, en fossilbil fra Mazda, er at elbilen er varm på få minutter. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Min erfaring med el vs diesel er at elbilen forvarmes før jeg kommer ut og jeg slipper hele skrape-helvetet. Dieselbilen tar 5 minutter med harking (og eksos-stank) før den lar seg skrape (ytterligere noen minutter). Ved daglig småkjøring slipper jeg å slite med kondens på tanken, slitasje pga kald motor osv, men må til gjengjeld tåle langt hyppigere lading (forbruket er ca doblet ved 10 km småturer, sammenlignet med 10 km på sommeren). På langkjøring er det mye mindre forskjell. Forbruket er da ca 20-30% høyere i -10 grader på bar asfalt enn på sommeren. Omtrent samme økning i forbruk som jeg opplevde med dieselbilen på vinteren. Jeg tror piggdekk, snø og kupevarme er hovedårsaken til økningen. 9 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Flott. Framtiden er elektrisk. Men med med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men uten rekkeviddeangst når et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport. Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning. Og altså med nullutslipp. Og nok fornybar elektrisk energi til transport, fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hvorfor kan ikke fosill-biler varmes opp på samme måten som EL-biler? Begge har batterier.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jadda, vi kan bruke hydrogen.. Og selvkjørende biler kan innredes med peisstue, så kan du bruke peisen til å drive en stirling-generator som leverer strøm til bilen. Bare ha med nok ved.. Blir så fint atte!! 6 Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen. Men nå bruker jo ikke fossilbilene batteriet til å varme opp kupéen da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Nei, det er derfor de ikke varmes opp på samme måte som elbiler. Du må lese post #10. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Fossilbilene har ikke batterikapasitet til å drive en elektrisk ovn lenge nok til å varme opp kupéen. Hvor mye strøm trenger de egentlig? Jeg har 2 batterier i min bil og de lades under kjøring Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det lar seg jo regne ut, da. Hvor mange watt er varmeapparatet på, og hvor lenge må det jobbe før du har akseptabel temperatur? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det lar seg jo regne ut, da. Hvor mange watt er varmeapparatet på, og hvor lenge må det jobbe før du har akseptabel temperatur? Kolben på de fleste ligger på mellom 3 og 6 kW. Ved jevn kjøring i mellom 5 til 10 kuldegrader går det typisk rundt 2 til 3 kW på varme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Og altså med nullutslipp. Hydrogen er ikke nullutslipp .. ennå. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det blir vanskelig å inbille markedet at en er best når alle andre har kommet først. 4 år til er lovlig sent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå