Martin Braathen Røise Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Nå skal det bli enklere å få tilgang til norske helsedata. Bygger ny plattform til 150 millioner kroner Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Nå skal det bli enklere å få tilgang til norske helsedata.Enklere ? Jøss, jeg trodde det allerede var for enkelt å få fatt i slike data for enkelte. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg gir det ett år så koster det 450 millioner kroner og skrotes til fordel for nytt prosjekt pga dårlig funksjonalitet. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Nå er jeg dønn seriøs: klarer Facebook å finne ut hva brukerne lider av, ved å sjekke likes og poster? MyHeritage er i gang med å bygge opp en internasjonal base over brukernes DNA, og hvis vi setter Cambridge Analytica på saken, kan vi få et ganske artig register. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Nå skal det bli enklere å få tilgang til norske helsedata.Enklere ? Jøss, jeg trodde det allerede var for enkelt å få fatt i slike data for enkelte. Gnek. Det var det jeg tenkte når jeg så overskrifta. ? 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg forventet absolutt krav om at alle komponenter utelukkende skal finnes, kjøres og administreres innenfor riksgrensen til nasjonen Norge. 3 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg forventet absolutt krav om at alle komponenter utelukkende skal finnes, kjøres og administreres innenfor riksgrensen til nasjonen Norge. Tøsekoppen! ;o)) 3 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Det er et par personvernprinsipper som er hellige: - Forholdet mellom lege og pasient - Forholdet mellom advokat og klient Noen saker er rimelig åpenbare: - Statens etater har et bunnløst arsenal av grunner til at de skal vite absolutt alt om borgerne - Personvernbehovene til Staten er minimale - Tillatelser for krysskobling og alternativ bruk av informasjon fra offentlige registre er en "slippery slope" og det er ingen grunn til å tro at det er noen som har en bremsepedal til å regulere farten Jeg fikk nylig en henvendelse addressert til meg fra forskere på bakgrunn av informasjon fra det offentlige som jeg karaktiserer som sensitive. De ba om mer sensitiv informasjon. Men det er klart, mastersyken eller skal vi si Ph.D-syken må ha mat..... Endret 22. mars 2018 av 1J7HHBGW 7 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Skjema for reservasjon mot kjernejournal (PDF) …men selvfølgelig, man må jo være rimelig naiv for å tro at den slags gjør det minste forskjell. Det eneste trygge nå, er å aldri gå til lege. Noe som jo fort kan føre til visse andre ulemper. Lenke til kommentar
Øystein Hansen Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det er et par personvernprinsipper som er hellige: - Forholdet mellom lege og pasient - Forholdet mellom advokat og klient Noen saker er rimelig åpenbare: - Statens etater har et bunnløst arsenal av grunner til at de skal vite absolutt alt om borgerne - Personvernbehovene til Staten er minimale - Tillatelser for krysskobling og alternativ bruk av informasjon fra offentlige registre er en "slippery slope" og det er ingen grunn til å tro at det er noen som har en bremsepedal til å regulere farten Jeg fikk nylig en henvendelse addressert til meg fra forskere på bakgrunn av informasjon fra det offentlige som jeg karaktiserer som sensitive. De ba om mer sensitiv informasjon. Men det er klart, mastersyken eller skal vi si Ph.D-syken må ha mat..... Det er nok ikke personopplysninger, men helseopplysninger som er inteeressante Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det er et par personvernprinsipper som er hellige: - Forholdet mellom lege og pasient - Forholdet mellom advokat og klient Noen saker er rimelig åpenbare: - Statens etater har et bunnløst arsenal av grunner til at de skal vite absolutt alt om borgerne - Personvernbehovene til Staten er minimale - Tillatelser for krysskobling og alternativ bruk av informasjon fra offentlige registre er en "slippery slope" og det er ingen grunn til å tro at det er noen som har en bremsepedal til å regulere farten Jeg fikk nylig en henvendelse addressert til meg fra forskere på bakgrunn av informasjon fra det offentlige som jeg karaktiserer som sensitive. De ba om mer sensitiv informasjon. Men det er klart, mastersyken eller skal vi si Ph.D-syken må ha mat..... Det er nok ikke personopplysninger, men helseopplysninger som er inteeressante Spiller ingen rolle hva som "er interessant" eller ei. Det er helseinformasjon knyttet opp mot person. Informasjonen hører naturlig inn under lege/pasient-privilegiene. Staten skal ikke lagre helseinformasjon om den enkelte med mindre den enkelte eksplisitt har godkjent det. Praksisen med at "du har gitt oss tillatelse til å sanke informasjon om deg med mindre du sier noe annet" er en variant av negativt salg. Dvs "vi sender deg en tøysevare til overpris og siden du ikke har avbestilt har vi sendt fakturaen (som du aldri har fått) til inkasso. Same shit different wrapping. 4 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg forventet absolutt krav om at alle komponenter utelukkende skal finnes, kjøres og administreres innenfor riksgrensen til nasjonen Norge. Jammen, hvordan skal de så komme av med minimum 350 millioner? -Kjøpe brukt og velprøvd? Du er jammen morsom. Lenke til kommentar
Moddi Waldemar-Lima Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Ingen hele informasjon eller annen informasjon om meg skal med der! Selv har jeg sluttet å bruke lege for over 10 år siden, å meldt meg ut av fastlege ordningen for flere år siden! Jeg kommer aldri i mitt liv benytte meg av helsevesenet! Derfor forlager jeg at alt som min tideligere lege har skrevet om meg skal bli slettet! Det er nok de som staten har om meg hos Folkeregistert & Skatteetaten & NAV & Posten! Med vennlig hilsen Teknologi Nerd & Geek Internet Moddi Lenke til kommentar
taleg Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Sukk, det de burde lage er en nasjonal database med massiv sikkerhet og da en bruker+behandler nøkkel for å lese data som gjelder bruker. Og da et variabelt interface som viser data, alt etter formål og bruksrom. Et slik system vil kunne lages, relativt enkelt, robust som fy og nær like sikkert som bankenes online tjenester, pluss med litt inspirasjon kan et slik system også designes relativt fleksibelt. F.eks bruker tabeller med sub tabeller med data fra de forskjellige medisinske grenene. Et slik system vil kunne til og med etterligne eksisterende inerface løsninger siden dataene ligger et annet sted en i brukerprogrammet. Dette er selvsagt en veldig forenklet beskrivelse med flere utfordringer, men det er fult mulig. 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Sukk, det de burde lage er en nasjonal database med massiv sikkerhet og da en bruker+behandler nøkkel for å lese data som gjelder bruker. Og da et variabelt interface som viser data, alt etter formål og bruksrom. Et slik system vil kunne lages, relativt enkelt, robust som fy og nær like sikkert som bankenes online tjenester, pluss med litt inspirasjon kan et slik system også designes relativt fleksibelt. F.eks bruker tabeller med sub tabeller med data fra de forskjellige medisinske grenene. Et slik system vil kunne til og med etterligne eksisterende inerface løsninger siden dataene ligger et annet sted en i brukerprogrammet. Dette er selvsagt en veldig forenklet beskrivelse med flere utfordringer, men det er fult mulig. Det er er mulig men: Nå har de holdt på i årevis uten engang å få til et nasjonalt id-kort. Passfotoautomatene deres bruker vel XP hvis oppdateringer formelt opphørte for 4 år siden. Hva er det som tilsier at de skal betros dine helseopplysninger? Har virkelig staten respekt for dine helseopplysninger? Eller kan hvilken som helst forsker få tilgang på et eller annet tidspunkt hvor det offentlige ser ytterligere behov for å snuse rundt? Skal man vurdere hvorvidt en er villig til å akseptere en slik base MÅ man se det i sammenheng med fremtidige endringer i behov, holdninger og politisk klima. Hvis du ikke ønsker at et diktatorisk regime skal kunne gi/skaffe seg tilgang til helseinformasjon om deg så bør du heller ikke godta at et demokratisk valgt regime lagrer for mye informasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå