Gå til innhold

Mann påkjørt av førerløs UBER. Døde.

27 stemmer

1. 1. Er førerløse biler fremtiden?

• Ja, teknologien blir nok bedre etter hvert
      23
    • Nei, hendelser som dette viser at det er galskap
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen var førstemann til å dø i et flykrasj også. Burde innovasjonen av flyteknologi vært stoppet på tidlig 1900 tallet?

Veldig tragisk når noe slikt skjer, men nei, det burde ikke stoppe videre utvikling av en teknologi som har forutsetningen for å være 10 ganger mer effektivt og tryggere enn å ha et menneske bak rattet.

Enig. Det er lett å bare fokusere på ulykkene ved ny teknologi, men vi må huske på at biler med førere tar liv hver eneste dag uten at noen (bortsett fra MDG) snakker om å forby dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så artikkelen tidligere på nett. Om det er noen som har noen data, hvor mange av disse bilene er det på veien og hvor lenge har de vært der?

Om det skal måles opp imot noe må det jo være ulykker per km. i forhold til snittet til vanlig ulykke statistikk per km. 

Om dette er på offentlige veier om det fremdeles ikke er sikrere er jo ikke bra. 

Personlig tror jeg dette er fremtiden, men alt til sin tid.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Såvidt jeg har forstått var det en dame som døde, som kom over en motorvei trillende på en sykkel. Det er en sak som ikke hender så ofte. Til sammenlikning så hadde vi et tilfelle for et par år siden der en person løp over Østre Aker Vei (4-felt, 80-sone) og ble skadd i sammenstøtet med en bil. Fotgjengeren ble bøtelagt...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått var det en dame som døde, som kom over en motorvei trillende på en sykkel. Det er en sak som ikke hender så ofte. Til sammenlikning så hadde vi et tilfelle for et par år siden der en person løp over Østre Aker Vei (4-felt, 80-sone) og ble skadd i sammenstøtet med en bil. Fotgjengeren ble bøtelagt...

Ja kan vel høres ut som at average joe ikke nødvendigvis hadde klart å løse dette noe bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja kan vel høres ut som at average joe ikke nødvendigvis hadde klart å løse dette noe bedre.

Mest sannsynlig hadde en person reagert hvis han var i samme situasjon, det var en oversiktlig vei med ingen andre biler.

Og bilen har for så vidt sensorer som er langt bedre enn menneskelige øyer til å se i nattemørket så vi burde forvente mer av bilen.

Det sagt vil jeg si at den egentlige skyldige er "sjåføren", i statene må det være en sjåfør i hver selvkjørende bil som skal gripe inn når automatikken feiler(i Norge har vi ikke dette kravet). At sjåføren ikke følger med på veien er jo grov uaktsomhet, at "det vanligvis ikke skjer noe" er ikke grunn til å bli sløv på jobben.

Jeg synes at denne saken påpeker at det fortsatt er behov for en sjåfør i selvgående biler inntil teknologien er kommet lengre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at denne saken påpeker at det fortsatt er behov for en sjåfør i selvgående biler inntil teknologien er kommet lengre.

Du har nok rett i det. Bare se på heisen f.eks, de måtte ha folk som var trent til å bruke dem skikkelig, nå trengs det ikke lenger fordi vi har kommet såpass langt at det er relativt trygt å kjøre en heis på egenhånd. Sier relativt fordi jeg så en video her om dagen med en heis med en feil på seg som moste en kar mellom heisgulvet og taket.. men slike ting vil skje uansett hva vi gjør, ingenting går knirkefritt 100% av tiden. 

Lenke til kommentar

Nå var det jo en sjåfør i denne bilen uten at det hjalp? 

Det er totalt urealistisk å forvente at en menneskelig "sjåfør" skal sitte timevis i en selvkjørende bil og likevel opprettholde fokus nok til å reagere i løpet av sekunder om bilen plutselig skulle svikte. Vi fungerer ikke slik - og det er mye av grunnen til at selvkjørende biler vil øke sikkerheten betraktelig i fremtiden.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Nå var det jo en sjåfør i denne bilen uten at det hjalp? 

Det er totalt urealistisk å forvente at en menneskelig "sjåfør" skal sitte timevis i en selvkjørende bil og likevel opprettholde fokus nok til å reagere i løpet av sekunder om bilen plutselig skulle svikte. Vi fungerer ikke slik - og det er mye av grunnen til at selvkjørende biler vil øke sikkerheten betraktelig i fremtiden.

Ja i denne saken hjalp det ikke med sjåfør, men det er fordi sjåføren ikke gjorde jobben sin.

Og jeg er ikke enig i at det er for mye å forvente at en sjåfør har oppmerksomhet på veien når han kjører, hvis man sammenligner med en buss- eller lastebilsjåfør som kjører lange distanser på motorvei er det ikke så mye mer de gjør enn de som sitter i selvkjørende biler.

Lenke til kommentar

Fotgjengeren ble bøtelagt...

Tja, hvem kan man få mest penger ut av? Den avdøde eller Uber?

Penger til hvem?

Mest sannsynlig hadde en person reagert hvis han var i samme situasjon, det var en oversiktlig vei med ingen andre biler.

Hadde en person sett noen uten refleks i mørket? Tidsnok, mener jeg.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hvis du har sett videoen så mener jeg det er ganske klart at ja man kunne ha om ikke bremset ned helt vertfall utført skadereduserende tiltak, som å svinge ut i andre kjørebane eller få bilen ned i en hastighet hvor det ikke lengre var dødlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har sett videoen så mener jeg det er ganske klart at ja man kunne ha om ikke bremset ned helt vertfall utført skadereduserende tiltak, som å svinge ut i andre kjørebane eller få bilen ned i en hastighet hvor det ikke lengre var dødlig.

Heller tvilsomt. Uten refleks vil man ikke se vedkommende før i siste liten, og man har ikke en reaksjonstid på 0ms.

Lenke til kommentar

Heller tvilsomt. Uten refleks vil man ikke se vedkommende før i siste liten, og man har ikke en reaksjonstid på 0ms.

Jeg kan bare referere til videoen, man har langt mer enn 0ms på å gjør noe der, vel og merke hvis man har øyna på veien og ikke på en skjerm.

Har vel vært i noenlunde samme sitasjon med rådyr som hopper ut i veien og man klarer mye på kort tid, ikke nødvendigvis å hindre all skade men å gjøre skadereduserende tiltak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...