økonom00 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Heisann, jeg og en medstudent jobber med bacheloroppgaven og i forbindelse med den gjennomfører vi en undersøkelse hvor vi forsøker å kartlegge hva "mannen i gata" eller "folk flest" vet om inntektsulikheter i Norge. Vi skal også se på hvordan ulike måter å spørre på kan påvirke svarene vi får, og vi hadde satt veldig pris på om så mange som mulig gjennomfører undersøkelsen! Derfor tenkte jeg å dele den her, hvor folk er generelt interesserte i økonomi! Den tar ca 15 minutter å gjennomføreDersom posten ikke passer inn her er det bare å flytte eller fjerne, evt slette, gi meg gjerne tilbakemelding om jeg har gjort noe feil! Første posten min her! Her er linken til undersøkelsen: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAOp1PBRsWIqZdrFQxYU4qB2u5clKsXdUlzRvHE4wL1WTsiA/viewform Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Heisann, jeg og en medstudent jobber med bacheloroppgaven og i forbindelse med den gjennomfører vi en undersøkelse hvor vi forsøker å kartlegge hva "mannen i gata" eller "folk flest" vet om inntektsulikheter i Norge. Vi skal også se på hvordan ulike måter å spørre på kan påvirke svarene vi får, og vi hadde satt veldig pris på om så mange som mulig gjennomfører undersøkelsen! Derfor tenkte jeg å dele den her, hvor folk er generelt interesserte i økonomi! Den tar ca 15 minutter å gjennomføre Dersom posten ikke passer inn her er det bare å flytte eller fjerne, evt slette, gi meg gjerne tilbakemelding om jeg har gjort noe feil! Første posten min her! Her er linken til undersøkelsen: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAOp1PBRsWIqZdrFQxYU4qB2u5clKsXdUlzRvHE4wL1WTsiA/viewform Hvem er egentlig "mannen i gata" eller "folk flest" ? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Begrepet "nettoinntekt" tror jeg ikke vil være hensiktsmessig. Nettoinntekt er etter skatt, og skattesystemet prøver etter beste evne å utjevne noen av inntektsforskjellene. Også i siste del burde dere ha med median og gjennomsnittsinntekt, ellers kan svarene bli ganske intetsigende. Kanskje vurdere å ta ut personer under 18 i undersøkelsen, for de tjener ganske lite og tuller med snitt og medianlønn. I Norge er gjennomsnittslønn ca. 530'000 ifølge SSB (månedslønn 44310x12), men drar man inn en million under 18 som ikke tjener stort blir det ikke noen summer å forholde seg til. Så med snittlønn i landet på 530brutto blir kanskje 330-380'000 fordelt på alle i landet, også trekker man fra skatt så blir snittinntekt ifølge spørreundersøkelsen på under 300'000. Vesentlig under SSBs anslag for 2017 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Stoppet med netto inntekt, helt urealistisk at folk skal ha kontroll på dette da folk har forskjellige fradrag. 1 Lenke til kommentar
økonom00 Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Heisann, jeg og en medstudent jobber med bacheloroppgaven og i forbindelse med den gjennomfører vi en undersøkelse hvor vi forsøker å kartlegge hva "mannen i gata" eller "folk flest" vet om inntektsulikheter i Norge. Vi skal også se på hvordan ulike måter å spørre på kan påvirke svarene vi får, og vi hadde satt veldig pris på om så mange som mulig gjennomfører undersøkelsen! Derfor tenkte jeg å dele den her, hvor folk er generelt interesserte i økonomi! Den tar ca 15 minutter å gjennomføre Dersom posten ikke passer inn her er det bare å flytte eller fjerne, evt slette, gi meg gjerne tilbakemelding om jeg har gjort noe feil! Første posten min her! Her er linken til undersøkelsen: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAOp1PBRsWIqZdrFQxYU4qB2u5clKsXdUlzRvHE4wL1WTsiA/viewform Hvem er egentlig "mannen i gata" eller "folk flest" ? Veldig godt spørsmål! Håpet er å få så mange respondenter at resultatene er representative for den norske befolkningen, iallefall til en viss grad! Studier viser at Amerikanere ved lignende undersøkelser tror de økonomiske ulikhetene er mye større enn de faktisk er, samtidig som samme typer studier gjennomført i Norge viser det motsatte, altså at Nordmenn mener vi har større ulikheter enn det som er tilfelle. Lenke til kommentar
økonom00 Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Begrepet "nettoinntekt" tror jeg ikke vil være hensiktsmessig. Nettoinntekt er etter skatt, og skattesystemet prøver etter beste evne å utjevne noen av inntektsforskjellene. Også i siste del burde dere ha med median og gjennomsnittsinntekt, ellers kan svarene bli ganske intetsigende. Kanskje vurdere å ta ut personer under 18 i undersøkelsen, for de tjener ganske lite og tuller med snitt og medianlønn. I Norge er gjennomsnittslønn ca. 530'000 ifølge SSB (månedslønn 44310x12), men drar man inn en million under 18 som ikke tjener stort blir det ikke noen summer å forholde seg til. Så med snittlønn i landet på 530brutto blir kanskje 330-380'000 fordelt på alle i landet, også trekker man fra skatt så blir snittinntekt ifølge spørreundersøkelsen på under 300'000. Vesentlig under SSBs anslag for 2017 Tusen takk for veldig gode tilbakemeldinger! Vi har i hovedsak valgt å forholde oss til nettoinntekt i denne omgangen da vi ønsker at våre funn skal være sammenlignbare med tidligere undersøkelser på feltet, les gjerne Jon Reiersens artikkel "Amerikanerne velger Sverige og Nordmenn velger Norge", det er denne forskningen vi ønsker å supplere til med vår undersøkelse. Dessverre blir en bacheloroppgave for liten i omfang til å virkelig starte det vi ville ansett som en "optimal" forskning, da dette sannsynligvis ville gått over flere år, noe som kan være veldig interessant å se videre på i masteren! Målet med nettopp denne undersøkelsen er i hovedsak å se på hvilken av måtene å spørre på som gir et mest korrekt bilde på hva folk faktisk tror og mener, derfor er det samme spørsmålet stilt to ganger, en gang med prosent og en gang med gjennomsnittlig årsinntekt, grunnen til at vi ønsker å se på dette er at Dan Ariely gjennomførte samme undersøkelse (den første delen) på amerikanere, og har senere motatt kritikk for måten den ble gjennomført på! Jaggu blir svarene lange når man skriver om ting man er engasjerte om! Tilbakemeldingen din er notert for videre forskning! Lenke til kommentar
økonom00 Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Stoppet med netto inntekt, helt urealistisk at folk skal ha kontroll på dette da folk har forskjellige fradrag. Dette er veldig sant, og noe vi lenge har diskutert i forhold til om vi skulle forholde oss til netto eller brutto inntekt, vi valgte netto denne runden da vi ønsker å sammenlikne resultatene av denne undersøkelsen med en artikkel som tidligere er gjort (Jon Reiersens "Amerikanerne velger Sverige og Nordmenn velger Norge"). Hadde det ikke vært for dette hadde vi valgt bruttoinntekt. Vi vurderte også formue, men vi tror folk har et mer realistisk forhold til inntekt. Endret 22. mars 2018 av økonom00 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Studier viser at Amerikanere ved lignende undersøkelser tror de økonomiske ulikhetene er mye større enn de faktisk er, samtidig som samme typer studier gjennomført i Norge viser det motsatte, altså at Nordmenn mener vi har større ulikheter enn det som er tilfelle. Du mener sikkert at amerikanere tror ulikheterne er mindre enn de faktisk er. I Norge derimot får vi tutet huden full fra venstresiden om gigantiske forskjeller i Norge som ikke eksisterer i virkeligheten. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Denne undersøkelsen ble alt for kompleks. I de neste spørsmålene vil den norske befolkningen fortsatt være delt inn i de fem inntektsgruppene. Du skal nå skrive inn hva du TROR hver av de fem gruppene har som ÅRLIG gjennomsnittlig nettoinntekt i KRONER, (disponibel inntekt / inntekt etter skatt) på nåværende tidspunkt. Du/dere skriver at vi er 5,3millioner i Norge, men ikke noe om hvor mange av disse faktisk jobber/mottar ytelser. Det er nok en del av disse som er under 18år feks. Her burde dere evt gitt mer info. Ellers så kan dere jo faktisk regne det ut selv med den infoen du/dere fikk i forrige spørsmål da det var snakk om hvor mange prosent. Når man lager sånne undersøkelser så bør man unngå "fritekst" felter så mye som mulig, mens det er alt for mye i denne. Hadde dette vært dropdown med valg feks så hadde jeg nok fullført undersøkelsen, men når det krever så mye fra meg så gidder jeg ikke. Endret 23. mars 2018 av PatSharpX 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Denne undersøkelsen ble alt for kompleks. I de neste spørsmålene vil den norske befolkningen fortsatt være delt inn i de fem inntektsgruppene. Du skal nå skrive inn hva du TROR hver av de fem gruppene har som ÅRLIG gjennomsnittlig nettoinntekt i KRONER, (disponibel inntekt / inntekt etter skatt) på nåværende tidspunkt. Du/dere skriver at vi er 5,3millioner i Norge, men ikke noe om hvor mange av disse faktisk jobber/mottar ytelser. Det er nok en del av disse som er under 18år feks. Her burde dere evt gitt mer info. Ellers så kan dere jo faktisk regne det ut selv med den infoen du/dere fikk i forrige spørsmål da det var snakk om hvor mange prosent. Når man lager sånne undersøkelser så bør man unngå "fritekst" felter så mye som mulig, mens det er alt for mye i denne. Hadde dette vært dropdown med valg feks så hadde jeg nok fullført undersøkelsen, men når det krever så mye fra meg så gidder jeg ikke. Enig. Tok et raskt google-søk, og ca 20% av alle i Norge er under 18 år. Bare litt over 50 % jobber faktisk. Lenke til kommentar
økonom00 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Studier viser at Amerikanere ved lignende undersøkelser tror de økonomiske ulikhetene er mye større enn de faktisk er, samtidig som samme typer studier gjennomført i Norge viser det motsatte, altså at Nordmenn mener vi har større ulikheter enn det som er tilfelle. Du mener sikkert at amerikanere tror ulikheterne er mindre enn de faktisk er. I Norge derimot får vi tutet huden full fra venstresiden om gigantiske forskjeller i Norge som ikke eksisterer i virkeligheten. Det er akkurat det jeg mener, begynte å bli litt sent da jeg skrev, Amerikanerne tror ulikhetene er mindre og nordmenn tror de er større ja! Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Kan du legge ut "fasiten"? Jeg følte at det ble veldig mye till at jeg måtte gjette hvor store forskjellige grupper er i samfunnet. f.eks hvor mange er det som er helt uten inntekt fordi er barn. Og jeg merket også det at det var mye lettere når jeg skulle gjette med summer istedenfor prosent. Og jeg reagerte litt på at dere på en side snakket om nettoinntekt men så snakket dere om hvem som var rike/fattige. i mitt hode hvertfall så er rikdom og inntekt to forskjellige ting. selv om det er korrelert. Lenke til kommentar
økonom00 Skrevet 25. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Kan du legge ut "fasiten"? Jeg følte at det ble veldig mye till at jeg måtte gjette hvor store forskjellige grupper er i samfunnet. f.eks hvor mange er det som er helt uten inntekt fordi er barn. Og jeg merket også det at det var mye lettere når jeg skulle gjette med summer istedenfor prosent. Og jeg reagerte litt på at dere på en side snakket om nettoinntekt men så snakket dere om hvem som var rike/fattige. i mitt hode hvertfall så er rikdom og inntekt to forskjellige ting. selv om det er korrelert. I denne artikkelen er fasiten på den første delen oppsummert (Amerikanere velger Sverige og Nordmenn velger Norge): https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2366249/Skriftserien_2015_18_Reiersen.pdf?sequence=1&isAllowed=y Delen med summer er vårt tilskudd, og vi vil få dette klart når bacheloroppgaven vår er klar, kan komme tilbake hit med den da! Vi snakket en del om det var riktig å bruke "rike" og "fattige" da dette ikke nødvendigvis har noe med inntekt å gjøre, men også med formue, og vi vurderte om vi heller skulle bruke "Med høyest/lavest inntekt", etter å ha snakket med veileder om dette valgte vi å bruke rike/fattige da dette var brukt i undersøkelsen vi forsøker å gjenskape, og setningene ville bli svært lange og knotete, i en allerede lang og knotete undersøkelse! Endret 25. mars 2018 av økonom00 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Sånn dere snakker om det, og sånn som jeg ser det beskrevet i artikkelen du linker til så virket det som om dere snakket om enkeltpersoner. Men når jeg ser på Fordelingsutvalgets rapport fra 2009 som er kilden til tallene så virker det som om dette er husholdningstall hvor man har korrigert med en ekvivalensskala 3. EU-skalaen Første voksen i husholdningen gis vekten 1, andre voksne (eldre enn 16 år) vekten 0,5 hver, mens hvert barn 0-16 år får vekten 0,3. En husholdning med to voksne og to barn (under 17 år) vil dermed måtte ha en inntekt som er 2,1 ganger så stor som inntekten til en enslig for å ha like god økonomi. - Fra 'Boks 3.2' side 31 i NOU rapporten Videre så står det at 1. I de fleste figurer og tabeller i denne rapporten er det valgt å ta ut alle personer som tilhører studenthusholdninger. En studenthusholdning er her definert som en husholdning der hovedinntektstaker verken er yrkestilknyttet (dvs. har en yrkesinntekt lavere enn folketrygdens minsteytelse, 117 500 kroner i 2007) eller trygdemottaker, men som mottar studielån fra Statens lånekasse. Disse husholdningene utelates fordi denne gruppen i stor grad lever på lån og/eller overføringer fra foresatte som ikke inngår i inntektsbegrepet, og fordi det ikke er ønskelig at denne gruppen skal få for stor vekt i den nederste delen av inntektsfordelingen. Denne definisjonen utelater om lag halvparten av alle studenter på universiteter og høyskoler. Det å utelukke studenter på denne måten er i tråd med hvordan denne statistikken presenteres av Statistisk sentralbyrå. -Fotnote side 38 I tabell 4.1 på side 40 gir nesten like tall som den undersøkelsen som du linker til (Figur 5 side 10). så jeg går utifra at de har hentet tallene sine derfra. (der fordelt på desiler). Hvis vi som svarer på undersøkelsen tror at vi skal svare personfordelt også er fasiten som dere sammenligner med husholdningsfordelt så er det ikke veldig rart at vi tror at det er mer ujevnt enn det fasiten viser. (jeg svarte betydelig mer ulikt en fasiten, men er ikke sikker på om jeg faktisk svarte så ulikt som det er i virkeligheten.) Så vi som svarer kan sitte å undervurdere intektsforskjellene også kan dere tro at vi overvurderer dem fordi dere sammenligner på ett helt annet grunnlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå