Gå til innhold

PST vil ikke etterforske drapstrusler og grov hets

7 stemmer

1. 1. Hva synes du om meldingene politikerne har fått?

• Drøyt, men man må tåle såpass som politiker
      2
    • Langt over streken, bør etterforskes
      5

Anbefalte innlegg

Meldingene de har fått er ganske ekstreme, men PST sier at det ikke er trusler. Hva mener dere? Burde de vært etterforsket?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WLen1Q/pst-vi-etterforsker-ikke-drapstrusler-mot-politikere-naa

Legg ellers merke til at avisene skriver at Jonas og Knut Arild har mottatt trusler, mens Sylvi skal ha mottatt trusler. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest hva folk skrev om Listhaug i kommentarfeltene? 

Det er et paradoks at vi lever i et samfunn hvor man skal beskyttes mot selv den minste "mikroaggresjon", men drapstrusler og grov hets er liksom greit. 

Endret av VRK18
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke lest kommentarfeltene nei, er som oftest ikke mye å hente der.

Men sikkert mye godsaker man kunne tatt tak i.

Det kan virke som mange mener at det å såre noens følelser skal være straffbart som mord, mens å skrive trusler/hets og dritt liksom skal være beskyttet av ytringsfriheten.. Men sannsynligvis er det bare de få som roper veldig høyt. Gjerne er de paranoide analfabeter også, og det hjelper jo ikke på.

Lenke til kommentar

Det har mer med at hun er en offentlig figur å gjøre. Er du berømt så er det som om folk mister hodet, de mister all folkeskikk og alle regler flyr ut av vinduet, og jeg tror dette har noe med at de ikke helt klarer å klatre ut av sitt eget hode og faktisk se at denne politkeren er ett menneske også, hun representerer, for dem, masse vondt og dårlige holdninger. Men så fort det er en privatperson så er det noe helt annet, for den personen har ikke gått ut for å bli velkjent i hele landet så de føler kanskje at de ikke fortjener det på samme måte? 

Folk har også en tendens til å oppføre seg som om de eier folk som jobber for staten. "Jeg betaler lønna di for faen! Må da få være ærlig og si hva jeg vil i det minste!".

Lenke til kommentar

Det har mer med at hun er en offentlig figur å gjøre. Er du berømt så er det som om folk mister hodet, de mister all folkeskikk og alle regler flyr ut av vinduet, og jeg tror dette har noe med at de ikke helt klarer å klatre ut av sitt eget hode og faktisk se at denne politkeren er ett menneske også, hun representerer, for dem, masse vondt og dårlige holdninger. Men så fort det er en privatperson så er det noe helt annet, for den personen har ikke gått ut for å bli velkjent i hele landet så de føler kanskje at de ikke fortjener det på samme måte? 

Folk har også en tendens til å oppføre seg som om de eier folk som jobber for staten. "Jeg betaler lønna di for faen! Må da få være ærlig og si hva jeg vil i det minste!".

Enig at det skal være et skille mellom privatpersoner og offentlige personer.

Til en viss grad må også personer som selv ha sterke meninger også tåle sterke meninger tilbake, særlig hvis dette er personer som har reell makt.

Det skal være lov å kalle offentlige personer idioter, drittsekker, forbanna rasshøl, kjøtthuer osv, men direkte drapstrusler er aldri lov, og bør politianmeldes med en gang. 

Så kan nok PST ha rett i at mange av disse drapstruslene ikke er noe å etterforske, da det ikke ligger noe reell trussel bak disse, og kun er løse ord. Men gjentatte drapstrusler bør etter hvert straffes med i det minste bøter, da jeg mener det kan legitimere slike utsagn, samt også være veldig belastende for den og de det gjelder, samt deres familie, uansett hvor ufarlige PST mener de reelt er.

Og så synes man skal være litt mer forsiktige med å stemple meninger som offentlige personer har, da dette kan være meninger som også andre deler, og at man dermed kan såre bredere enn bare den offentlige personen.

Når jeg tenker etter det, så tror jeg at jeg paradoksalt nok mener det bør være lov til å gå mer på person enn sak for offentlige personer....

Men at det å gå på person i stedet for sak er usakelig/ugyldig argumentasjon/ulogisk/usmakelig etc mener jeg likevel. Her snakker jeg bare om hva som må "være lov".

EDIT:

Og så må man også se på totaliteten i dette, hvor langt en person tåler å bli presset etc. Vi har jo hatt offentlige personer som har tatt livet sitt grunnet for mye press....

Nettopp derfor mener jeg at enkeltepisoder kan man la passere, men et vedvarende press bør tas tak i.

(Driver jeg kanskje å motsier meg selv litt her?....)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prioritering av ressurser er og viktig. Ja drapstrusler er ulovlig, så ja du kan definitivt bli straffet. Men tenk på alt annet kriminelt som skjer, er tomme drapstrusler viktigere å etterforske en eksempelvis faktiske drap? Om politiet kunne etterforske alt, så hadde de gjort det, men da trenger de mer penger. Og hvem er ansvarlig for det? Justisminister (Listhaug) og finansminister (Siv), er det ikke det?

Lenke til kommentar

4 Millioner andre nordmenn har opplevd værre "trusler" enn det.

Litt viktigtigere at våre folkevalgte ikke blir kneblet av utenforstående interesser enn oss vanlige folk som ikke sitter med samme makten over samfunnet og dens utvikling. Trusler mot politikere burde tas langt mer alvorlig enn det gjør idag, nok ressurser til å etterforske og lange nok straffer til å avskrekke her, så får man tatt tilbake det frie og åpne demokrati.

Lenke til kommentar

Trusler mot politikere er mer alvorlig. Hvis det blir en del av jobben så vil bare psykopater bli politikere. Det ønsker vi ikke. 

Tja, nå er det bare maktsyke som vil bli politikere, mange psykopater.

Om vi ikke ønsker slike som politikere er det bare det å ta makten fra politikerne som løser problemet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Trusler mot politikere er mer alvorlig. Hvis det blir en del av jobben så vil bare psykopater bli politikere. Det ønsker vi ikke. 

Tja, nå er det bare maktsyke som vil bli politikere, mange psykopater.

Om vi ikke ønsker slike som politikere er det bare det å ta makten fra politikerne som løser problemet.

Det er ett stort mørkt hull i argumentasjonen din som du ikke fyller igjen med noe. Da venter bare kaos, men det er vel muligens nettopp også det hårete målet til enkelte? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...