BingoBobBetjent Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Jeg skal jobbe noen måneder i utlandet snart. Har avtalt med arbeidsgiver at jeg skal jobbe fra kontoret vårt der jeg skal bo (hos en kompis). Så tenker jeg å kjøpe ny PC. I følge det jeg leser på nett, kan jeg få momsrefusjon om jeg "er bosatt i utlandet". Hvordan er egentlig det definert? Jeg skal jo bo der noen måneder, men kommer fortsatt til å få lønnen fra det norske selskapet, og betale skatt i Norge. Er jeg da "bosatt i utlandet"? Jeg kan jo evt formalisere det, ved å melde flytting. Men om jeg melder flytting til Nederland, da bryter det kanskje ut en masse problemer med skatt og sånt? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Selv om du melder flytting til Nederland vil du ha skattemessig bopel i Norge så lenge du har din faste bolig her. Du kan lese artikkel 4 og 15 i skatteavtalen mellom Norge og Nederland her. Lenke til kommentar
BingoBobBetjent Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Selv om du melder flytting til Nederland vil du ha skattemessig bopel i Norge så lenge du har din faste bolig her. Du kan lese artikkel 4 og 15 i skatteavtalen mellom Norge og Nederland her. Takk for svar! Vil "skattemessig bopel" være det samme som "bosatt i Norge"? Jeg vil jo at jeg forstatt skal tilhøre Norge rent skattemessig. (Mulig det ville vært noen kroner å spare på å skatte til Nederland, men sikkert masse ekstra styr) Men kan man være bosatt i utlandet når det kommer til toll, men ha skattemessig bopel i Norge? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Skattemessig bopel er ikke relevant for dette spørsmålet, og det reguleres heller ikke av skatteavtalen mellom Norge og Nederland. Dette er et avgiftsrettslig spørsmål, nærmere bestemt om TS regnes som "bosatt utenfor merverdiavgiftsområdet" etter merverdiavgiftsloven § 6-25 - turistbestemmelsen. Skattedirektoratet har i et brev 20. september 2000 uttalt at en person som er folkeregistrert i Norge ikke kan anses som bosatt utenfor merverdiavgiftsområdet. Utflytting til utlandet etter folkeregisterloven § 4-3 skjer etter en skjønnsmessig vurdering. Personer som skal oppholde seg mindre enn et halvt år i utlandet vil ikke registreres som utvandret. Utvandringsmelding vil da ikke godtas. Slik jeg ser det vil du ikke kunne få refundert merverdiavgift etter reglene om turistsalg. Ikke er det så mye å tjene på det heller, selv om du hadde folkeregistrert deg som utvandret. Du må deklarere PCen og betale merverdiavgift av den når du kommer tilbake til Norge. Toll- og avgiftsfritak for flyttegods forutsetter nemlig at du har oppholdt deg i utlandet i minst ett år sammenhengende, jf. tollforskriften § 5-1-10. Endret 23. mars 2018 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå