Gå til innhold

FrP frem nesten 100% på siste meningsmåling...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er samme måling som ble presentert på TV2 kl 21, så gjorde de oppmerksom på at utvalget i målingen ikke var stort og dermed ikke helt pålitelig.

Men at FrP kommer styrket ut av dette har jeg ingen tvil om. :)

Det var ... 661? Vanlige målinger er med < 1000 og har feilmargin på ~2% om jeg ikke husker helt feil...

Feilmarginen på 2%, betyr at tilfeldige feil er 2%. Det sier ingenting om systematiske feil.

F.eks. SD fikk 12.9% i valget i 2014, mens Skop trodde de ville få 8.7%. Dette var fordi de hadde store systematiske feil. 

Selv om det er systematiske feil så tyder på det på en kraftig oppgang. 

Lenke til kommentar

Meningsmålinger er gjort på telefon, og det hadde jo vært litt morro om det fantest statestikk på hvem som ikke gidder å ta telefonen eller delta på meningsmålinger :p

90% av FRP medlemmer ønsker å delta på meningsmålinger og svare på spørreundersøkelser... :p

10% av Høyremedlemmer ønsker å delta...

50% av AP ønsker å delta...

1% av Rødt ønsker å delta...

etc etc etc.. Jeg bare la ut litt tilfeldige tall her, da det er jo helt klart umulig å finne ut av dette :p

Man må ta alle meingsmålinger med en klype salt... :)

FRP: "Æ stæmme FRP ja, for faen!"

Rødt: "Så koslig du ringer, men jeg ønsker desverre ikke å delta i denne undersøkelsen"

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meningsmålinger er gjort på telefon, og det hadde jo vært litt morro om det fantest statestikk på hvem som ikke gidder å ta telefonen eller delta på meningsmålinger :p

90% av FRP medlemmer ønsker å delta på meningsmålinger og svare på spørreundersøkelser... :p

etc etc etc.. Jeg bare la ut litt tilfeldige tall her, da det er jo helt klart umulig å finne ut av dette :p

Man må ta alle meingsmålinger med en klype salt... :)

Om FRP medlemmer tar telefonen oftere enn Rødt medlemmer så har vi med en systematisk feil å gjøre. En systematisk feil kan ikke forklare 100% økning for FRP. En systematisk feil vil vi systematisk høyere poengsum til FRP.  

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. FRP har sansynligvis tjent på dette og Høyre har tapt.

Jeg tror ikke SV, Rødt, MDG eller SP har tapt noen stemmer på dette. 

Enig. Velgerne på venstresiden har ikke byttet side, men de har likevel tapt i form av at de har styrket partiet de var ute etter å sverte. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å finne ut av, man finner ut av det hver gang det er valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å finne ut av, man finner ut av det hver gang det er valg.

Sant det :)

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at partiene som har fremgang har tilsammen 10.1%+ og dem som har nedgang har til sammen 9,9%-. burde det ikke vært like mye +/- for å få dette til å gå opp.

Det er fordi de runder av tallene til nærmeste 0,1. Det stemmer nok om du tar med alle desimalene.

Lenke til kommentar

Ser man på medlemstallene, så har Rødt gått opp 10% på én uke. Det er mye mer konkret enn en meningsmåling.

Her er Dagens Næringsliv sin meningsmåling:

Med så mye sprik er det ganske klart at meningsmålinger er meningsløse. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at folk forsvinner fra sentrum.

MhYzEhq.jpg

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ser man på medlemstallene, så har Rødt gått opp 10% på én uke. Det er mye mer konkret enn en meningsmåling.

Her er Dagens Næringsliv sin meningsmåling:

Med så mye sprik er det ganske klart at meningsmålinger er meningsløse. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at folk forsvinner fra sentrum.

Jeg er nok en av de, jeg er sentrum egentlig, jeg er ikke for ekstreme utringer på noen side, men når AP har absolutt null standpunkter bortsett fra at de ikke er FRP, gidder jeg ikke, det er ikke noe igjen av AP fra 60-70 tallet. Jeg må nå flytte meg til SV eller til og med Rødt, det er masse jeg ikke liker med de, hovedsaklig deres forsvars/utenriks politikk. Men de går hardt mot hardt. De har ledre som leder og som står for noe. Og når FRP går fra mørkeblått til mørkebrunt må man vel stykre folk som faktisk står på for beholde det norske sosial-demokratiet. 

Lenke til kommentar

Kan noen lage et barometer her på forumet? Hadde vært interessant og sett hvor stor oppslutning FrP har her. Kan ikke en moderator lage en poll hver måned?

Denne siden er ikke representativ for det norske folk, bare set på Pollen de hadde før valget da Liberalistene var en av de største partiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så klart den ikke er representativ for det norske folk. Det har vi nasjonale meningsmålinger for. Her er det langt flere unge folk og jeg vil tro at de fleste er mer enn gjennomsnittlig datakyndige. Sannsynligvis er gjennomsnittsintelligensen mye høyere her. Så det hadde vært interessant å se hvordan sammensetningen er. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Det har blitt gjort mange ganger tidligere. Bare å søke. De blå partiene er kraftig overrepresentert.

Men jeg har observert flere på venstresiden her inne i det siste. For et par år siden var det så og si bare høyresiden som hang her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FrP frem 100%, Rødt tilbake 50%.

Utvalget i målingen gjennomført av Kantar TNS er mindre enn vanlig, med 600 respondenter, noe som også gir en større feilmargin.

Lavt utvalg gir stor feilmargin, spesielt blandt de mindre partiene så spørsmålstegn ved Rødt sin tilbakegang.

Dog at FrP has gått frem takket være sin sterke nasjonalisme er det liten tvil om.

Er vel ikke nasjonalisme som er årsaken til dette, men støtte til SL. I alle debatter og programmer som jeg har fulgt med så er det støtte til SL som har stått i sentrum.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. FRP har sansynligvis tjent på dette og Høyre har tapt.

Jeg tror ikke SV, Rødt, MDG eller SP har tapt noen stemmer på dette. 

Enig. Velgerne på venstresiden har ikke byttet side, men de har likevel tapt i form av at de har styrket partiet de var ute etter å sverte. 

Nå var vel ikke saken å sverte FRP, men å få SL til å beklage utsagnet sitt. At SL sine følgere opplever dette som urettferdig og uttrykker dette med å melde seg inn i FRP er forsåvidt helt naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meningsmålinger rett etter slike saker vil «alltid» vise økning til den «tapende» part.

I dette tilfellet vil de som støtter SL og har «tapt» ha et høyt ønske om å si i fra og dermed svare på målingene. De som mente at SL burde gå, er tilfredse og har dermed ikke noe spesielt behov for å svare på målingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...