Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er syk men NAV presser meg å dra til jobb.

Gjest medlem-465396

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-465396
Jeg jobbet 5 år i vanskelige forhold og fikk skader. Jeg er i rullestol, jeg har en deformert venstre underarm - en funksjonshemmede. Prolaps i ryggraden og personlighetsforstyrrelser.

Nav stresser meg å gå på jobb.

I aktivitetsplan har jeg en IPS, medisinsk behandling, egen tening.  IPS de vil finne jobber på kontoret for meg.

Jeg jobbet en gang i Polen på kontoret på 6 måneder, men jeg ble utvist fordi jeg har personlighetsforstyrrelser.

Kjæresten min sier at jeg har shizofreni i tillegg.

Jeg sier dumhet og inkonsekvent tenkning. På møtet med NAV og IPS fikk jeg mulighet til å bruke tolk, men jeg var redd for å bruke den. Jeg var redd for NAV, og Victoria ville være sint på meg for det. Jeg vet at jeg har rett til å oversette, men sykdommen min er sterk og det styrer meg.

Jeg fått en referat fra sammtale med NAV og IPS

Jeg forsto at de vil finne en jobb i PR. Jeg sa at jeg er enig. - Jeg husker ikke dette faktum.

Kjæresten min sier at de vil at jeg skal gjøre noe dumt og arrestere meg.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fant dette forumet.

Jeg kan ikke snakke med NAV - jeg vet ikke hva jeg skal fortelle dem slik at de ikke vil bruke den mot meg.

Jeg vet at jeg ikke kan jobbe på kontoret. Jeg kan ikke sitte i en stol lenger enn 30 minutter fordi ryggraden gjør vondt.

Jeg leter etter råd som kan hjelpe meg, hva skal jeg gjøre

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å vite hvilke problemer du sliter med utover det fysiske, ut ifra hva du skriver. Personlighetsforstyrrelser kan være så mangt, og selv om kjæresten din har en teori så tror jeg man skal ta det med en klype salt. 

Kan det være at NAV driver med kartlegging av arbeidsevne? I så fall vil de bare teste deg ut i arbeid for å se hvor mye eller hvor lite du klarer i arbeid. De vil ikke vite noe om den gangen du jobbet på kontor i Polen, så de vil bruke egne tiltak til å kartlegge arbeidsevnen din. 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. Prøv det ut - og om det ikke går, så går det ikke. Det vil NAV også bite seg merke i. 

Snakk gjerne med legen din om dette om du har anledning, og om du går til psykolog vil jeg tipse deg om å snakke med psykologen også. (Psykologen din kan også hjelpe deg med en utredning.) Både lege og psykologer har mye "pondus" i dialog med NAV. 

Lenke til kommentar

Hva ønsker du å oppnå?

- Uføretrygd? I så fall er nok psykolog og NAV veien å gå.

- Finne et eller annet arbeid som du kan klare? I så fall bør du søke råd hos NAV sine karriærerådgivere og få de til å lete etter yrker du kan jobbe i til tross for dine begrensninger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Jeg må bytte psykolog på grunn av hun anbefalt meg å røyke cannabis. Han manipulere i dokumentasjon.  De vil at jeg skal gjøre dumt ting og arrestere meg.

Min kjærste har sendt klage til lensmann kontor.  Jeg skal å gå til fastlegen å ha ny hensivning til andre psykolog. 

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Hva ønsker du å oppnå?

- Uføretrygd? I så fall er nok psykolog og NAV veien å gå.

- Finne et eller annet arbeid som du kan klare? I så fall bør du søke råd hos NAV sine karriærerådgivere og få de til å lete etter yrker du kan jobbe i til tross for dine begrensninger.

Mål er å bli helt helse frisk.  Fysioterapeuten anbefaler avlastning og tid. Psykolog anbefalt avrusning men jeg bruke ikke cannabis og alkohol fra middle 2017.  Jeg har dette på papiren.  

Det synes jeg at psykologen trodde at jeg ikke ville forstå hva som er skrevet i denne brev ''innkaling til avrusning'', som er skrevet om mitt situasjon. Jeg ga det til oversettelse, og se det er dumme ting om meg. Jeg fortalte psykologen at jeg snakket om det med min psyhiatra, falt han i et sjal og sa at han skal avslutt saken min. min psyhiatra sa at dette er et sak for advokaten.

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

Jeg må bytte psykolog på grunn av hun anbefalt meg å røyke cannabis. Han manipulere i dokumentasjon.  De vil at jeg skal gjøre dumt ting og arrestere meg.

Min kjærste har sendt klage til lensmann kontor.  Jeg skal å gå til fastlegen å ha ny hensivning til andre psykolog. 

Det finnes ingen grunn til at noen vil arrestere deg. Spørsmålet er hva du vil ,som Simen1 er inne på.

Lenke til kommentar

Nav vil ha ting dokumentert. Hjelper ikke med egen diagnose der dessverre. En annen ting som er vanskelig er å komme med tips til en med personlighetsforstyrrelser, og andre psykiske "tilstander". Det kan være så vanskelig/innviklet samtidig at det kan være veldig frustrerende for den det gjelder. 

Du må legge alt på bordet, alle dokumentasjoner og lignende hvis Nav ikke har dette fra tidligere. Komme med tips utover dette blir langt utenfor mitt kompetanse nivå. Der er lege/psykolog eller lignende de rette å henvende seg til vil nå jeg mene.

Ønsker deg lykke til videre og håper at alt ordner seg for deg til slutt   :)

Anonymous poster hash: 81f86...0d7
Lenke til kommentar

Snakk med fastlege, få psykologtime, få schizofreni-diagnosen på papir. Hvis du har sykdom som gjør at du ikke kan stå i jobb over lengre tid, så skal du få uføretrygd. Du må starte et samarbeid med en psykolog som forstår det og din situasjon, sånn at han eller hun backer deg opp i den prosessen. Det er blått styre nå, og NAV blir instruert til å piske folk mest mulig. Du må bare gjøre mottiltak som virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...