Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange kopper drikker dere (maks) om dagen? Tips til å slutte?

40 stemmer

1. 1. hvor mange kopper kaffe om dagen?

• 0
      7
    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      8
    • 4
      7
    • 5+
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvor mange kopper drikker dere (maks) om dagen?

tips til å slutte?

Anonymous poster hash: c1036...57f

Ble fortalt at det ikke er sunt å drikke mer enn tilsvarende 7 kopper espresso per dag. Så jeg drikker mindre enn det, i variable former. Gjerne 2 store (større enn vanlig kopp) kaffe.

Lenke til kommentar

Jeg drikker per i dag altfor mye. Som regel nærmere en halvliter før jobb. Så blir det som regel 2-3 kopper på jobb. Når jeg kommer hjem tar jeg en høneblund og koker ny kaffe. Blir som regel 1-2 kopper da også. 

Altfor mye, men jeg passer på og det går greit per i dag. 

Hadde tidligere helseproblemer som jeg tror kan spores til for mye koffeininntak. Det vil si, det var en kombinasjon av ulike ting, men dårlig døgnrytme og kaffe sent på kveld var en medvirkende faktor.

Mitt beste tips er å i hvert fall ikke drikke kaffe på kvelden. :) 

Lenke til kommentar

Kvifor vil du slutte med kaffi?

Ahh, la ikke merke til at trådstarter ville slutte med kaffe. Jeg slutter regelmessig med kaffe, gjerne et halvår eller noe slik av gangen, så begynner jeg å drikke kaffe igjen. Det kan bli for mye av det gode!

En dag med hodepine og mye søvn når man slutter med kaffe er ikke så ille. Nøkkelen i den setningen er søvn, det er enklest å sove det av seg. 2-3 dager føler man seg gjerne litt groggy og trøtt, men det går fort over. Å slutte med kaffe er ikke særlig vanskelig..

Lenke til kommentar

Sjekk ut http://reddit.com/r/decaf

Jeg slutta helt med all koffein i 2018 og føler meg mye bedre. Anbefales

Takk! hvor mange kopper drakk du ca før? Sluttet du gradvis eller med en gang?

Drikker sikkert (2 om morgenen, 1 ila dagen, 2 ettermiddagen) = 5 kopper, noen ganger mer (men også noen ganger mindre!). Tror jeg bare må prøve å slutte 'cold turkey'. Drikker ellers bare vann.

Lenke til kommentar

Ts (igjen, som over). Drikker det mest for smaken. Og fordi det er en del av rutinene mine. drukket det i ca 8-10 år kanskje? (er 20) 

Vil slutte fordi jeg ikke liker å føle meg "avhengig" av noe (og føler dessuten ikke noen effekt av det lenger, kan godt drikke det rett før jeg legger meg). Kanskje heller ha det som noe å kose meg med en gang i helga eller som en oppkvikker hvor det kan trengs...

Lenke til kommentar

Drikker sikkert (2 om morgenen, 1 ila dagen, 2 ettermiddagen) = 5 kopper, noen ganger mer (men også noen ganger mindre!). Tror jeg bare må prøve å slutte 'cold turkey'. Drikker ellers bare vann.

Jeg drakk mellom 3 og 6 kopper dagen, mindre i helgene. Det tok ganske lang tid før jeg følte meg normal igjen og fikk energien min tilbake, det kan du lese om flere som erfarer på reddit. Sluttet cold turkey da jeg hadde fri en uke i begynnelsen av året. Det er et perfekt tidspunkt å gjøre det nå i påsken!

Forbes.com - Caffeine: The Silent Killer of Success

https://www.forbes.com/sites/travisbradberry/2012/08/21/caffeine-the-silent-killer-of-emotional-intelligence/#72a1ece7118c

Endret av Seen
Lenke til kommentar

Motivasjon skal komme innenfra, ikke utenfra, i hvert fall ikke av kunstig stimulans. Kroppen trenger næring, ikke koffein.

Jo, men kroppen og hjernen trenger heller ikke et slikt samfunn vi lever i. Vekkerklokke f.eks, det er jo enda mer absurd enn kaffe.

Kaffe kan man nesten regne som en medisin, en medisin mange trenger i samfunnet vårt.

Lenke til kommentar

Kaffi er vel ein av dei betre tinga ein kan vere avhengig av, so lenge det er svart kaffi og ein ikkje drikk litervis av den kvar dag.

Helt enig. Svart kaffe er jo deilig, man blir heller ikke feit av det. Men å drikke litervis med melk og spise masse sukker samtidig, det kan vel ikke regnes som sunt.

Lenke til kommentar

Føler meg deprimert om jeg ikke får kaffe (koffein), og det begynner allerede på ettermiddagen om jeg ikke har fptt noe den dagen. Jeg vet at det ikke er sykdommen depresjon, men jeg føler meg veldig dårlig. Men ikke noe hodepine. Trøtthet - ja. Jeg har egentlig aldri prøvd å slutte lenger enn til ettermiddagen, jeg ser ikke helt hvorfor heg skal det, det er da flust med ting man er avhengig av, som mat... det er ting man må ha tilgjengelig. Og det er enklere å ha tilgang på kaffe enn mat, pga holdbarheten. Kaffe er sunt, men koffein er tross alt en gift, så man bør ikke drikke for mye. Selv er jeg på kanskje 1 liter, og jeg tror ikke det er for mye koffein, og behovet øker ikke. Effekten av det er vel at det blir mye enklere å ha god døgnrytme, det er bare å drikke mesteparten før 15 og ingenting etter 18. Når jeg våkner så får jeg veldig lyst på kaffe, og den første koppen er best. Jeg drikker skikkelig svart, ikke noe pulverkaffe eller noe "junk in it".

Anonymous poster hash: a6a23...5ad

Lenke til kommentar

Jeg drakk mellom 3 og 6 kopper dagen, mindre i helgene. Det tok ganske lang tid før jeg følte meg normal igjen og fikk energien min tilbake, det kan du lese om flere som erfarer på reddit. Sluttet cold turkey da jeg hadde fri en uke i begynnelsen av året. Det er et perfekt tidspunkt å gjøre det nå i påsken!

Forbes.com - Caffeine: The Silent Killer of Success

https://www.forbes.com/sites/travisbradberry/2012/08/21/caffeine-the-silent-killer-of-emotional-intelligence/#72a1ece7118c

Interessant artikkel. Det med søvnkvalitet har jeg full tro på at stemmer og er noe jeg har nevnt til andre kun basert på egen erfaringer. Selv om man sovner og kanskje tror man sover godt, så har man ikke nødvendigvis like god søvnkvalitet. Visste heller ikke at koffein hadde så lang halveringstid.

Er for glad i kaffe til å droppe det selv og tror ikke jeg har noen store problemer på grunn av kaffekonsum i dag, men vet at jeg hadde det før. :) 

Trådstarter kan alltids prøve koffeinfri kaffe. Smaker litt dødt i forhold, men er faktisk ikke så ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...