Gå til innhold

Første dødsulykke med selvkjørende bil kan få store konsekvenser for videre testing av teknologien


Anbefalte innlegg

Igjen så mener x antall eksperter som har sett videoen at selv en våken bilist ikke hadde kunne unngått denne ulykken, så da så.

 

De fleste av ekspertene sier vel at det er et slags tvilstilfelle, uten noen 100% opplagt fasit...

 

Etter mitt syn er det svært mye som taler for at en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør ville ha unngått ulykken. Den førerløse bilen bremset ikke i det hele tatt, mens en menneskelig sjåfør i alle fall ville ha rukket å bremse litt. Ulykken skjedde like før syklisten hadde greid å krysse hele veien. Så, bare et ørlite trykk på bremsepedalen ville ha vært nok til å gå klar av ulykken. I tillegg var der rom for å gjøre en liten unnamanøver til venstre.

 

Et menneske ville trolig ha klart å gjøre begge deler. Den førerløse bilen gjorde ingen av delene.

 

Jeg tror du forsvarer den førerløse teknologien litt for blindt her, noe det ikke burde være så mye grunn til, siden fasit allerede virker å være at det var den førerløse teknologien som feilet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at hvis jeg hopper ut i veibanen noen få meter foran bilen så rekker du å reagere, selv om ikke bilen fysisk ikke engang kan rekke å stoppe ?

Det er nettopp i slike situasjoner en datamaskin vil være overlegen et menneske. Det sistnevnte bruker 1-2 sekunder på å reagere, vil datamaskinen reagere på millisekunder.

Lenke til kommentar

De fleste av ekspertene sier vel at det er et slags tvilstilfelle, uten noen 100% opplagt fasit...

 

Etter mitt syn er det svært mye som taler for at en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør ville ha unngått ulykken. Den førerløse bilen bremset ikke i det hele tatt, mens en menneskelig sjåfør i alle fall ville ha rukket å bremse litt. Ulykken skjedde like før syklisten hadde greid å krysse hele veien. Så, bare et ørlite trykk på bremsepedalen ville ha vært nok til å gå klar av ulykken. I tillegg var der rom for å gjøre en liten unnamanøver til venstre.

 

Et menneske ville trolig ha klart å gjøre begge deler. Den førerløse bilen gjorde ingen av delene.

 

Jeg tror du forsvarer den førerløse teknologien litt for blindt her, noe det ikke burde være så mye grunn til, siden fasit allerede virker å være at det var den førerløse teknologien som feilet i dette tilfellet.

All denne spekulasjonen din blir bare utrolig meningsløs all den tid det vitterlig skjer ulykker med mennesker bak rattet i hopetall. Mennesker er ikke akkurat perfekte sjåfører. I tillegg satt det også et menneske i denne aktuelle bilen som både skulle og kunne reagert (i følge deg selv).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter mitt syn er det svært mye som taler for at en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør ville ha unngått ulykken. Den førerløse bilen bremset ikke i det hele tatt, mens en menneskelig sjåfør i alle fall ville ha rukket å bremse litt. Ulykken skjedde like før syklisten hadde greid å krysse hele veien. Så, bare et ørlite trykk på bremsepedalen ville ha vært nok til å gå klar av ulykken. I tillegg var der rom for å gjøre en liten unnamanøver til venstre.

 

Et menneske ville trolig ha klart å gjøre begge deler. Den førerløse bilen gjorde ingen av delene.

All denne spekulasjonen din blir bare utrolig meningsløs all den tid det vitterlig skjer ulykker med mennesker bak rattet i hopetall. Mennesker er ikke akkurat perfekte sjåfører. I tillegg satt det også et menneske i denne aktuelle bilen som både skulle og kunne reagert (i følge deg selv).

 

 

Antagelig fordi dette menneske ikke var "en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør" etter BjartmarO's bilde. Det var vel heller en virkelig normalt menneskelig sjåfør med uoppmerksomme øyeblikk, distraksjoner, litt trøtthet, andre tanker i hode, fokus på andre detaljer av omgivelsen e.l. Med andre ord: veldig normalt

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Etter mitt syn er det svært mye som taler for at en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør ville ha unngått ulykken. Den førerløse bilen bremset ikke i det hele tatt, mens en menneskelig sjåfør i alle fall ville ha rukket å bremse litt. Ulykken skjedde like før syklisten hadde greid å krysse hele veien. Så, bare et ørlite trykk på bremsepedalen ville ha vært nok til å gå klar av ulykken. I tillegg var der rom for å gjøre en liten unnamanøver til venstre.

 

Et menneske ville trolig ha klart å gjøre begge deler. Den førerløse bilen gjorde ingen av delene.

All denne spekulasjonen din blir bare utrolig meningsløs all den tid det vitterlig skjer ulykker med mennesker bak rattet i hopetall. Mennesker er ikke akkurat perfekte sjåfører. I tillegg satt det også et menneske i denne aktuelle bilen som både skulle og kunne reagert (i følge deg selv).

 

 

Antagelig fordi dette menneske ikke var "en normalt oppmerksom menneskelig sjåfør" etter BjartmarO's bilde. Det var vel heller en virkelig normalt menneskelig sjåfør med uoppmerksomme øyeblikk, distraksjoner, litt trøtthet, andre tanker i hode, fokus på andre detaljer av omgivelsen e.l. Med andre ord: veldig normalt

 

Retorikken din høres ikke så ille ut. Men hvis du har sett videoen av hun som satt i bilen, så strekker du det vel litt langt hvis du kaller oppmerksomhetsnivået hennes for normalt...

 

Normalt for en person som sitter på ettermiddagstoget mellom Oslo og Drammen, kanskje, men ikke for en som sitter som fører av en bil. ;)

Lenke til kommentar

Retorikken din høres ikke så ille ut. Men hvis du har sett videoen av hun som satt i bilen, så strekker du det vel litt langt hvis du kaller oppmerksomhetsnivået hennes for normalt...

 

Normalt for en person som sitter på ettermiddagstoget mellom Oslo og Drammen, kanskje, men ikke for en som sitter som fører av en bil. ;)

Ta bilen i morgenrushet mellom Oslo og Drammen en dag så ser du sikker en hel rekke av unormale mennesker; enten de leser avisa, fikler med mobilen, sminker seg eller gjør andre unormale aktiviteter som tar oppmerksomheten vekk fra veien.
Lenke til kommentar

 

Retorikken din høres ikke så ille ut. Men hvis du har sett videoen av hun som satt i bilen, så strekker du det vel litt langt hvis du kaller oppmerksomhetsnivået hennes for normalt...

 

Normalt for en person som sitter på ettermiddagstoget mellom Oslo og Drammen, kanskje, men ikke for en som sitter som fører av en bil. ;)

Ta bilen i morgenrushet mellom Oslo og Drammen en dag så ser du sikker en hel rekke av unormale mennesker; enten de leser avisa, fikler med mobilen, sminker seg eller gjør andre unormale aktiviteter som tar oppmerksomheten vekk fra veien.

 

Jada, jeg krangler ikke på at folk kan være uoppmerksomme i trafikken. Jeg krangler bare på vurderingen din av at kvinnen i ulykkesvideoen var "normalt uoppmerksom". Det er der du er litt ute på kålåkeren, etter min mening.

Lenke til kommentar

Igjen så mener x antall eksperter som har sett videoen at selv en våken bilist ikke hadde kunne unngått denne ulykken, så da så.

Hvis man bare ser videoen fra bilen så får man visst et feilaktig inntrykk av forholdene. Det er flere mobilvideoer ute nå som viser at det er mye lysere enn videoen gir inntrykk av.

 

Jeg tror du forsvarer den førerløse teknologien litt for blindt her, noe det ikke burde være så mye grunn til, siden fasit allerede virker å være at det var den førerløse teknologien som feilet i dette tilfellet.

Det er ikke helt riktig. Det er snakk om at Uber skrudde av nettopp noe av funksjonaliteten fra produsent.

 

Dessuten kan ikke Ubers teknologi sies å være særlig "førerløs" da fører må gripe inn veldig ofte. Bilene kjører i gjennomsnitt veldig kort før føreren må gripe inn. Dermed kan man ikke påstå at Ubers biler er representativ for teknologi for føreløse biler generelt.

Lenke til kommentar

 

Igjen så mener x antall eksperter som har sett videoen at selv en våken bilist ikke hadde kunne unngått denne ulykken, så da så.

Hvis man bare ser videoen fra bilen så får man visst et feilaktig inntrykk av forholdene. Det er flere mobilvideoer ute nå som viser at det er mye lysere enn videoen gir inntrykk av.

 

Jeg tror du forsvarer den førerløse teknologien litt for blindt her, noe det ikke burde være så mye grunn til, siden fasit allerede virker å være at det var den førerløse teknologien som feilet i dette tilfellet.

Det er ikke helt riktig. Det er snakk om at Uber skrudde av nettopp noe av funksjonaliteten fra produsent.

 

Dessuten kan ikke Ubers teknologi sies å være særlig "førerløs" da fører må gripe inn veldig ofte. Bilene kjører i gjennomsnitt veldig kort før føreren må gripe inn. Dermed kan man ikke påstå at Ubers biler er representativ for teknologi for føreløse biler generelt.

 

Nei, sikkert ikke.

 

Det som ble "skrudd av" var vel, så vidt jeg forstod det, Volvo sin egen selvkjøringsteknologi. Jeg antar Uber har sitt eget komplette system for selvkjøring, og at de da må skru av Volvo sitt eget system, for at de to ikke skal gå i beina på hverandre under testingen. Det var slik jeg forstod dette. Det var vel Volvo selv som kom med den ekstra informasjonen, trolig i markedsføringsøyemed, og for å understreke ovenfor markedet at det ikke var Volvo sine egne sensorer og løsninger som feilet, men Uber sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...