Hobby2000 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Har planer om å anskaffe en nyere (2015=>) Opel Astra stv med diesel og automat. Relativt hyggelige priser på pent brukte utgaver med 1,6 CDTI med automat og mye utstyr. Har aldri hatt automat før og lurer litt på hvor følsomme disse er for feil og problemer sammenlignet med manuell kasse? Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med disse hhv motor og girkasse i en Astra/ Opel? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Dersom det er Easytronic bør du kunne skru selv eller bare ligge unna. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Er det ikke slik at "Easytronic"-navnet har vært brukt i gjennom mange år av Opel for mange typer automatgir? Kunne jeg kanskje ha flaks at noen har egen erfaring med 6 girs automatkassen i kombinasjon med 1.6 CDTi diesel i den nyeste utgaven av Astra (DVs fra 2015/2016) - og vil dele noen erfaringer med meg? Kan jeg forvente / frykte at reparasjon av denne kassen vil være et stort tema - sammenlignet med tilsvarende manuell gir? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Easytronic er navnet på Opel's automatiserte manuelle girkasse. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Den er grei. Vet ikke om den nåværende utgaven er den samme som har vært brukt igjennom mange år - men slikt jeg forstår innlegget er "Easytronic"-kassene ikke noe man bør satse på...? Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Har kjørt Opel Combo med slik "manuell-automat" kasse. Det var noe søppel og hva holdbarhet angår har jeg ikke god tro etter min erfaring vertfall. Opplevde at automatkassen brukte 3-4 sekunder på å bestemme seg om den skulle velge 1. eller 2. gir, med det resultat at den valgte 2. slik at jeg mistet fart, og kvalte seg når jeg skulle ta løs i et bratt kryss. Den slurer clutchen såpass at man kan stille spørsmålstegn ved holdbarheten på disse. Om jeg skulle kjøpt en slik Opel ville jeg sørget for at den har konvensjonell automatkasse med converter. Primitiv kanskje, men driftsikkerhet og forutsigbarhet er vel viktigere. Endret 23. mars 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Takker for svar, SuperBlackBird! Har prøvd Astraen med automat, men i en 1.4L 150hk bensin. Synes ikke den var så ille å kjøre - men naturligvis ikke så "smooth" som en DSGkasse fra VW for eksempel. Men hva med holdbarheten? Er denne opelkassen for eksempel mer/mindre holdbar enn en tilsvarende DSG fra VW? 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Den Opel bruker nå er da vel en tradisjonell automatkasse med converter fra 2015 og nyere. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 OK - da vet jeg det... Er det slikt at noen har erfaringer med denne automatkassen? Spesielt mht kvaltiet og evt problemer? Eller det motsatte... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Så vidt jeg skjønner bruker gjeldende Astra-modell nyeste versjon av Easytronic med 1.0 motoren. Den du har prøvekjørt er sannsynligvis en konvensjonell automatgirkasse med converter. En slik girkasse skal og sitte i nyeste Astra med 1,6 CDTI motor. Hvordan det er på forrige/eldre generasjon(er) av Astra vet jeg ikke (vanskelig å finne ut av). Opel har solgt biler med Easytronic siden år 2000 og frem til og med minst 2015 uten fikse problemet disse girkassene har, noe de er fullstendig klar over. Jeg har mistet fullstendig tilliten og tror ikke på at de nå leverer en ny easytronic-girkasse uten problemer. Ellers er ikke konvensjonelle automatgikasser uproblematiske og når ting ikke virker så koster det ekstremt mye å repararere. Sannsynligvis mest fordi merkeverkstedene fakturerer kunden etter "det skal koste det hvite ut av øyet metoden". Dersom man ønsker minst problemer velger man vanlig manuell girkasse. Både med tanke på at mulighetene for feil og problemer er mye mindre, men også fordi det er mye billigere å reparere dersom noe går galt. Så er det klart at dersom man bare skal eie bilen i garantiperioden, så slipper man å tenke på dette. Forøvrig er DSG-girkasse også en automatisert manuell girkasse, men med to clutcher. Det var massive problemer med disse. Om disse problemene er løst i nye(re) biler er vanskelig å si noe om. Endret 23. mars 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Vil man ha lite trøbbel velger man Auris hybrid, så enkelt er det... 1 Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Ja, skulle gjerne kjøot auris hybrid...problemet er bare at jeg skal kunne ha minst 1300kg henger på bilen... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Ser det skrives om DSG kassene her, det er vel en av de største utgiftspostene man kan få på en bil.Alt annet er bedre en DSG kassene uansett hvordan man vrir og vender på det. Ang trådstarter:Jeg vil tro at så lenge kassene blir flushet/byttet olje på så vil dem holde og du ikke grapsekjører dem. Men automatisert manuell kasse høres i mine ører veldig dårlig ut. Da er det bedre å kjøpe seg en med converter eller gå over å et annet merke. Beste automatkassene på markedet i dag må vel være MB og BMW sine. Har en MB E320CDI 2000 modell som er kjørt 380k og den er det blitt byttet olje 1 gang på ihht historikken og det finnes ikke noe tull med den. Girer silkemykt samt at bilen drar fint 2100kg tung henger!Kommer til å bytte olje på kassen snart selv da, koster rundt 4-5000kr. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Vil man ha lite trøbbel velger man Auris hybrid, så enkelt er det... Enig. har min andre nå. Men minus er henger på 13xx, som ts vil ha Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) OK - da vet jeg det... Er det slikt at noen har erfaringer med denne automatkassen? Spesielt mht kvaltiet og evt problemer? Eller det motsatte... Har erfaringer med årets bil 2016, Astra sports tourer bensin 1.4 150hk automat. Veldig grei sak med tradisjonell automatkasse. Etter 30.000km føltes bilen fortsatt meget tight og fin ut, giringen var det ikke noe å si på. Den oppførte seg alltid greit uten noe tull eller rykking, i motsetning til Comboen. Det som derimot ikke var så kult med bilen var at plutselig gikk den tom for spylevæske - uten varsellampe eller noe. I alle dager, det var jo virkelig noe å spare penger på ,Opel...... Ellers er ikke 30.000km nok til å konstatere at bilen er en evighetsmaskin, men som sagt har jeg mye større tro på en tradisjonell automatkasse. Husk å få giroljen flushet hver 60.000km, så vil jeg tro den blir mer driftsikker enn f.eks DSG. Endret 24. mars 2018 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå