Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pro-ACER politikere drapstruet

37 stemmer

1. 1. Støtter du ACER?

• Ja
      9
    • Nei
      15
    • Usikker
      8
    • ACER? Hva er det?
      5

Anbefalte innlegg

Kabelen til tyskland vil få den funksjonen du ser for deg, for der er det mykje vindkraft og vi vil importere ca like mykje som vi eksporterer. Men stort sett vil vi importere billig og selge dyrt, og fungere som balansekraft for tysk vind og sol. Vinn-vinn-vinn.

Ja der er litt vindkraft i skottland men ikkje nok til å gi lave priser.

Det må gå an å løfte blikket litt, på Doggerbank er det plass til 90gw bunnfast vindkraft og det er dit norske kabler bør byggast i framtida. For å bruke magasina våre til balansering, ikkje einsida eksport.

Jeg ser fortsatt frem til beviset ditt for at det blir ensidig eksport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen til tyskland vil få den funksjonen du ser for deg, for der er det mykje vindkraft og vi vil importere ca like mykje som vi eksporterer. Men stort sett vil vi importere billig og selge dyrt, og fungere som balansekraft for tysk vind og sol. Vinn-vinn-vinn.

Det må gå an å løfte blikket litt, på Doggerbank er det plass til 90gw bunnfast vindkraft og det er dit norske kabler bør byggast i framtida. For å bruke magasina våre til balansering, ikkje einsida eksport.

Ser man på siste tidens strømprisene i Danmark sammenlignet med prisen i Norge, ser det i hvert fall ikke ut til at vi kommer så galt ut:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/chart

Stort sett følger prisene hverandre ganske godt, og f.eks. 17 mars lå jo strømprisen i Danmark på ca 12,7 EUR/MWh mens den i Norge + Sverige lå på 37-38 EUR/MWh.

Dvs at vi i hvert fall i dette tilfellet ville kommet bedre ut av det hvis det fantes mer overføringkapasitet til Danmark.

MEN:

Ser man på prisene i Storbritannia, er bildet motsatt. Der ligger stort sett prisen konsekvent en god del høyere enn her på berget.

Kablene til England og Skottland vil dermed isolert sett mest sannsynligvis føre til høyere strømpriser her hjemme.

Så bildet er nok nyansert, men finner dessverre lite konkret om hva den netto effekten av dette vil bli.

Vi får jo håpe at vi kan kjøpe billig strøm når det er mye vind og selge dyr strøm når det er lite vind, men gitt at vannkraft sannsynligvis er billigere enn vindkraft i snitt, er jeg tvilende til om vi totalt sett tjener på dette.

Som vanlig, mye synsing, men lite fakta som blir servert oss velgere...

Lenke til kommentar

Hvis eg kunne å legge ut linker ville eg gjort det, men det er berre å google kabel england så finn du artikler både på tu og andre medier som underbygger min påstand

Lenke til kommentar

Kabelen til tyskland vil få den funksjonen du ser for deg, for der er det mykje vindkraft og vi vil importere ca like mykje som vi eksporterer. Men stort sett vil vi importere billig og selge dyrt, og fungere som balansekraft for tysk vind og sol. Vinn-vinn-vinn.Ja der er litt vindkraft i skottland men ikkje nok til å gi lave priser.Det må gå an å løfte blikket litt, på Doggerbank er det plass til 90gw bunnfast vindkraft og det er dit norske kabler bør byggast i framtida. For å bruke magasina våre til balansering, ikkje einsida eksport.

Ser man på siste tidens strømprisene i Danmark sammenlignet med prisen i Norge, ser det i hvert fall ikke ut til at vi kommer så galt ut:https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/chartStort sett følger prisene hverandre ganske godt, og f.eks. 17 mars lå jo strømprisen i Danmark på ca 12,7 EUR/MWh mens den i Norge + Sverige lå på 37-38 EUR/MWh.Dvs at vi i hvert fall i dette tilfellet ville kommet bedre ut av det hvis det fantes mer overføringkapasitet til Danmark.MEN:Ser man på prisene i Storbritannia, er bildet motsatt. Der ligger stort sett prisen konsekvent en god del høyere enn her på berget.Kablene til England og Skottland vil dermed isolert sett mest sannsynligvis føre til høyere strømpriser her hjemme.Så bildet er nok nyansert, men finner dessverre lite konkret om hva den netto effekten av dette vil bli.Vi får jo håpe at vi kan kjøpe billig strøm når det er mye vind og selge dyr strøm når det er lite vind, men gitt at vannkraft sannsynligvis er billigere enn vindkraft i snitt, er jeg tvilende til om vi totalt sett tjener på dette.Som vanlig, mye synsing, men lite fakta som blir servert oss velgere...

På noordpoolgroup.com ligg det sammenlignbare tall, fantastisk:-) Ikkje husstanda, svømmebaseng og altakraftverk... Ei kjapp sammenligning av snittpriser viser:

UK. Oslo

2017. 52. 29

2016. 49. 26

2015. 56. 19

Alle priser i eur/mwh.

Lenke til kommentar

Hvis eg kunne å legge ut linker ville eg gjort det, men det er berre å google kabel england så finn du artikler både på tu og andre medier som underbygger min påstand

Ja det er vanskelig å kopiere en lenke og lime den inn her, jeg forstår jo det. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal finne bevis for hva du mener. Om du mener det stemmer finn bevis selv, ikke kom med unnskyldninger som at du ikke klarer å legge inn linker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man på siste tidens strømprisene i Danmark sammenlignet med prisen i Norge, ser det i hvert fall ikke ut til at vi kommer så galt ut:

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/nordic/chart

Stort sett følger prisene hverandre ganske godt, og f.eks. 17 mars lå jo strømprisen i Danmark på ca 12,7 EUR/MWh mens den i Norge + Sverige lå på 37-38 EUR/MWh.

Dvs at vi i hvert fall i dette tilfellet ville kommet bedre ut av det hvis det fantes mer overføringkapasitet til Danmark.

MEN:

Ser man på prisene i Storbritannia, er bildet motsatt. Der ligger stort sett prisen konsekvent en god del høyere enn her på berget.

Kablene til England og Skottland vil dermed isolert sett mest sannsynligvis føre til høyere strømpriser her hjemme.

Så bildet er nok nyansert, men finner dessverre lite konkret om hva den netto effekten av dette vil bli.

Vi får jo håpe at vi kan kjøpe billig strøm når det er mye vind og selge dyr strøm når det er lite vind, men gitt at vannkraft sannsynligvis er billigere enn vindkraft i snitt, er jeg tvilende til om vi totalt sett tjener på dette.

Som vanlig, mye synsing, men lite fakta som blir servert oss velgere...

Og strømprisen er den samme i hele landet? Altså alle betaler eksempelvis 50øre/Kwh? Det stemmer jo helt klart ikke. Strømpris er avhengig av hvor du bor. Ingen har sagt vi skal bygge kabel til Sør-England. Ikke engang til England. Den bygges til Skottland. 

Hvem bryr seg om at vannkraft er billigere i snitt? Da er det jo bare å kjøpe vindkraft når det er billig, og så bruke den strømmen til å pumpe vann tilbake i resorvarer, og så øke produksjon når strømpris er høy i Skottland f.eks. Samarbeid. Jeg forstår ikke hvorfor vi nordmenn skal være så egoistiske at vi ikke vil samarbeide fordi vi er redd for at vi kanskje må betale et par øre ekstra. Spesielt når dette prosjektet fra EU er antatt å spare penger. Og logisk sett gir det mening at vi vil spare på det og. Ingenting vil bli outsourcet. Alt gjøres fortsatt nasjonalt. 

Det er sånn vi må unngå å gjøre enhver ting som knytter oss mer til verden rundt oss. Heller bygge opp høye murer rundt Norge og isolere oss mest mulig fra verden, fordi vi er så redde for at ting kanskje skal bli dårligere for oss siden det er bedre her. 

Lenke til kommentar

https://www.tu.no/artikler/norges-kraftoverskudd-forsvinner-til-england/230246

10 twh beregner markedskraft nsn vil eksportere. Ingen av artiklane tek for seg North Connect som vil gjere situasjonen endå verre for norske straumkunder.

https://e24.no/privat/stroem/denne-kabelen-oeker-stroemprisen-din/23509067

Som sagt, eg meiner vi bør bruke norsk vannkraft til balansering og ikkje fylle Nordsjøen med desse eksportkablane

Lenke til kommentar

10 twh beregner markedskraft nsn vil eksportere. Ingen av artiklane tek for seg North Connect som vil gjere situasjonen endå verre for norske straumkunder.

Som sagt, eg meiner vi bør bruke norsk vannkraft til balansering og ikkje fylle Nordsjøen med desse eksportkablane

https://www.tu.no/artikler/det-er-ikke-plass-til-flere-stromkabler-til-utlandet/235705 Statnett vil heller ikkje ha north Connect for overføringskapasiteten vil overstige effektkapasiteten i kraftsystemet

Lenke til kommentar

Det dreier seg om suverenitetsavståelse, snart kan vi henge opp EU-flagg på norsk kraftproduksjon :-)

Det snikinnføres og vil fullføres i flere faser, det går langsomt for at det skal være vanskeligere for folk flest å gjennomskue. Innen 5-10år tror jeg dette blir fullført, innføringer av AMS er en del av prosessen.

Dette er ikke unikt for kraftproduksjon det går under det meste, også lovverk hvor hele EU plutselig har fått nye føringer å ta hensyn til. 

Det er sjelden populært så det er viktig at folk ikke oppdager det, det er bare bra at fokus rettes mot facebook-innlegg eller blomsterbuketter eller andre uvesentlige ting.

Her fremmer du den etterhvert så populistiske isolasjonismen (samt en dæsj konspirasjoner in the mix). De aller fleste av oss har revet oss i håret over Trumps idiotiske proteksjonisme og følgende av det her, men samtidig så skal også vi hive oss på samme nasjonalistiske idiotskap som bedrives der og det samtidig som verden bare blir mindre og mindre og samarbeid viktigere og viktigere.

De fleste er enige om at EØS avtalen er og har vært viktig økonomisk for Norge, men denne Energipakken som har som målsetning å optimalisere kraftproduksjon og styre ett samlet Europa i retning mot å gjøre oss fossilfrie iløpet av få år er altså negativt?

At bondeparti og de aller rødeste bedriver skremsel uten hold i for å skape en usikkerhet her er stygt og kontra-produktivt og de grep lavthengende frukt som de vet er i vinden for å fremme egne politiske ambisjoner. De visste godt at det var mye å hente her slik som tidene nå er, de vet også godt at ACER ikke vil kunne styre over vår kraft produksjon eller industri på noen måte utover å være "dommer" i eventuelle tvistesaker mellom land, noe som gjør dette ryddig. Ikke farlig. Eneste faren de klarer å begrunne er usikkerhet om framtiden, at ting kan forandre seg... tror jeg sjelden har hørt dårligere og mindre konkrete argumentasjon, dette er type "gut feeling" vi snakker om her.

Dette handler om internasjonal solidaritet og miljø, samt å delta og med det få innflytelse med både teknologiske og økonomisk gevinster i sikte. Det hadde vært håpløst om Norge skulle stå utenfor dette som har vært i plan og utvikling siden 2009. Her får bondeparti være bondeparti også må vi andre tenke litt større enn det, noe våre folkevalgte heldigvis viste at de gjorde i denne saken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, her er det skikkelig info ja.

Vi snakker om en strømpris som tilsammen vil bli 4 øre/kwh dyrere og mindre dyr over tid. Som er 1100 kr/år for en vanlig strømkunde. Men som E24 påpeker forventet de en nedgang i strømpris på 900 kr/år da for 2016. Og som TU skriver så vil kraftoverskuddet gå til England. Altså  som jeg sier. De selger overskudd. Strømkabelen til Tyskland vil være nøytral import/eksport.

Det lages mye strøm i Sør-Norge og det er ikke så mye vits å produsere mer om vi ikke kan selge alt. Det vil bare føre til stup i norske strømpriser.Så ja det blir dyrere da vi faktisk selger overskuddet heller enn at overskuddet i Norge gjør at prisene stuper. Men er folk så egoistiske?

Her snakker vi verdiskapning i Norge i form av produksjon av grønn energi. Så Norge tjener mer på dette. For den enkelte nordmann blir økningen ubetydelig for en strømpris som allerede er latterlig lavt. Tar du med strømpris i forhold til lønninger i Norge? Så bør vi takke hvem enn som gav oss så mye naturlig energi i vårt land. Vi er virkelig heldige. Men neida, folk klarer å klage over et par øre. Typisk nordmenn. Til tross for at dette altså skaper stor verdiskapning for Norge. Bidrar til grønn energi i Europa som stenger ned kullkraft. Dette er bra både for norsk økonomi og verden. Men folk klager over et par øre på sin private bankkonto....

Lenke til kommentar

Ok, her er det skikkelig info ja.

Vi snakker om en strømpris som tilsammen vil bli 4 øre/kwh dyrere og mindre dyr over tid. Som er 1100 kr/år for en vanlig strømkunde. Men som E24 påpeker forventet de en nedgang i strømpris på 900 kr/år da for 2016. Og som TU skriver så vil kraftoverskuddet gå til England. Altså  som jeg sier. De selger overskudd. Strømkabelen til Tyskland vil være nøytral import/eksport.

Det lages mye strøm i Sør-Norge og det er ikke så mye vits å produsere mer om vi ikke kan selge alt. Det vil bare føre til stup i norske strømpriser.Så ja det blir dyrere da vi faktisk selger overskuddet heller enn at overskuddet i Norge gjør at prisene stuper. Men er folk så egoistiske?

Her snakker vi verdiskapning i Norge i form av produksjon av grønn energi. Så Norge tjener mer på dette. For den enkelte nordmann blir økningen ubetydelig for en strømpris som allerede er latterlig lavt. Tar du med strømpris i forhold til lønninger i Norge? Så bør vi takke hvem enn som gav oss så mye naturlig energi i vårt land. Vi er virkelig heldige. Men neida, folk klarer å klage over et par øre. Typisk nordmenn. Til tross for at dette altså skaper stor verdiskapning for Norge. Bidrar til grønn energi i Europa som stenger ned kullkraft. Dette er bra både for norsk økonomi og verden. Men folk klager over et par øre på sin private bankkonto....

Som sagt, vi bør satse på balansering og ikkje fylle nordsjøen med eksportkabler. På Doggerbank kan det vere plass til 90gw vindkraft, TenneT har planer om kunstige øyer for trafo og service og et distribusjonsnett til heile nord-europa (hub and spoke). Statnett sei berre at det vil ikkje dei ver med på. Men skal europa over på fornybar energi må en både ha meir produksjon og ha meir balansering/lagring. Pumpekraftverk i alpane, skottland og norge.

Lenke til kommentar

Som sagt, vi bør satse på balansering og ikkje fylle nordsjøen med eksportkabler. På Doggerbank kan det vere plass til 90gw vindkraft, TenneT har planer om kunstige øyer for trafo og service og et distribusjonsnett til heile nord-europa (hub and spoke). Statnett sei berre at det vil ikkje dei ver med på. Men skal europa over på fornybar energi må en både ha meir produksjon og ha meir balansering/lagring. Pumpekraftverk i alpane, skottland og norge.

Ja balansering. Det står at overskudd fra Norge sendes til Skottland. Hvordan er det ikke balansering?

Lenke til kommentar

Ja balansering. Det står at overskudd fra Norge sendes til Skottland. Hvordan er det ikke balansering?

Når prisen i UK er ca 30 euro/mwh høgere enn i Norge går straumen til UK. Prisen i Norge går opp, og ved behov kjem det inn straum frå Sverige og Finland. Prisen på straum i Norge går opp litt med en kabel, meir med to. Dette er eksport.

Til Danmark og Tyskland vil vi eksportere en del, men fordi dei har større andel fornybar energi vil prisane ofte vere lave, og vi importerer ca like mykje som vi eksporterer.

Det er vanskelig å sjå for seg korleis ei utbygging med uhvdc til Doggerbank vil slå ut, men eg trur det blir litt som å vere tilkobla nord-Tyskland.

Berre noken hadde fått til bølgekraftverk kunne en hatt det på 8000km2 mellom halvparten av turbinane på Doggerbank...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...