Gå til innhold

Kryptovalutta ulønnsomt - endelig flom av billig GPU?

Anbefalte innlegg

Ja, og årsaken til prisene på 980ti heter først og fremst GTX 1070. Om 1170 yter som 1080 ti og koster det samme som 1070 gjorde ved lansering, er det rinse and repeat. Alle andre endringer, enten at 1170 koster mer, yter mindre, eller motsatt, påvirker bruktprisen på highend 1000-serie i den naturlige retningen. Merk dog at GTX 980 har holdt seg meget godt i pris, så om GTX 1160 mangler SLI-støtte vil det bidra til å opprettholde verdien på GTX 1070(ti)/1080, mens 1060 nok får seg en trøkk, avhengig av hvordan 1150 o.l. yter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har INGEN grunn til å dumpe prisen på 1080 i dagens marked.

Jo, det mener jeg bestemt de har. Det er to grunner:

1) Mining som ikke lenger lønner seg. Det kan tvinge minere til å selge utstyr. Mye sånt utstyr på markedet samtidig vil tvinge frem prisfall. 1080Ti har allerede falt ca 2500kr fra toppen for rundt 2mnd siden.

2) Nye kort fra Nvidia. Dersom de f.eks. lanserer et 1170-kort med ytelse som ligner på 1080 Ti, til rundt 4500kr - da er det klart det vil få en massiv innvirkning på prisene på dagens grafikkort. Dette har vi også sette i tidligere overganger mellom generasjonene.

Det er fortsatt 5000 kroner som er nedre grense for 1080 i markedet, synes det som. Det er mer enn hva jeg betale for brukte 1080 ved juletider. Ingen kollaps i sikte, det du ser er at de ekstreme prisene som var normaliserer seg.

Om du tar utgangspunkt i forrige "runde" var det 3500kr som gjaldt for forrige generasjons toppmodell i bruktmarkedet, med de lanseringsprisene som var da. Du tar utgangspunkt i 4500kr for et 1070 som yter likt som 980ti, og det er greit - men er det gitt at 1170 koster 4500 kroner? Jeg mener det er opplest og vedtatt at de blir noe dyrere, og det prispåslaget føres videre inn i bruktmarkedet for 1080 og gjengen. Så er det selvsagt et spørsmål om hvor stort verditap man kan ha før det lønner seg å selge nå, fremfor å vente... jeg selger ikke mine saker helt ennå, om jeg i det hele tatt gidder. RMA-oppgradering er en fin ting, og om jeg kan sende inn 1070 med slitte vifter i juli og få 1170, er det galematias å selge kortene for 3000 nå, bare for å bli kvitt dem, når de fortsatt genererer profitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...