Hanne Løvik Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 La til på kaien som måtte spesialbygges nettopp for å ta imot dem.Her losses de første vindturbin-delene til Norges største vindpark Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Ja, dette var en artikkel etter min smak, hvor det er nok faktaopplysninger til å kunne sammenligne prisen på vindkraft med andre alternativer. Ved å legge opplysningene inn i regneark for å sammenligne får jeg en produksjonspris på 40 øre/kWh, som er svært bra. Vanskelig å konkurrere for kraftverk med fossil energi med denne prisen. Atomkraft kommer ikke under 60 øre/kWh, så vind på land er billigst, slått bare av vannkraft i gunstige tilfeller. Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland. Utnyttelsesgrad på 40% er optimistisk, men utnyttelsegraden er blitt bedre med de store turbinene, så jeg går ut fra at det er realistisk. Det er Vestas som leverer turbinene, så Danmark har skutt gullfuglen med dette selskapet. Vestas omsetter for like mye som fiskerinæringen i Norge, og Norge burde lære av Danmark og lage et lokomotiv innen fornybar energi, nå når mulighetene er store for et industrieventyr på havet for de som er først. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Så får vi håpe at disse utgiftene og strømprisene ikke brukes til å jevne våre strømpriser oppover , i vinterlandet Norge. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland. Hadde gjerne plusset på en tiøring pr kwh for å få disse parkene ut på havet og bak horisonten. Må vel legge på en tiøring til pga dybde osv. Men den eksportrettede norskeideproduksjonen burde vært plassert nærmest mulig kundene. Vindmøllene trenger ikke ligge her for å levere der. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Du må nok ut med 2,50kr pr kWh for å få flytende rubiner utom horisonten. Kraftkrevende industri må ligge der det er straum, det var det som gjekk gale når Hydro flytta produksjon frå Årdal til Sunndal. Men det underskuddet dei fekk til i Midt-Norge då retta seg litt med denne vindkraftutbygginga. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Du må nok ut med 2,50kr pr kWh for å få flytende rubiner utom horisonten. Kraftkrevende industri må ligge der det er straum, det var det som gjekk gale når Hydro flytta produksjon frå Årdal til Sunndal. Men det underskuddet dei fekk til i Midt-Norge då retta seg litt med denne vindkraftutbygginga. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Du må nok ut med 2,50kr pr kWh for å få flytende rubiner utom horisonten. Kraftkrevende industri må ligge der det er straum, det var det som gjekk gale når Hydro flytta produksjon frå Årdal til Sunndal. Men det underskuddet dei fekk til i Midt-Norge då retta seg litt med denne vindkraftutbygginga. Det kan godt hende for alt jeg vet, men jeg vil fortsatt ikke ha landbasert vindmølleindustri :0) Det er rikelig med grunt vann i Nordsjøbassenget og i Den engelske kanal osv for den eksportrettede biten. Men vindmøller på land for å drifte aluminiumsproduksjon har jeg ikke sansen for. Da kan de heller bygge ut enda mer på Karmøy og legge ned i Sunndal selv om de har investert massivt der. Landbasert vindkraft har en pris jeg ikke er villig til å betale :o) Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Du må nok ut med 2,50kr pr kWh for å få flytende rubiner utom horisonten. Kraftkrevende industri må ligge der det er straum, det var det som gjekk gale når Hydro flytta produksjon frå Årdal til Sunndal. Men det underskuddet dei fekk til i Midt-Norge då retta seg litt med denne vindkraftutbygginga. Det kan godt hende for alt jeg vet, men jeg vil fortsatt ikke ha landbasert vindmølleindustri :0) Det er rikelig med grunt vann i Nordsjøbassenget og i Den engelske kanal osv for den eksportrettede biten. Men vindmøller på land for å drifte aluminiumsproduksjon har jeg ikke sansen for. Da kan de heller bygge ut enda mer på Karmøy og legge ned i Sunndal selv om de har investert massivt der. Landbasert vindkraft har en pris jeg ikke er villig til å betale :o) NIMBY:-) God plass på doggerbank, kan rigge til 90 gw der, men det hjelpe ikkje midt- norge 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 NIMBY:-) God plass på doggerbank, kan rigge til 90 gw der, men det hjelpe ikkje midt- norge https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Nyhamna_overview_II_%286946871890%29.jpg Om gassen brukes til kraft i Norge eller England/Wherever spiller 0 rolle mht klodeklima ;o) Lenke til kommentar
HF- Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 NIMBY:-) God plass på doggerbank, kan rigge til 90 gw der, men det hjelpe ikkje midt- norge https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Nyhamna_overview_II_(6946871890).jpg Om gassen brukes til kraft i Norge eller England/Wherever spiller 0 rolle mht klodeklima ;o) Skulle tru det, men slik er det nok ikkje. Gassbruk i norge kjem istaden for vann og vindkraft med ca 0% co2, gasskraft i england kjem istaden for køl og reduserer co2 50% 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland. Hadde gjerne plusset på en tiøring pr kwh for å få disse parkene ut på havet og bak horisonten. Må vel legge på en tiøring til pga dybde osv. Men den eksportrettede norskeideproduksjonen burde vært plassert nærmest mulig kundene. Vindmøllene trenger ikke ligge her for å levere der. Både du og HF har missforstått hva som menes med 10 øre/kWh på strømprisen. Jeg og en som kaller seg Proton har hatt mange debatter rundt dette tidligere, men det er kanskje på tide å ta det opp igjen. Detter er samme opplegget som brukes i dag gjennom EL-sertifikat ordningen, som belaster oss strømkunder med 5 øre/kWh når den er på topp i 2020. Utbyggingen i denne artikkelen skulle i utgangspunktet få 25 øre/kWh, som legges til prisen på Nord Pool. Skal vi ut på havet og bygge flytende Multi-use plattformer, hvor Norskerenna er en ideell plassering, er ikke 5 øre nok, men 10 øre burde holde. Med litt matematikk finner en da ut at vi kan bygge ut 1 TWh pr. år, med topp om 15 år. Egentlig helt likt som dagens El-sertifikater som har en topp 2020. Med dagens priser på Nord Pool kan utbygger regne med ca 80 øre/kWh, som er nok for denne type anlegg hvor utgiftene deles på mange inntektskilder. Vind og bølgekraft for energi, og fiskeoppdrett og algeproduksjon for mat. Hadde staten gjennom Statkraft tatt initiativet og bygget første anlegget, som er kalkulert til 2 mrd, ville vi fått testet økonomien i det som blir fremtidens energiutbygginger. Det er ingen stor risiko knyttet til dette, men det kan bli et eventyr av typen Vestas om vi lykkes. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland. Hadde gjerne plusset på en tiøring pr kwh for å få disse parkene ut på havet og bak horisonten. Må vel legge på en tiøring til pga dybde osv. Men den eksportrettede norskeideproduksjonen burde vært plassert nærmest mulig kundene. Vindmøllene trenger ikke ligge her for å levere der. Både du og HF har missforstått hva som menes med 10 øre/kWh på strømprisen. Jeg har igrunn ikke tenkt over, langt mindre regnet på, noen spesifikk (ekstra) pris i det heletatt jeg :o) Men jeg ønsker ikke vindmølleparker på land i det heletatt, og om det er en pris å betale for å unngå slikt så er det det som må til. Jeg vil ha oppdrettsanleggene på land - ikke vindmøller :o) Kjøper aldri oppdrettsfisk serru. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 NIMBY:-) God plass på doggerbank, kan rigge til 90 gw der, men det hjelpe ikkje midt- norge https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Nyhamna_overview_II_(6946871890).jpg Om gassen brukes til kraft i Norge eller England/Wherever spiller 0 rolle mht klodeklima ;o) Skulle tru det, men slik er det nok ikkje. Gassbruk i norge kjem istaden for vann og vindkraft med ca 0% co2, gasskraft i england kjem istaden for køl og reduserer co2 50% Mnjaa..... Lenke til kommentar
HF- Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland. Hadde gjerne plusset på en tiøring pr kwh for å få disse parkene ut på havet og bak horisonten. Må vel legge på en tiøring til pga dybde osv. Men den eksportrettede norskeideproduksjonen burde vært plassert nærmest mulig kundene. Vindmøllene trenger ikke ligge her for å levere der. Både du og HF har missforstått hva som menes med 10 øre/kWh på strømprisen. Jeg og en som kaller seg Proton har hatt mange debatter rundt dette tidligere, men det er kanskje på tide å ta det opp igjen. Detter er samme opplegget som brukes i dag gjennom EL-sertifikat ordningen, som belaster oss strømkunder med 5 øre/kWh når den er på topp i 2020. Utbyggingen i denne artikkelen skulle i utgangspunktet få 25 øre/kWh, som legges til prisen på Nord Pool. Skal vi ut på havet og bygge flytende Multi-use plattformer, hvor Norskerenna er en ideell plassering, er ikke 5 øre nok, men 10 øre burde holde. Med litt matematikk finner en da ut at vi kan bygge ut 1 TWh pr. år, med topp om 15 år. Egentlig helt likt som dagens El-sertifikater som har en topp 2020. Med dagens priser på Nord Pool kan utbygger regne med ca 80 øre/kWh, som er nok for denne type anlegg hvor utgiftene deles på mange inntektskilder. Vind og bølgekraft for energi, og fiskeoppdrett og algeproduksjon for mat. Hadde staten gjennom Statkraft tatt initiativet og bygget første anlegget, som er kalkulert til 2 mrd, ville vi fått testet økonomien i det som blir fremtidens energiutbygginger. Det er ingen stor risiko knyttet til dette, men det kan bli et eventyr av typen Vestas om vi lykkes. Har ikkje sagt noke om 10 øre/kwh på strømprisen, so vidt eg kan huske. Men skal innrømme at eg ikkje forstår reknestykket ditt: 30øre/kwh+ 25øre el-sertifikat=80øre/kwh til utbygger? Fins det noken artikler, det hadde vore artig å lest om algeplattform. 15twh uttafor all nimby hadde vore fantastisk, men eg frykter større kostnader enn det du skisserer Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Heller ikke havvind ligger langt etter med 50 øre/kWh for Vattenfall sin utbygging i Nederland.Hadde gjerne plusset på en tiøring pr kwh for å få disse parkene ut på havet og bak horisonten. Må vel legge på en tiøring til pga dybde osv. Men den eksportrettede norskeideproduksjonen burde vært plassert nærmest mulig kundene. Vindmøllene trenger ikke ligge her for å levere der. Både du og HF har missforstått hva som menes med 10 øre/kWh på strømprisen. Jeg og en som kaller seg Proton har hatt mange debatter rundt dette tidligere, men det er kanskje på tide å ta det opp igjen. Detter er samme opplegget som brukes i dag gjennom EL-sertifikat ordningen, som belaster oss strømkunder med 5 øre/kWh når den er på topp i 2020. Utbyggingen i denne artikkelen skulle i utgangspunktet få 25 øre/kWh, som legges til prisen på Nord Pool. Skal vi ut på havet og bygge flytende Multi-use plattformer, hvor Norskerenna er en ideell plassering, er ikke 5 øre nok, men 10 øre burde holde. Med litt matematikk finner en da ut at vi kan bygge ut 1 TWh pr. år, med topp om 15 år. Egentlig helt likt som dagens El-sertifikater som har en topp 2020. Med dagens priser på Nord Pool kan utbygger regne med ca 80 øre/kWh, som er nok for denne type anlegg hvor utgiftene deles på mange inntektskilder. Vind og bølgekraft for energi, og fiskeoppdrett og algeproduksjon for mat. Hadde staten gjennom Statkraft tatt initiativet og bygget første anlegget, som er kalkulert til 2 mrd, ville vi fått testet økonomien i det som blir fremtidens energiutbygginger. Det er ingen stor risiko knyttet til dette, men det kan bli et eventyr av typen Vestas om vi lykkes. Har ikkje sagt noke om 10 øre/kwh på strømprisen, so vidt eg kan huske. Men skal innrømme at eg ikkje forstår reknestykket ditt: 30øre/kwh+ 25øre el-sertifikat=80øre/kwh til utbygger? Fins det noken artikler, det hadde vore artig å lest om algeplattform. 15twh uttafor all nimby hadde vore fantastisk, men eg frykter større kostnader enn det du skisserer Beklager, jeg ser at det gikk litt fort. Dagens El-sertifikater på 5 øre/kWh gir støtte på 25 øre/kWh. Øker en El-sertifikatordningen til 10 øre gir det støtte på 50 øre/kWh, og legger en til Nord Pool pris på 30 øre blir det 80 øre til utbygger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå