Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er moms-satsen i California?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe noe som koster rundt 40 000,- på nettet fra USA (California). Jeg kan antakelig spare ganske mye på at de trekker fra sin egen moms før de sender det til meg ettersom jeg må betale norsk moms her uansett. Men jeg vet ikke hva momsen i California er i første omgang. Noen som vet? Er det det samme som sales tax?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

California, from 1991 to 2012 and since 2017, has a base sales tax of 7.25% (composed of a 6% state tax and a 1.25% uniform local tax) -- the highest statewide sales tax rate in the nation.[67] The tax can total up to 10.25% with local sales tax included, depending on the city in which the purchase is made.[68] Sales and use taxes in the state of California are collected by the publicly elected Board of Equalization, whereas income and franchise taxes are collected by the Franchise Tax Board. Many cities have a combined total sales tax of at least 8.75%.

Ser ut som det varierer fra by til by, der 10,25 % er det høyeste.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States#California

Lenke til kommentar

Sales tax er det samme som moms/merverdiavgift. Litt usikker på hvordan det er med salg til utland, men utrolig nok kan man trekke fra denne sales taxen om man bestiller fra en stat til en annen. Altså dersom jeg befinner meg i California og bestiller pr. postordre fra et firma som befinner seg i California, da må jeg betale moms. Men dersom jeg bestiller fra et firma i feks. Colorado så betaler jeg null moms.

Lenke til kommentar

"Sales tax" har en liknende effekt som merverdiavgift ("moms"). Men systemene er ikke identiske. Og det er viktige forskjeller fra stat til stat i USA. Man kan ikke gjøre antakelser om "sales tax" basert på hvordan den norske/europeiske merverdiavgiften fungerer. 

Men etter å ha googlet litt så ser det ut som om man kan få fritak for eksport til andre land i California:

In general, the sale of merchandise to a resident of another country is taxable if the buyer takes possession of the item in this state—even temporarily—or uses the item before it is shipped abroad. However, some sales to foreign residents qualify as exports and are not subject to California sales or use tax. If you sell an item that will be shipped abroad before use and you ship it directly to a foreign destination or to a qualified person who will export the item, your sale may not be taxable.

http://www.boe.ca.gov/formspubs/pub104/index.html

Lenke til kommentar

"Sales tax" har en liknende effekt som merverdiavgift ("moms"). Men systemene er ikke identiske. Og det er viktige forskjeller fra stat til stat i USA. Man kan ikke gjøre antakelser om "sales tax" basert på hvordan den norske/europeiske merverdiavgiften fungerer.

Det fungerer helt på samme måten som merverdiavgift for kunden: En tilleggsavgift på varer og tjenester. Forskjellen er (som beskrevet) at prosentsatsen varierer fra county til county og at prisen som regel alltid er oppgitt *uten* "sales tax" slik at denne blir lagt på under selve betalingen.

Hvilke 'viktige forskjeller fra stat til stat' er det du sikter til?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det fungerer helt på samme måten som merverdiavgift for kunden: En tilleggsavgift på varer og tjenester. Forskjellen er (som beskrevet) at prosentsatsen varierer fra county til county og at prisen som regel alltid er oppgitt *uten* "sales tax" slik at denne blir lagt på under selve betalingen.

For kunden likner det mye, ja. Men som sagt er det forskjellige systemer.

(Det har vært en del debatt i USA om man bør bruke MVA, eller value added tax [VAT], i stedet for sales tax, men så langt er det sales tax som har "vunnet".)

Hvilke 'viktige forskjeller fra stat til stat' er det du sikter til?

Ulike stater skattelegger ulike ting og har forskjellige regler for hvordan skatten skal ilegges. Et skille gjelder for eksempel "origin based" og "destination based" systemer: https://blog.taxjar.com/charging-sales-tax-rates/

Jeg vil tro det er vanlig å unnta salg til andre land fra sales tax, men ulike stater vil garantert ha ulike definisjoner på hva som anses for å være salg til andre land.

Jeg hverken kan eller har lyst til å ta en grundig gjennomgang av de ulike innfløkte systemene for sales tax i samtlige stater i USA. Poenget at reglene varierer fra stat til stat (og kanskje county til county) og ofte er forskjellige fra det norske/europeiske systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...