Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En skade jeg ikke finner ut hva er. noen med kompetanse?

Anbefalte innlegg

Jeg var ute på løpetur for 2 uker siden etter å hatt en treningspause på 1-2 mnd, og ville sakte men sikkert peile meg inn på sommerkroppen. Løp vel i 40 minutter før jeg tok en kortere pause med ulike utfall der jeg holder i bunnposisjon for å stretche litt. På vei hjemover kjenner jeg en smerte bak/på utsiden av kneet. Det er ubehagelig, men ikke nok til at jeg må avslutte økten. 

dagen etterpå har jeg problemer med å belaste beinet, spesielt når går ned trapper. Smerten sitter i rundt venstre kne. Det er føles nesten som det er senen bak IT-båndet som er problemet? Det å gå ned trapper der høyrefot flyttes først og jeg må holde vekten igjen på venstrebeinet blir for smertefullt. Om jeg holder beinet helt stivt og går, så lindrer det mye av smerten.
Sitter jeg i ro eller ikke belaster venstre bein kjenner jeg ingen smerte overhodet. jeg kan fint bøye beinet frem og tilbake uten nevneverdig smerte, men jeg kjenner jo at det er noe galt likevel. 

Selv har jeg vært meget aktiv hele livet (26 år) og godt kjent med kroppen min, men dette er noe nytt. Etter en uke uten belastning overhodet, så prøvde jeg i dag å gå en lengre tur på en times tid og smerten kommer tilbake.

Noen som kan ha en ide om hva dette? setter pris på all hjelp 

Endret av insomeseriousproblems
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha fått en betennelse i slimsekk (bursitis) eller sene (tendinitis), eventuelt ha en bakers cyste. Dette er tilstander som ikke går over iløpet av natta, og man må ta tiden til hjelp (...tiden til hjelp har man jo liksom aldri hørt før.....). Fra et medisinsk synspunkt kan man ta en Ibux-kur, selv om dette ikke er helt å anbefale, spesielt etter dagens VG-overskrift om at NSAIDs (deriblant Ibux) er skadelig, noe vi igrunn allerede vet - men siden preparatet demper både smerte og betennelse, er dette noe som ofte brukes. Personlig ville jeg bare anbefalt deg å varme mye opp før neste trening, typ overdreven oppvarming hvor du legger av god tid før du trener.

Er du selv redd for at det har skjedd en skade, skal du selvfølgelig kontakte lege, men så lenge du ikke har låsninger i kneet, hevelse, svikt eller slakk, så tror jeg ikke legen kommer til å si annet enn "ta tiden til hjelp og tren forsiktig".

Lenke til kommentar

Du kan ha fått en betennelse i slimsekk (bursitis) eller sene (tendinitis), eventuelt ha en bakers cyste. Dette er tilstander som ikke går over iløpet av natta, og man må ta tiden til hjelp (...tiden til hjelp har man jo liksom aldri hørt før.....). Fra et medisinsk synspunkt kan man ta en Ibux-kur, selv om dette ikke er helt å anbefale, spesielt etter dagens VG-overskrift om at NSAIDs (deriblant Ibux) er skadelig, noe vi igrunn allerede vet - men siden preparatet demper både smerte og betennelse, er dette noe som ofte brukes. Personlig ville jeg bare anbefalt deg å varme mye opp før neste trening, typ overdreven oppvarming hvor du legger av god tid før du trener.

Er du selv redd for at det har skjedd en skade, skal du selvfølgelig kontakte lege, men så lenge du ikke har låsninger i kneet, hevelse, svikt eller slakk, så tror jeg ikke legen kommer til å si annet enn "ta tiden til hjelp og tren forsiktig".

Takk for svar. skal se nærmere på det du nevner her.

​Ja, at dette ikke går over raskt har jeg dessverre innsett. Holder meg unna ibux mm. da det ikke hjelper på selve skaden, og er bortkastet slik jeg oppfatter det. 

​Skaden blir bare verre jo lengre jeg holder meg i gang, selv med oppvarming. den kommer sakte, men sikkert også klarer jeg nesten ikke gå til slutt.

​vet ikke om jeg har svikt eller slakk, men det føles ut som jeg går med et bein som er 100% friskt og det andre er på 50% og fallende i prosent over tid. 

Lenke til kommentar

Hvis du har økende smerter i benet og stadig mer funksjonssvikt, så skal du kontakte lege, eventuelt henvises til fysioterapeut for oppfølging. Dem kan du også kontakte selv om du betaler for det hvis jeg husker riktig. Disse betennelsene tar TID, og det kan gå flere måneder, det er dog viktig at man ikke overbelaster, men er varsom med bruken slik at man ikke fremprovokerer smerter. 

Ta gjerne en kikk på denne siden

http://www.sportnetdoc.dk/voksenskader/ 

Lenke til kommentar

Hvis du har økende smerter i benet og stadig mer funksjonssvikt, så skal du kontakte lege, eventuelt henvises til fysioterapeut for oppfølging. Dem kan du også kontakte selv om du betaler for det hvis jeg husker riktig. Disse betennelsene tar TID, og det kan gå flere måneder, det er dog viktig at man ikke overbelaster, men er varsom med bruken slik at man ikke fremprovokerer smerter. 

Ta gjerne en kikk på denne siden

http://www.sportnetdoc.dk/voksenskader/ 

​Tror jeg har selvdiagnostisert meg frem til at det faktsik er IT bånd syndrom. Slik jeg skjønner det er det svært lite blodgjennomstrømning i slike områder og at rehab. vil ta meget lang tid. Vel, er vel ikke noe annet å gjøre enn å kjøre noen bevegelighetsøvelser og ikke belaste beinet inntil videre. 

​Dette var det verste som kunne skjedd meg. Elsker å løpe ute om våren og gjennom sommeren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...