Gå til innhold

Plex server og mediacentert til stua?

Anbefalte innlegg

Jeg går rett på sak.

Skal ha en pc til å stå ved tven i stua. Den skal kunne spille av 4K, og fungere som en plex server.

Hva slags pc ville dere anbefalt? Tror jeg står over at den skal klare å transcode 4k. Så fokus vil være på at den er støysvak, men kraftig nok til å spille av 4K på tven i stua.

Budsjettet ligger på alt fra 5 - 8k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til 4k avspilling og støysvak så tipper jeg de aller fleste out of the box systemer heller går dårlig.
Ville også bygget en mini maskin og heller legge inn penger i et støysvakt kabinett. Har du plass så velg et lite, men romslig midi tower kabinett. 

Har kabinettet plass til det så velg Be Quiet pure eller dark rock so CPU cifte. Desidert best når det kommer til støysvak kjøling uten at det skal være vannkjølt

Lenke til kommentar

Jeg har to stk. Intel NUC7 i3, og de fungerer helt perfekt til 4K. Har ikke vært plaget av støy på dem. De har hardwareaksellerasjon av 4K i de fleste videoformater, og cpu-bruk ligger på rundt 5-10% når de kjører film. Bruker riktignok Kodi og Netflix via Windows, men det går altså uten problemer. Den har HDMI 2.0 kontakt, så man får både HDR og 4K på den. Den støtter også bitstreaming av DTS-HD MA og TrueHD via HDMI. 

En liten SSD eller m2-disk og 8GB ram fungerer medielivet mitt perfekt ihvertfall

Lenke til kommentar

Sett Plex server et annet sted der den kan støye og bruk plex app på TV eller annen tilpasset enhet (apple tv, nvidia shield eller en lawstrøms pc) som kun viser streamen fra plex server på tv'en.

Billigere å lage en pc som kan støye litt :)

Lenke til kommentar

Men trenger Plex å transcode filer on-the-fly? Husker jeg måtte det når jeg brukte PS3mediaServer engang i tiden, men det var pga dårlig formatstøtte på Playstation3. Nå idag har alle CPUer/GPUer innebygd akselerasjon av de fleste filformater, inkludert h264 og h265, hvorpå en CPU/GPU omtrent ligger i dvalemodus uavhengig av HD, FullHD eller 4K. Tilogmed Youtube bruker hensiktsmessige codecs for å slippe økt CPU-bruk. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Men trenger Plex å transcode filer on-the-fly? Husker jeg måtte det når jeg brukte PS3mediaServer engang i tiden, men det var pga dårlig formatstøtte på Playstation3. Nå idag har alle CPUer/GPUer innebygd akselerasjon av de fleste filformater, inkludert h264 og h265, hvorpå en CPU/GPU omtrent ligger i dvalemodus uavhengig av HD, FullHD eller 4K. Tilogmed Youtube bruker hensiktsmessige codecs for å slippe økt CPU-bruk. 

Kommer ann på.

Jeg hadde problemer med å få til direkte avspilling via både nvidia shiled og appletv. Plex klienten på Samsung tv hadde også problemer.

Prøvde en raspberry PI og boom, alt spilles av direkte uten transcoding, men den vet jeg ikke takler 4K.

Lenke til kommentar

Orange Pi med H3 har god støtte til å dekode f.eks h.264 i hardware og den støtter også 4K i oppløsning. Velg heller denne over Raspberry PI hvis video er viktigst. H3 SoC ble designet for å stå i set-top bokser, så den er derfor mye bedre på video, i tillegg til at den har støtte for 4K som du kan sette med h3disp i shell.

Når jeg testet å dekode video i grafisk brukergensesnitt (via startx etter F4 ved RetroOragePI startup) lå CPU-forbruket så lavt at det var åpenbart at dette ble dekodet i dedikert hardware. Funket også fint med Android.

Har ikke brukt Plex selv, men den skal være tilgjengelig for Armbian som du kan kjøre på Orange Pi med H3.

Det er ikke så alt for mye power i ARM selv med 4 kjerner og 1,296 GHz (sweetspot) på CPU , så den egner seg best til å spille av direkte ved å transcode på en annen enhet. Netthastigheten på innebygget WiFi er ikke all verden, men den har Gigabit (1000BASE) kablet ethernet på noen modeller og Fast ethernet (100BASE) på resten og mulighet til å koble på et godt komaptibelt USB Wifi adapter.

Legger du inn image til RetrOrangePi får du en grei start.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Du kan velge selv om Plex skal transkode eller ikke. Transkoding er kun nødvendig om visningsenhet ikke støtter kodek eller det er begresning i båndbredde.

Evnt om du lagrer film på enhet kan man velge å få den transkoden slik at den tar mindre plass (og annet format om kodek ikke støttes).

Når det gjelder GPU og Plex kan du se mer detaljer her:

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Lenke til kommentar

En PC i Mini-ITX format kanskje?

DDR4-minne: G.Skill Value DDR4 PC19200/2400MHz CL15 2x4GB, kr 882,-
Prosessor: AMD Ryzen 3 2200G 3,5GHz Socket AM4 Box, kr 1 019,-
Hovedkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI, kr 1 129,-
Kabinett: Fractal Design Define Nano S, kr 539
Strømforsyning: Cooler Master MasterWatt 550W, kr 399,-
Solid State Disk (SSD): Samsung 860 EVO Series MZ-76E250B 250GB, kr 899,-
ca 5000 pluss frakt og operativ system
Lenke til kommentar

Nvidia Shield TV fungerer fint til det her. Koster 2149,- og har fjernkontroll og grensesnitt som er egnet for tv.

Har tenkt på en shield i stua, men da lurer jeg på hva en server som kan stå i et annet rom trenger å ha. Er det anbefalt med en gpu etc. Eller holder det med en ny I3?

Lenke til kommentar

Nvidia Shield TV fungerer fint til det her. Koster 2149,- og har fjernkontroll og grensesnitt som er egnet for tv.

Har tenkt på en shield i stua, men da lurer jeg på hva en server som kan stå i et annet rom trenger å ha. Er det anbefalt med en gpu etc. Eller holder det med en ny I3?

Holder med i3, siden du ikke behøver transcoding på Shield. Den kan til og med brukes som server.

Her står det litt om hva slags hardware du trenger.

https://support.plex.tv/articles/200375666-plex-media-server-requirements/

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...