Randi545 Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Er det noen som kan svare på dette: Gjelder et spørsmål om arverett. Mor og far gifter seg. De får en sønn sammen. Far har 2 barn fra tidligere. Far blir senil og havner på sykehjem. Får verge, men blir ikke umyndiggjort. (Verge er nær slektning av hans ektefelle). Forholdet mellom fars to tidligere barn og hans ektefelle er dårlig. I tidsrommet etter at far er blitt senil, overdras mors andel av bolig til deres felles sønn. Fars andel selges sønnen for en urimelig lav pris i forhold til markedet. Så dør far. Fars formue er på under 4G, og hun overtar alt. De to tidligere barna av far, samt deres felles sønn arver 0,-. Spørsmålet er så boligen som ble solgt til sønnen mens far enda levde. Skal det ikke her ta en verdivurdering av godkjent takstmann for så å fordele denne verdien på barn og ektefelle (kone)? Eller, får de to barna som far har fra tidligere ingen ting av verdien av huset? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Hvordan foregikk salget av fars andel ? https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMOA/Vergem%C3%A5l/Nr%2016%20-%20Salg%20av%20eiendom.pdf Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2018 Vi fikk vite det ved at det var tinglyst i avisen. Vi visste ingenting før det. Min far var da blitt svært dement. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Han mente nok om fylkesmannen godkjente salget dersom salget ble gjort etter at far ble satt under vergemål. Hva skjedde etter salget? Flyttet mor ut av boligen? Betalte hun leie til sønnen? Flyttet sønnen inn i boligen? Endret 23. mars 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Fylkesmannen må ha godkjent salget i og med salget ble utført. Etter salget fortsatte sønn å bo i boligen, han hadde alltid bodd der. Mors andel av huset ble overdradd til sønnen. Altså: Både mor og sønn bor i boligen, men sønn eier nå hele boligen. (Var i kontakt med Fylkesmannen i går for å høre om salget hadde gått rett for seg, men vedkommende som kunne svare var ikke til stede før over påske). Lenke til kommentar
Illus Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Dersom du mener at salget har skjedd under takst har fylkesmannen et forklaringsproblem så vidt jeg kan bedømme. Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Dersom du mener at salget har skjedd under takst har fylkesmannen et forklaringsproblem så vidt jeg kan bedømme. Jeg vil tro det ja. Synes det er merkelig at de to barna far har fra tidligere ikke ble informert om salget, samt fikk vite om det var tatt takst/verdivurdering av boligen før salget. Sønn fikk kjøpt boligen for under prisen som ble gitt for snart 20 år siden..... Lenke til kommentar
Illus Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Da avventer du svar fra fylkesmannen etter påske også oppdaterer du tråden med svaret. 2 Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Da avventer du svar fra fylkesmannen etter påske også oppdaterer du tråden med svaret. Det skal jeg gjøre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Bestill kopi av skjøtet fra Statens Kartverk. Der vil det stå om Fylkesmannen har vært involvert i salget. 5 Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 16. april 2018 Forfatter Del Skrevet 16. april 2018 Har fått svar fra Fylkesmannen. Ja, Fylkesmannen har vært involvert i salget. Men, de vil ikke gi videre opplysning om dette. Henviser til paragraf 13 i Forvaltningsloven. Jeg føler at det er noe i denne saken som ikke stemmer.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Har det vært en borett i bildet, altså skulle mor/far få bo vederlagsfritt i boligen så lenge de vil/lever? Dette senker potensielt verdi/takst drastisk. Lenke til kommentar
Randi545 Skrevet 16. april 2018 Forfatter Del Skrevet 16. april 2018 Har det vært en borett i bildet, altså skulle mor/far få bo vederlagsfritt i boligen så lenge de vil/lever? Dette senker potensielt verdi/takst drastisk. Nei det har ikke vært det i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå