Rakkmutt Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Heisann, trenger hjelp til valg av forsterker til mine Klipsch RF-82 II. Har sett ut Yamaha A-S801 eller Emotiva BasX A-300 og BasX PT-100. Noen som har en formening om hva som vil passe best, eller eventuelt andre alternativer fra Surround.no eller Spaceworld til rundt 10000? Har gavekort der.. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Kan ikke uttale meg om Emotiva her. Men Yamahaen du nevner vil passe fint for Klipsch med sin avrundede og varme spillestil. Det finner absolutt mer punchy forsterkere der ute, men de kan også bli litt mer slitsomme på dine høyttalere. Innen samme prisklasse finner du også produkter fra Marantz og Onkyo, som gir mye av den samme varmen. Litt mer nøytral lyd finner du med Hegel H80 og Primare i22dac. Om det er greit å kjøpe brukt finner du lett de to siste til meget fin pris og med brukt til 10000 kan du gå opp gjerne to klasser. 1 Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Både emotiva og Klipsch passer veldig bra til Klipsch! Men jeg ville ha undersøkt hva som er det kraftigste. Watt er ikke alt. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Virker som om Yamahaen har en litt mer avansert dac - hvis du er av typen som laster ned Hi-rez musikk for eksempel, så kan den være å foretrekke. Ellers er jeg enig, Yamahas litt tilbakelente og varme lyd passer bra til Klipsch. Samtidig virker også Emotiva pakken veldig mye for pengene - hvis du liker å spille veldig, veldig høyt ville jeg valgt den 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Har ikke erfaring med Yamaha, men de skal ha en litt varmere lyd som Klipsch har godt av. Hadde selv XPA-5 (gen1) fra Emotiva på Klipsch RF-63, og tok ikke lang tid før jeg solgte den og tok noe annet. Grunnen var at den ikke var helt stille. Klipsch er meget effektive (Hornet spesielt), slik at den minste støy ifra forsterkerene syntes. Jeg hørte høy susing når det ikke skulle vært noe lyd i det hele tatt fra ca 3 meter unna høyttalerene. For å sjekke at det var forsterkeren, og ingenting annet, så slo jeg av ALT av strømm i leiligheten, kun effektforsterkeren med strøm på stående ute på gulvet slik at hverken den eller strømkabelen skulle bli påvirket av noe som helst, og kun koblet til 1 høyttaler. Så ha den samme sus ifra alle 5 kanaler. Snudde også støpsel siden jeg hadde TN strømanlegg, uten noe hjelp. Solgte den til en kompis som fortsatt har den på ett par Focal høyttalere, og der merkes ikke samme susingen, siden de ikke er like effektive som Klipschene. Min bror har XPA5 (gen 2) koblet til Klipsch RF-83, og han har samme problemet på 2 av effektkanalene i den, men ikke de andre. Så min er faring er at jeg ikke kjøper dem igjen. Det er nok litt enklere å få testet og levert tilbake for deg, siden du kjøper i Norge, jeg importerte direkte ifra Emotiva, som da var eneste måten å få dem. Jeg byttet til Rotel RMB-1575, og kunne ikke høre det minste antydning til susing, heller ikke med øret så langt inntil diskanten som jeg kunne komme. Men når det stod på musikk eller film, slik at susingen ikke var så lett å legge merke til, så ga XPAen meget god lyd, men kanskje ikke til den prisen som den koster nå. Jeg betalte vel 8-9000,- inkludert frakt og mva. når jeg kjøpte min hvis jeg ikke husker feil. Nå er det vel dobbelt pris her hjemme for Gen3. Jeg hadde nok satset på Yamaha, men kommer jo an på hvilke type lyd du liker. Testet Klipschene mine både på Emotivaen, Rotelen og Marantz MM8003, og både Rotel og Marantz hadde en god del mer detaljer i lydbildet, litt klarere, uten av jeg ville si noen av dem på skalaen på varm, nøytral og lys lyd var nevneverdig langt fra hverandre, selv om Emotivaen nok var hakket varmere enn de andre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå