Anterialis Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Hei, for mange år siden postet jeg et lignende spørsmål (her) uten at jeg fikk svarene jeg ønsket. Jeg ser (låste) biler som taues vekk fra ikke-parkerbare plasser i byen, men hvordan gjør tauebilene egentlig dette? Se for dere en nyere filhjulstrekker med automatgir som står i Park. Dersom taubilen drar bilen på hjula, vil jo girkassen ødelegges. Hvordan tauer tauebilene biler uten å ødelegge girkassene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Hei, for mange år siden postet jeg et lignende spørsmål (her) uten at jeg fikk svarene jeg ønsket. Jeg ser (låste) biler som taues vekk fra ikke-parkerbare plasser i byen, men hvordan gjør tauebilene egentlig dette? Se for dere en nyere filhjulstrekker med automatgir som står i Park. Dersom taubilen drar bilen på hjula, vil jo girkassen ødelegges. Hvordan tauer tauebilene biler uten å ødelegge girkassene? De sklir de opp med vinsj. Putter klosser under hjul. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Jeg ser ikke hvordan manuell gir er spesielt bedre her. Men som nevnt så blir bilene løftet og vinsjet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Motoren kan gå rundt med manuell, uten å skade motoren Lenke til kommentar
toffo Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Feilparkerte biler dras som regel på stive hjul så langt jeg har sett, men de har sikkert slike traller de setter under hjulene e.l. hvis de må. Forøvrig gir de vel litt F, de har en jobb å gjøre. Har du parkert feil er det ditt problem, og det kan være vanskelig for deg å bevise at f.eks. en skade på gearkasse skjedde akkurat da den ble tauet. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Jeg er litt usikker på dette, men TROR at de ansatte i taueselskaper har utstyr for å sette bilen i N når den skal taues. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er fint du er usikker, for det er langt fra alle biler de får gjort det på. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 I USA drar de bilen langt nok ut til at de får satt på eksterne hjul Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Får ikke min bil ut av park før du har satt i nøkkelen og vridd om tenningen. Tror faktisk man må holde inne bremsen og.Manuell tåler å bli dradd litt i gir da det eneste som skjer er at motoren går rundt. Mens automatgir er som oftest låst med en låsesplint, og den kan knekke med for mye kraft. Burde heller ikke taue en bil med tradisjonell automatgir spesielt langt. Blir oljetrykk "feil vei" i girkassen som fort kan skade den. Endret 21. mars 2018 av Complexity Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Om de tar bilene på lasteplanet så er det jo greit. Men om de bruker en taubil som bare løfter fronten eller baken litt opp så kan det være et problem om de hjulene som giret er koblet opp mot går rundt. Jeg regner med at det er fremhjulene som er koblet til giret eller er det alltid der den trekker, altså bak om det er bakhjulstrekk og fremme når det er fremhjulstrekk? Hva med AWD? Endret 21. mars 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 AWD bruker å ha en senterdifferensial som tillater at fremhjulene eller bakhjulene får gå litt rundt uten problemer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Med automatkasse vil vel ikke en differensial kunne tillate det.. Men de fleste såkalte AWD-biler har jo egentlig bare noe håpløs viskosekobling eller lignende.. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Man kan koble av bakakslingen. Vet ikke om dette gjøres når noen borttaues da, men vanlig å gjøre på biler og lastebiler med drev på bakakslingen i alle fall. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er nok mellomakslingen du sikter til, men det kan være ganske vanskelig å demontere den på mange moderne biler. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 På min bil så kan automaten settes i fri uten nøkkel, men må komme inn i bilen først Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg har lest at f.eks. BMW-automatgirede biler har en "spak/splint) under bilen som kan skrus opp og dermed frigjøre girkassen fra akslingen(?). Men dette fordrer jo at bilen jekkes opp først og girkasse-beskyttelsesdekselet under bilen skrus av først. For meg virker det mest logiske forslaget at alle bilens fire hjul "løftes" av veien med slike rulletraller, men dette har jeg aldri sett :/ Hadde vært spennende om noen her jobber i bransjen og kunne forklart litt nærmere, evt. av-/bekreftet ovenstående forslag. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Svaret kom jo allerede i første svar.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Prøver først å komme inn i bilen for å løsne håndbrekket og/eller sette bilen i nøytral. Om ikke det lar seg gjøre så blir det å bruke skliklosser eller dra bilen opp på stive hjul. Det å komme seg under en personbil og demontere det nødvendige for å frigjøre mellomaksling er tids-, og dermed kostnadsmessig, uaktuelt. Regner dog med at bilbergere som har feilparkerte biler som en større del av hverdagen enn hva jeg har gjerne har noe annet egnet utstyr for slike jobber. Endret 23. mars 2018 av Hansien Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 I noen land så løfter de bilen med kran, som egentlig er den beste løsningen, da det ikke skader bilen og den kommer til på selv de trangeste plassene Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Jepp, det funker som regel bra men det er noen utfordringer der også.. https://www.youtube.com/watch?v=bVEYfJs4au4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå