Gå til innhold

Oppsett av hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Nå har jeg satt sammen en server: Fractal Design Node 804/Supermicro X10SL7-F HK.

Trenger jeg egentlig grafikkort til en server?

Nå trenger jeg litt råd om oppkopling. Jeg har en ATEN KVMP og en TP-Link Ethernet fordeler, begge med en ledig plass. Er det her den skal koples, eller USB til min hoved-PC?

Programvare? Er FreeNAS det beste?

Tips om et godt nettsted som gir svar på dette og andre tips om hjemmeserver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du trenger ikkje grafikkkort så lenge du ikkje skal bruke den til maskinlæring.

Supermicro hovedkortet ditt støtter IPMI, så eg anbefaler å bruke det til management av serveren.

Servethehome er eit bra community for heimeservere

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nei, du trenger ikkje grafikkkort så lenge du ikkje skal bruke den til maskinlæring.

Det var veldig generaliserende, var det ikke? Man kan bruke GPU til blant annet raskere transkoding i Plex. Litt mer aktuelt hjemme enn maskinlæring kanskje.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Takk for gode tips.

Nå pakkes det til påsketur, så snart vi er framme og påskefreden har senka seg, skal eg bestille eit grafikkort og gå inn på servethehome og lese meir om IPMI.

Et spørsmål til forresten: kabinettet har ein HD Audio-kabel, truleg til mic inn og lyd ut. Eg finn ingen kontakt på HK til denne. Skal det ikkje vera lyd på serverHK?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skal du bruke IPMI kan du sette opp serveren ved å koble serveren til router / switch og ta det remote i nettleser med mounting av virtuell cd-rom f.eks. 

Eller du kan koble til skjerm / tastatur og boote opp fra en usb-stick.

Edit: Ser du skriver du skal bestille en GPU, Dette er på ingen måte nødvendig. Har du et liggende kan du bruke det, men det er ikke noe vits i å bestille noe før du eventuelt ser behovet.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...