Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiatri - Ego - Umulig

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat sett filmen "Revolver" fra 2005 med Jason Statham i hovedrollen som en som prøver å finne ut hvem fienden hans er.

Denne filmen er så jævlig cerebral at jeg knapt kan fatte det. Dere må se denne filmen for å forstå det altså. Hvis dere trodde "A beautiful mind" eller "Shutter island" var cerebrale så har dere ikke seth noe ennå.

Mens jeg så filmen og hørte hovedpersonens kommentarer til seg selv, begynte jeg å stille meg selv de samme spørsmålene som ham. Og jeg begynte å lure på, hvordan kan folk rundt meg spørre meg ordrett om ting jeg har spurt meg selv om i tankene mine, hvis det ikke er egoet som spør?

Jeg er ikke psykotisk for jeg lar ikke tankene mine påvirke oppførselen min. Men det er rart å tenke på. Eller kanskje jeg er sprø likevel?

I filmen refereres det til "veien til selvmord" eller på engelsk sto det "the road to suicide" som om det er en bok, det nevnes sidetall og linjetall. Jeg krysser av de to sitatene der også på "listen".

Det mest oppsiktsvekkende med filmen er kommentarene fra psykiatere på rulleteksten til slutt, der de snakker om at djevelen ikke finnes men egoet oppfant djevelen for å slippe å få skylden selv.

Er det noen som har tenkt lenger her?

Anonymous poster hash: 35302...7be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er alle schizofrene på et vis, da alle har en indre stemme.

Hele filmen handler om godt mot vondt, sort - hvitt etc. Og disse kreftene finnes selvfølgelig i oss selv også.

Verken gud eller djevel har eksister noen gang, men de er produsert ut fra allerede eksisterende polariteter som finnes i oss fra før.m

Anonymous poster hash: 8d1cf...094

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...