Redaksjonen. Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Inngår samarbeid om silisiumanoder i elbilbatterier.BMW tror på vesentlig forbedret batteri innen fem år Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. 4 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Og da har du medregnet hele livsyklusen til drivstoffet? Fra råolje til bensin krever enormt med energi. Og ikke medregne det står til stryk 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Revolusjonerende batteri er på samme måte som fusjonskraft til enhver tid 5 eller 50 år frem i tid (respektive.) Men likevel nærmer vi oss begge deler med små skritt av gangen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Dagens elbil batterier har ~20 ganger dårligere energitetthet sammenlignet med bensin og diesel (per kg eller per liter). Men om de forbedrer det litt og får ned prisen til under $90 per kWt så er det meget bra. Endret 21. mars 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Ville heller sammenlignet det med en reduksjon av forbruket til forbrenningsmotor-teknologi på 20% - hvor mange år tar det før forbruket for den generelle teknologien går ned med 20%? Eller når var gjennomsnittsforbruk av bilene 20% høyere enn idag. Jeg tror du kommer på atskillig flere år enn bare 5. https://www.epa.gov/fuel-economy-trends/highlights-co2-and-fuel-economy-trends Ved denne linken finnes det noen grafer som synes å vise at man trengte ca 10 år for å reduserer forbruket med 20% Endret 21. mars 2018 av trikola 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Men, trenger en det? 5 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Men, trenger en det? Det er ikke så mye vi trenger her i livet annet enn brød og vann - men det betyr ikke at vi ikke har lyst på ting. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Men, trenger en det? Det er ikke så mye vi trenger her i livet annet enn brød og vann - men det betyr ikke at vi ikke har lyst på ting. Jo for all del, redusert vekt og pris er jo noe alle ønsker. Men, en klarer seg greit med vekten. Prisen er dog noe en må få ned, betraktelig. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Men, trenger en det? Det er ikke så mye vi trenger her i livet annet enn brød og vann - men det betyr ikke at vi ikke har lyst på ting. Jo for all del, redusert vekt og pris er jo noe alle ønsker. Men, en klarer seg greit med vekten. Prisen er dog noe en må få ned, betraktelig. Det går i riktig retning: 1 Lenke til kommentar
Saklighet Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Rekkevidde per kilo kan kanskje være interessant. Jeg tok et kjapt regnestykke for den kommende Kona electric og sammenlignet med fossil versjonen. Den siste har dobbelt så lang rekkevidde, skal man tro spesifikasjonene. Og den har litt mindre totalvekt. Ikke veldig nøyaktig, jeg vet. Men det gir jo en liten pekepinn på situasjonen for akkurat den modellen. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Bedre batterier kommer, - om kanskje ikke så mye. (?) Bedre brenselceller og lavere priser på Hydrogen kommer. Og bedre batterier er et pre for begge løsninger. Og begge deler er mer effektivt enn fossil forbrenningstransport. Elektrisk transport er fremtiden. Dette er det viktige, og at det gir mindre lokal forurensning. Olje kan bukes til mye annet nyttig enn forbrenning. Endret 21. mars 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Og da har du medregnet hele livsyklusen til drivstoffet? Fra råolje til bensin krever enormt med energi. Og ikke medregne det står til stryk Jeg aner ikke hva i alle dager er du tenker på her. Jeg snakker om hva mye det veier det man må putte inn i en bil for å kunne kjøre x kilometer. Man kan utmerket kjøre en bensindrevet bil uten å måtte installere oljeraffineri og oljerigg i bilen... på samme måte som man ikke trenger installere et vannkraftverk inne i en batteridervet bil. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Ville heller sammenlignet det med en reduksjon av forbruket til forbrenningsmotor-teknologi på 20% - hvor mange år tar det før forbruket for den generelle teknologien går ned med 20%? Eller når var gjennomsnittsforbruk av bilene 20% høyere enn idag. Jeg tror du kommer på atskillig flere år enn bare 5. https://www.epa.gov/fuel-economy-trends/highlights-co2-and-fuel-economy-trends Ved denne linken finnes det noen grafer som synes å vise at man trengte ca 10 år for å reduserer forbruket med 20% Det er ikke prosentvis forbedring per år som gjør en løsning bedre enn en annen, det er hva ytelsen faktisk er. Når det gjelder hvor mange kg det tar for å lagre energi så er bensin så mye bedre idag at det vil ta over 80 år å bli tatt igjen av batterier om man kontinuerlig har en forbedring i tråd med de mest optimistiske estimater fra BMW. Om det stemmer som du sier at forbedring tar dobbelt så lang tid så vil det ta over 160 år for batterier for å nå igjen bensin.... gitt at man ikke har noen forbedringer for bensin over 160 år.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Revolusjonerende batteri er på samme måte som fusjonskraft til enhver tid 5 eller 50 år frem i tid (respektive.) Men likevel nærmer vi oss begge deler med små skritt av gangen. Mange tror at ny teknologi og fremskritt dukker opp av selv selv, man får ingen fremskritt uten store og kontinuerlige investeringer i grunnforskning og teknisk utvikling. Se bare på bemannet romfart, man dro til månen for 50 år siden og trodde man snart skulle få baser på Månen og sende folk til Mars... Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Har ikke teknologien nå kommet så langt at man uansett må ta en pause for å kunne kjøre videre med elbilen(for sikkerhet), og det begynner å komme mer enn nok raske ladere til de pausene. Dette gjelder helt til bilene blir selvkjørende, men det vil enda ta en del år. Regnestykkene tar heller ikke med at elbilene vil "tjene" energi på nedoverbakkene i motsetning til fossilbiler. Lenke til kommentar
missi Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Har du tatt høyde for energieffektiviteten? Energitetthet per kilo er såpass go allerede at å sammenligne med vekt ikke er særlig interessant lenger. Vi er innafor, og herfra går det bare rett vei. Og vi kan se kommersiell luftfart på batteri i horisonten. Lenke til kommentar
missi Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 20% forbedring innen 5 år og kanskje 40% senere er jo en evolusjon, men absolutt ingen revolusjon. De kommer fortsatt ikke i det hele tatt i nærhet av en tradisjonell drivstofftank på rekkevidde per kilo. Men, trenger en det? Sivil luftfart. Lenke til kommentar
missi Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Har ikke teknologien nå kommet så langt at man uansett må ta en pause for å kunne kjøre videre med elbilen(for sikkerhet), og det begynner å komme mer enn nok raske ladere til de pausene. Dette gjelder helt til bilene blir selvkjørende, men det vil enda ta en del år. Regnestykkene tar heller ikke med at elbilene vil "tjene" energi på nedoverbakkene i motsetning til fossilbiler. Nei, er enda ikke mulig å kjøre fra helt i vest i Norge til helt i øst i Norge en vinterdag uten stopp og med komfortabel kupevarme uten ladestopp. Jeg vil si at dagens batteriteknologi er en 80-talls hjemmedatamaskin sammenlignet med dagens hjemmedatamaskiner og hvor batteriteknologien må komme. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Har ikke teknologien nå kommet så langt at man uansett må ta en pause for å kunne kjøre videre med elbilen(for sikkerhet), og det begynner å komme mer enn nok raske ladere til de pausene. Dette gjelder helt til bilene blir selvkjørende, men det vil enda ta en del år. Regnestykkene tar heller ikke med at elbilene vil "tjene" energi på nedoverbakkene i motsetning til fossilbiler. Nei, er enda ikke mulig å kjøre fra helt i vest i Norge til helt i øst i Norge en vinterdag uten stopp og med komfortabel kupevarme uten ladestopp. Jeg vil si at dagens batteriteknologi er en 80-talls hjemmedatamaskin sammenlignet med dagens hjemmedatamaskiner og hvor batteriteknologien må komme. Om 10 år når batteriteknologien er langt bedre: "Batteribil passer ikke meg, for jeg kan ikke kjøre rundt jordkloden uten å stoppe for å lade, uakseptabelt!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå