Redaksjonen. Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Brakar satset på feil bussleverandør.Batteribuss-satsing i Drammen er over et år forsinket Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Flott. Elektrisk transport er framtiden. Og 15 km-rute er jo akkurat passe for batteri-elektriske busser. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det er på høy tid at busser blir miljøvennlige. At ikke løsningene har vært klare for lenge siden og bussene kjøpt inn for lengst er en skandale. Både diesel, piggdekk og kjetting burde vært forbudt på buss. Først når det skjer kan man begynne å bruke miljøargumentet om buss. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Både diesel, piggdekk og kjetting burde vært forbudt på buss. Diesel er et must på langtur, piggdekk tror jeg aldri jeg har sett, og hvis du står fast er kjetting svært nyttig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Diesel ikke et must på langtur generelt, kun på buss. Det er tragisk at de ikke har løst dette ennå, ~8 år etter elbilene begynte å bli familievennlige. Alle bussene her i Tromsø bruker piggdekk om vinteren. Jeg blir overrasket om ikke det er vanlig ellers i landet også. Skulle busselskapene fulgt myndighetenes råd, avgiftstrykk og miljøframsnakk burde de kun kjørt piggfritt. Kjetting er greit for å komme seg løs, men ikke greit når de kjører rundt med kjettinger en hel dag fordi de ikke gidder å ta de av og på eller bare for å være føre var. Kjetting gnager asfalt til svevestøv mangfoldige ganger raskere enn piggdekk. Miljøpropagandaen for buss kan ta seg en bolle fram til bussene er 100% elektrisk og 100% piggfrie og kjettingfrie (med unntak av å komme seg løs og så av med de igjen) Endret 22. mars 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Diesel ikke et must på langtur generelt, kun på buss. Det er tragisk at de ikke har løst dette ennå, ~8 år etter elbilene begynte å bli familievennlige. Alle bussene her i Tromsø bruker piggdekk om vinteren. Jeg blir overrasket om ikke det er vanlig ellers i landet også. Skulle busselskapene fulgt myndighetenes råd, avgiftstrykk og miljøframsnakk burde de kun kjørt piggfritt. Kjetting er greit for å komme seg løs, men ikke greit når de kjører rundt med kjettinger en hel dag fordi de ikke gidder å ta de av og på eller bare for å være føre var. Kjetting gnager asfalt til svevestøv mangfoldige ganger raskere enn piggdekk. Miljøpropagandaen for buss kan ta seg en bolle fram til bussene er 100% elektrisk og 100% piggfrie og kjettingfrie (med unntak av å komme seg løs og så av med de igjen) Det med elektriske busser burde det ikke være noe problem å lage firehjulstrekk slik at man kommer mye bedre fram på vinterføre. Langturbusser går også an å kjøre på batteri, det finnes allerede slike busser med lang rekkevidde, kombinerer man med standard 450kW Opp-charge som kobler automatisk ned på tilkoblinger på taket av bussen når den stopper på holdeplasser så kommer man langt. De fleste langruter går jo innom rutebilstasjoner i de større byene underveis. Der har de også gjerne noen minutter ventetid for overgang mellom busser. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Skyss holder vel til i Hordaland? Lenke til kommentar
missi Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er på høy tid at busser blir miljøvennlige. At ikke løsningene har vært klare for lenge siden og bussene kjøpt inn for lengst er en skandale. Både diesel, piggdekk og kjetting burde vært forbudt på buss. Først når det skjer kan man begynne å bruke miljøargumentet om buss. Nå som godt som alle forstår at batterielektrisk er fremtiden, så burde en jo klart å få til fremdrift på alle hjulsett samtidig. Med antiskrens, antispinn med mer. Men det hjelper vel neppe i Nobinabakken midtvinters? Tromsø burde hatt t-bane. Perfekt utformet for t-bane, klima for t-bane og fjell for t-bane. Ring rundt øya og gangtunneler inn mot midten av øya. Samt en ytre ring som dekker Kvaløya og Tromsdalen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Tromsø er for liten for å kunne ha lønnsomhet i en t-bane. Tromsø trenger flere tuneller slik at transportnettet fortsatt kan benyttes av både offentlig transport, personbiler og næringsvirksomheter. Et helt nytt transportnett på siden av det eksisterende blir alt for dyrt og plasskrevende. Bussene burde slutte å kjøre i Nobina-bakken. De burde kjøre tunell gjennom øya for å unngå sånne bakker og effektivisere trafikken. Noen av busstoppene oppå øya burde bli erstattet av heis ned til tunellen. Det kunne passet både ved Alfheim, Kongsbakken, Gyllenborg, Maritime høyskolen, Grønnåsen/Tromsøbadet og universitetet. Lenke til kommentar
missi Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Det eneste som er lønnsomt i Tromsø er privatbil. Men skal en insistere på kollektivtrafikk i Tromsø og områdene rundt er t-bane det eneste langsiktig kloke valget. Du beskriver jo nesten t-bane som løsning Endret 25. mars 2018 av missi Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Nei, jeg beskriver ikke å bygge et helt eget separat veinett kun for offentlig persontrafikk som en løsning. T-bane er for dyrt. Punktum. Buss er dyrt nok med en halv milliard i subsidier hvert år bare for Tromsø-bussene. T-bane vil koste det mangedobbelte. Buss er bare et gammelt tiltak for å frakte folk. Tidligere var det langt flere som ikke hadde råd til bil. I dag er bussbrukerne en del som ikke kan kjøre bil og en del idealister som ikke vil kjøre bil. Buss som fraktetiltak kommer til å vare kanskje et tiår til før selvkjørende biler blir foretrukket fremfor buss. Selvkjørende biler kommer til å være mer presise, raskere, belaste miljøet mindre osv. Busser kan man enkelt kvitte seg i takt med at etterspørselen synker. T-bane er ikke så lett. Investeringer som gjøres i t-bane nå vil i "beste" fall gi en åpning av t-bane om 10 år. Hvem skal ta regninga da? T-banebrukerne vil garantert ikke ta t-banen mer om prisen øker. Selvkjørende biler vil som sagt være billigere. Og mer lettvint, raskere og mer pålitelig. Skal skattebetalerne betale regninga for et anlegg som kom for sent og bare kommer til å støve ned som et bortkastet milliardprosjekt? Et som ble gjennomført av bakoversynte politikere, til tross for advarsler om å gå baklengs inn i framtida? T-bane kommer aldri til Tromsø! Tunellene handler om å øke fremkommeligheten i Tromsø, for alle kjøretøy inkludert en selvkjørende framtid. Økt framkommelighet uten å måtte ekspropriere enormt mye verdifullt areal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå