Gå til innhold

GUIDE: Fire ting du kan endre i Facebooks innstillinger for å ikke bli sporet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være nødvendig å gå så aktivt til verks for å holde informasjonen sin for seg selv. Folk flest gidder ikke og tenker at de ikke har noe å skjule.

For min del syns jeg at facebook har vært kjedelig og lite interessant i flere år, men det som hindrer meg i å slette kontoen, er fordi jeg er student og bruker en gruppe for samling av info for gruppen. Når skolen er ferdig, er det over og ut for sosiale medier.

Lenke til kommentar

Takker for mye god informasjon, Men hva med google? Tenk all informasjon de sitter på. Kan jo eksemelvis ikke bestille et hotell uten at jeg får nye tilbud straks etterpå. Etter fokuset på Facebook vil jeg tippe det blir Google.

Men i mellomtiden, et forslag til redaksjonen: Ja, dere har vel tatt hintet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er for tynt, Tek. Det hjelper ingen ting å skru av ditt og datt når mediehus som Tek benytter Facebook-knapper som sporer både eksisterende og ikkeeksisterende brukere som er innom deres domene.

Facebook er en trussel helt til mediebransjen tar ansvar og skrur av Facebook-trackerne.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig ikke ønsker å bli sporet av Facebook, vil du trenge å blokkere all trafikk mellom deg og Facebook's servere. Selv om du er logget ut av Facebook, knytter de sider du er på (hvor for eksempel Facebook's like-knapper finnes) til din browser-signatur, eller IP-adresse.

Én måte å løse dette på er å redigere hosts-filen på operativsystemet. Det er en ganske drasisk operasjon i og med at å ikke ha noen tilkobling til Facebook vil sikkert være noe hemmende. Det fins uansett et godt prosjekt på GitHub dedikert til å opprettholde oversikten over forskjellige "blokklister" som man kan slenge inn i hosts-filen på operativsystemet: https://github.com/jmdugan/blocklists

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...