Gå til innhold

Slik velger du riktig spillskjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kunne anbefalt en ultrawide curved skjerm og?

Enig.

At de mener entusiast anbefalingen her tilfredsstiller selv de mest kresne er jeg ikke enig i. Selv kunne jeg aldri gått tilbake til 16:9 selv hvor mange Hz skjermen måtte ha, 16:9 føles gammelt og tungvint.

Her burde det vært med en anbefaling til 21:9 også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Artig måten de pusher alt som koster ekstra. Hvis du er veldig opptatt av konkurransespill så stemmer det at høy refresh rate er viktig, men gsync/freesync er det første du skrur av/velger bort hvis du er i den gjengen pga input delay. Her blir det nevnt som viktig å ha med.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har selv Acer Predator som kanskje ikke er den peneste skjermen å se på (særlig føttene er ganske harry), men sett bort fra dette en fantastisk skjerm. Med 1440p, 165Hz og IPS-panel får jeg en ganske rask, smooth og bra fargegjengivelse i skjermen. Dog er fargegjengivelsene ikke helt på nivå sammenliknet med Dell UltraSharp-skjermen min, men den er heller dårlig til spill.

TN-panel er bare fullstendig uaktuelt, selvom jeg spiller en del CS. TN har knapt farger og har altfor ofte bleeding-problemer o.l. Prøvde Predator-skjermen med TN-panel først da jeg fikk feil skjerm, det var noe av det verste jeg har sett på lenge.

4K drøyer jeg med til prisen kommer på et litt mer normalt nivå, skjerm+gpu med g-sync :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til slutt er det lurt å være bevisst på hvilken skjermteknologi du går for. Valget står mellom såkalte TN-, VA- eller IPS-paneler. TN-paneler er rimeligere, men har også noe dårligere fargegjengivelse og innsynsvinkel. Samtidig har de lavest responstid. IPS-paneler leverer finere farger og bedre innsynsvinkler, men har litt dårligere respons. VA-panelene er en mellomting, de har både gode farger og innsynsvinkel, men heller ikke den beste responstiden.

Tja. Det her stemmer vel ikke helt? VA-paneler har på sett og vis like dårlig, om faktisk ikke hakket dårligere innsynsvinkel enn TN-paneler. Forskjellen er nok mer det at TN-paneler fort blir helt ubrukelige fra diverse vinkler, mens VA-paneler klarer seg noe bedre men det skal fryktelig lite til for at du får fargeskift og drastisk dårligere sortnivå på VA-paneler om du ikke sitter midt foran skjermen.

IPS er utvilsomt langt, langt bedre på innsynsvinkel og er det eneste av disse paneltypene som kan klassifiseres som brukanes fra diverse vinkler både horisontalt og vertikalt hvor både TN og VA-paneler vil by på markant reduksjon i bildekvalitet. Spesielt vertikalt så er jo både TN og VA-paneler temmelig ubrukelige, men de sliter også veldig horisontalt når man sitter såpass nærme som man gjør når det gjelder PC-skjermer/monitorer.

VA-panel har heller ikke bedre responstid enn IPS så skjønner ikke helt hvorfor artikkelen/reklamen ser ut til å skissere dette? VA-paneler har et veldig stort problem med grå-til-sort responstider som skaper "smearing" som kan være til stor irritasjon for mange og er jo slettes ikke ideelt for "gaming" og kan i verstefall være med på å trigge "motion sickness" for de som er ekstra ømfintlige og sensitive for slikt.

TN har fordelen av best responstid, men dårlig innsynsvinkel, dårlig sortnivå og generelt slett midt-på-treet fargekvalitet selv om det har begynt å komme noen paneler som ikke leverer så alt for ille hva gjelder farger. Det er valget for de som bryr seg utelukkende om responstider og vil ha de raskeste skjermpanelene til best mulig pris og ikke prioriterer noe som helst annet.

IPS har fordelen av gode farger, er eneste paneltypen med god innsynsvinkel og de har akseptable responstider. Det negative er dårlig sortnivå og på grunn av måten paneltypen fungerer på så får du også en hel del backlight bleed som spesielt i mørke rom ser temmelig flatterende ut og får sort til å se mer ut som grått. Det er også et panellotteri her for det er veldig varierende hvor ille og hvor balansert mengden av backlight bleed er på de forskjellige skjermene og panelene så to modeller av samme skjerm kan gi temmelig markant forskjell i praksis.

VA har fordelen av langt bedre sortnivå som igjen gir langt bedre kontrast. VA-paneler har også generelt like gode farger, om ikke hakket bedre enn IPS-paneler men sliter veldig med fargeskift og markant reduksjon i sortnivå om du ikke sitter midt foran skjermen. De har også en stor utfordring med responstidene, da spesielt går-til-sort som skaper mye smearing som gjør de relativt dårlig egnet som spillskjerm spesielt for spillere som er ekstra sensitive for motion sickness. De kan også være relativt vanskelig få kalibrert et VA-panel skikkelig så du ikke ender opp med "black crush" hvor de forskjellige nyansene av sort ikke blander seg inn i hverandre så du ikke lenger klarer å skille de forskjellige nyansene så alt bare blir en sort smørje.

Jeg er veldig stor fan av VA-paneler generelt på grunn av det er det eneste som klarer å levere bra sortnivå som gir god fargekontrast, men ville ikke vurdert det som spillskjerm med mindre man klarer å levere med responstidene og smearingen som oppstår og man er villig til å sette seg ned å kalibrere så man ikke ender opp med masse black crush osv.. Du er også helt avhengig av å sitte midt foran skjermen hvis ikke så mister du fort alle fordelen med VA-panel da sortnivå forsvinner og du får mye fargeskift ved den minste lille vinkel. VA-paneler med høy Hz (av typen 165Hz+) er totalt meningsløst da responstidene ikke klarer å henge med det i hele tatt.

IPS er nok det som egner seg best som spillskjerm for de fleste. Du ofrer litt på responstider sammenlignet med TN-paneler men tilgjengelig så får du bedre farger og mye bedre innsynsvinkel.

Lenke til kommentar

1. Tja. Det her stemmer vel ikke helt? VA-paneler har på sett og vis like dårlig, om faktisk ikke hakket dårligere innsynsvinkel enn TN-paneler. Forskjellen er nok mer det at TN-paneler fort blir helt ubrukelige fra diverse vinkler, mens VA-paneler klarer seg noe bedre men det skal fryktelig lite til for at du får fargeskift og drastisk dårligere sortnivå på VA-paneler om du ikke sitter midt foran skjermen.

2. VA-paneler har et veldig stort problem med grå-til-sort responstider som skaper "smearing" som kan være til stor irritasjon for mange og er jo slettes ikke ideelt for "gaming" og kan i verstefall være med på å trigge "motion sickness" for de som er ekstra ømfintlige og sensitive for slikt.

3. VA har fordelen av langt bedre sortnivå som igjen gir langt bedre kontrast. VA-paneler har også generelt like gode farger, om ikke hakket bedre enn IPS-paneler men sliter veldig med fargeskift og markant reduksjon i sortnivå om du ikke sitter midt foran skjermen.

4. De kan også være relativt vanskelig få kalibrert et VA-panel skikkelig så du ikke ender opp med "black crush" hvor de forskjellige nyansene av sort ikke blander seg inn i hverandre så du ikke lenger klarer å skille de forskjellige nyansene så alt bare blir en sort smørje.

Må bare tilføye litt, føler du sammenligner TN med billige VA panel, for alle disse «problemene» er ikke tilfelle med alle VA skjermer.

1. VA har ikke dårlig innsynsvinkel, og iværtfall ikke dårligere innsynsvinkel enn TN. Hadde dette vært korrekt så ville UV curved med VA panel hatt et stort problem med dette, men det finnes jo en rekke curved VA monitorer som ikke sliter markant med innfallsvinkel. Fargene blir selvsagt noe blasse fra siden på et VA panel, men du får ikke vrengte farger slik som på et TN panel. Innfallsvinkelen er klart best på IPS, men VA har vesentlig bedre innfallsvinkel sammenliknet med TN, iværtfall de billigere TN panelene.

2. Har du et skikkelig VA panel så vil du ikke slite med grå-til-sort responstid, har selv en VA skjerm og har ennå til dags dato ikke opplevd «smearing». Så at dette er et kjent problem med VA er jeg ikke helt enig i.

3. Mulig dette er et problem på noen skjermer med VA panel, men VA skjermene som har quantum dot har ikke problem med fargeskift og markant reduksjon i sortnivå.

4. Dette er jeg enig i, men ville bare på påpeke at black crush ikke er et problem på Va dersom man klarer å calibrere den korrekt. Viktig å få frem at black crush på Va kan fikses, slik at man ikke får det problemet. Black crush er kun et resultat av elendig calibrering.

Måtte bare få på plass at det er forskjell VA panelene fra moden til model, og at disse problemene ikke er synonymt med VA. Kjøper du en skikkelig skjerm med VA så vil du ikke møte på disse utfordringene dersom du klarer å calibrere skjermen riktig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet alt som finnes av VA-paneler, men sitter på en Samsung C34F791 med "quantum-dot" og alle problemene jeg nevner er også reelt på dette panelet. Fargeskift/innsynsvinkel er ikke et like stort problem som på eldre modeller jeg har som Samsung F2380M osv men problemet eksisterer så absolutt.

TN har en langt større og mer markant forvrenging, det skal sies men selve skiftet skjer ca like tidlig og fra samme vinkel og det skal minimalt til før du får fargeskift og endring i sortnivå også på moderne VA-paneler.

Smearing på grunn av dårlig sort til grå er absolutt en reell problemstilling også i dag. Black crush kan naturligvis kalibreres, utfordringen er at de færreste sitter med utstyr eller ekspertise nok til å utføre dette på en tilstrekkelig måte og du har generelt temmelig elendig kontroll over gammakurve i Windows generelt da fullskjermapplikasjoner osv gjerne overstyrer innstillingene du setter i Windows.

Her er noen utkast fra Rtings sin anmeldelse av Samsung C34F791 som skal være et av de bedre VA-panelene på markedet;

The horizontal viewing angles are poor. Blacks wash out as soon as you deviate from the center axis and a few degrees later, colors shift and brightness fades. This is mitigated a bit by the curvature of the display, which means that the sides of the screen face towards a central seating position.

The vertical viewing angles are bad. In this case, too, blacks are the first ones to lose accuracy, almost immediately off the center axis. And then followed by a shift in colors and loss of brightness as the viewing angle increases.

Nå tester ikke rtings responstidene i så fryktelig detaljert grad, men tftcentral har testet Samsung C32HG70 som skal ha Samsung sitt beste VA-panel og de skriver;

The average G2G response time was more accurately measured at 13.0ms which was quite slow overall to be honest. It is the rise times, the changes from dark to light shades, that cause the problem here and you can see that those response times are particularly slow. The changes from black to grey (0 > x) are around 20ms in most cases, with a change from black to dark grey (0 > 50) being even slower at 37.5ms. Those slow rise times are what leads to the black smearing on moving content that we talked about before, and demonstrated with our pursuit camera tests. We have seen this issue on many VA panels in the past, as those changes from black to grey often seem to be a problem with this technology it seems. You need a more aggressive overdrive impulse to boost them to faster speeds.

The rise times (16.7ms G2G average) drag the overall average response times down to the 13ms G2G figure. The fall times, changes from light to darker shades are much quicker with an average of 9.4ms G2G measured. With the overall response times being what they are, we felt that without the strobing backlight active (so in the 'standard' response time setting) you will probably want to limit your refresh rate to 100Hz maximum. That includes when using FreeSync to dynamically control the refresh rate range. There seemed to be some motion clarity improvements going from 60Hz to 100Hz thanks to the higher frame rate, but if you push the refresh rate above 100Hz you do start to get some additional blurring and smearing caused by the slow pixel response times. If you use the strobing backlight, that helps hide some of the blurring and smearing and so is more usable at 120Hz and 144Hz settings if you wish.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke testet alt som finnes av VA-paneler, men sitter på en Samsung C34F791 med "quantum-dot" og alle problemene jeg nevner er også reelt på dette panelet. Fargeskift/innsynsvinkel er ikke et like stort problem som på eldre modeller jeg har som Samsung F2380M osv men problemet eksisterer så absolutt.

TN har en langt større og mer markant forvrenging, det skal sies men selve skiftet skjer ca like tidlig og fra samme vinkel og det skal minimalt til før du får fargeskift og endring i sortnivå også på moderne VA-paneler.

Smearing på grunn av dårlig sort til grå er absolutt en reell problemstilling også i dag. Black crush kan naturligvis kalibreres, utfordringen er at de færreste sitter med utstyr eller ekspertise nok til å utføre dette på en tilstrekkelig måte og du har generelt temmelig elendig kontroll over gammakurve i Windows generelt da fullskjermapplikasjoner osv gjerne overstyrer innstillingene du setter i Windows.

Høres enten ut som et mandagsprodukt eller resultat av dårlig calibrering. 

Jeg har samme skjerm (C34F791) og har som sagt ikke opplevd noen av de problemene som du sikter til. Skal sies at jeg hadde disse problemene før calibrering, da var det både black crush og smearing, men dette var kun fordi skjemen var dårlig calibrert fra fabrikken.

Man kan simpeltent ikke klage på et produkt og kvaliteten på panelet fordi man ikke er flink nok til å calibrere skjermen selv. Da får man enten kjøpe verktøy for calibrering, eller få dem til å gjøre det på butikken. 

Innsynnsvinkelen er selvsagt dårligere enn på IPS, der merker også jeg vesentlig forskjell fra andre skjermen min som er en acer s277hk med IPS panel. Men at man får forvrengte farger eller store endinger i sortnivået fra siden på C34F791 er ikke tilfelle med min monitor. Største forskjellen er kun at fargene blir noe blassere på C34F791 fra siden enn på IPS, men da må man også sitte latterlig langt ut på siden før det blir et problem. 

Forrige Samsung modeller, som 790C hadde derimot flere av de probelemene som du lister opp, men hadde jeg fått en C34F791 hvor fargene vrengte seg når man ikke sitter rett foran skjerm så hadde jeg reklamert, høres uvanlig ut. 

Men enig i at responstiden kunne blitt noe bedre, men jeg er ikke i nærheten av å få 13ms, høyeste jeg har målt er vel rundt 5-6 ms når jeg har testet, så da hæres det rart ut at noen har fått mellom 13-16ms på denne skjermen, men er jo alltid mandagsprodukt som lages, men det betyr ikke at alle skjermene lider av samme problemet. 

Blir som med blb, noen er heldige, men andre får både blb og døde pixler når de kjøper ny skjerm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Høres enten ut som et mandagsprodukt eller resultat av dårlig calibrering. 

Jeg har samme skjerm (C34F791) og har som sagt ikke opplevd noen av de problemene som du sikter til. Skal sies at jeg hadde disse problemene før calibrering, da var det både black crush og smearing, men dette var kun fordi skjemen var dårlig calibrert fra fabrikken.

Man kan simpeltent ikke klage på et produkt og kvaliteten på panelet fordi man ikke er flink nok til å calibrere skjermen selv. Da får man enten kjøpe verktøy for calibrering, eller få dem til å gjøre det på butikken. 

Dette er jeg helt uenig i. Når en bruker såpass med penger på en skjerm, synes jeg det er latterlig at en må gå til innkjøp av ekstrautstyr for at enheten skal fungere optimalt som markedsført, eller betale butikken for å gjøre dette.

Endret av Haaheim
Lenke til kommentar

Dette er jeg helt uenig i. Når en bruker såpass med penger på en skjerm, synes jeg det er latterlig at en må gå til innkjøp av ekstrautstyr for at enheten skal fungere optimalt som markedsført, eller betale butikken for å gjøre dette.

Det er slik med alle produkter. Du kan være uenig, men calibreringsutstyr er ikke dyrt når man først kjøper en såpass dyr skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...