frankhaugen Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Hei, jeg fant ikke denne informasjonen, og ei heller en økonom-venn av meg var helt sikker, (siv. øk. er tydeligvis en tøysetittel) Bakgrunn Min samboer driver med å produserer/komponerer musikk som hobby men det er mulig hennes komposisjoner skal komersialiseres. Hun ønsker å "rulle" sine evt. inntekter inn i investeringer i nytt utstyr, software, kurs/mentoring og lignende. Jeg vet jeg har hørt/lest at et A/S err ypperlig til dette, fordi da skatter man ikke av noe som en inntekt, (sånn som ved en ENK), før man investerer i mer. Min logikk er at det blir mindre/ingen skatt hvis selskapet går tilnærmet i null hvert år for alle inntekter blir brukt på innkjøp av utstyr. Men et A/S er mer komplisert å drive, så er det verdt å ha ett A/S hvis det ikke er snakk om allverdens med penger? Jeg finner ikke gode svar med min googling, så all hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Forutsetningen i logikken din er feil; man skatter ikke av omsetning som (re-)investeres i driftsmidler verken i et AS eller et EPF, det er kun nettoen (omsetning minus driftsutgifter, herunder direkte utgiftsførte eller avskrivninger på betydelige/aktiverte driftsmidler) som beskattes; i tilfellet AS først som selskapsskatt med 23%, deretter beskattes evt utbetalt utbytte med 23% på aksjonærens hånd, og i tilfellet EPF med 23% skatt pluss 11,4% trygdeavgift på næringsinntekten. (Dette er litt forenklet. Merk særlig at man til en viss grad kan velge mellom å ta ut lønn eller utbytte, eller begge deler, fra et AS. Kun lønn er grunnlag for pensjon, dagpenger osv... ) 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Norsk skatterett bygger på et nettoskattprinsipp. Prinsippet er at du ikke skal skatte av kostnadene du har pådratt deg for å skaffe den inntekten du oppgir til beskatning. Hvis alle inntektene går med til fradragsberettigede kostnader oppstår intet overskudd. Ulempen er dog at ikke alle kostnader er fradragsberettiget - dyrt musikkutstyr vil ofte regnes som varige og betydelige driftsmidler, som skal aktiveres og avskrives (dvs. at selv om du har brukt 100 % av kjøpesummen får du bare fradratt 20 % av den, avhengig av saldogruppe). Denne mekanismen er lik for aksjeselskaper og enkeltpersonforetak. Skillet mellom et aksjeselskap og et enkeltpersonforetak er at du kan velge å ikke ta ut overskuddet i et aksjeselskap med én gang, og dermed beholde likviditetsfordelen av bare å ha skattet 23 %. I et enkeltpersonforetak tas alt overskuddet ut hvert år, og skatt betales deretter. Det kan være en viss fordel i oppstartsfasen å slippe denne ulempen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå