AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hei, Som 25-åring fikk jeg diagnosen ADD. Har mulighet til å prøve ritalin med videre utredning dersom jeg ønsker det. Er nå 27 og har enda ikke prøvd det. Er redd jeg har havnet i den klassiske "henvendelse til psykolog fra lege -> du har AD(H)D -> kjør på med ritalin". En jeg kjenner har vært hos akkurat samme psykolog som meg og fått samme behandling. Jeg fungerer vel helt ok, fast jobb og slikt men jeg mangler noe oppi hodet. Store problemer med livsmestring, rutiner og tiltakslyst har vært et gjennomgående tema hele livet mitt siden ungdomsskolen. Er også ganske lammet sosialt sett, som om jeg ikke har nok sosial energi til å kommunisere med folk. Noen sier at effekten kan minne om amfetamin, og jeg har prøvd det én gang for noen år sida. Da følte jeg meg som "meg selv", men med litt for mye av det gode selvsagt. Andre argumenterer at det er mer likt kokain, men en sånn fake følelse av selvtillit er ikke ønskelig. Har prøvd det også én gang... Jeg tror jeg kan stille på lik linje med oppegående mennesker dersom kjemien i hjernen min stemmer. Dere som har prøvd ritalin, hvilke effekter har det hatt? Bedre, verre? Anonymous poster hash: 0f719...480 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Vært å legge til at jeg har en indre uro/rastløshet og insomnia. Er redd dette kan forverres. Anonymous poster hash: 0f719...480 Lenke til kommentar
Flatujens Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Kjenner meg igjen i noe av det du sier. Er selv midt i 30 årene. Brukt ritalin siden 1. klasse. Det var en meget viktig faktor (i tillegg til supre folk rundt meg i alle ledd)... til at alt gikk ganske greit. Har i voksen alder (fra ca 20 ).. brukt veldig lite. Har hatt perioder på flere mndr uten. Tar nå 0-2 på arb.dager.... ytterst sjelden når jeg har fri. Merker ingen ting...og aldri gjort det når det gjelder tiltaksløshet og søvnproblemer. Men har av og til indre uro... kan fort bli pratsom og miste litt konsentrasjon, særlig på jobb.. da er det godt å ta en pille. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Vært å legge til at jeg har en indre uro/rastløshet og insomnia. Er redd dette kan forverres. Anonymous poster hash: 0f719...480 Det finnes forskning som viser at voksne som bruker ritalin faktisk sover bedre enn de som ikke gjør det, forutsatt at du ikke tar dosen ved leggetid. https://aasm.org/journal-sleep-methylphenidate-can-have-sleep-benefits-in-adults-with-adhd/ Jeg begynte nylig med ritalin for min ADD, men så langt ikke merka noen effekt, på opptrapping ennå. Fikk endel magesmerter de 2 første dagene med 20 mg, men gått greit etterpå. Sover bedre om natta faktisk. Jeg er i samme situasjon som deg, fast jobb, familie, midten av 30-årene, fikk diagnosen for noen mnd siden etter å ha slitt endel med konsentrasjon, oppmerksomhet, struktur etc over flere år. For oss med ADHD\ADD virker ritalin, amfetamin i mindre doser motsatt fra hva personer uten ADHD\ADD ofte opplever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå