Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan forsikring kreve kondemnering?

Beyma

Anbefalte innlegg

Hei

Er i en litt kinkig situasjon dessverre.

En bil ble påtent på parkeringsplassen i borettslaget og jeg var så heldig å ha bilen ved siden av og den har fått en del skader pga dette.

Min bil er 2004 modell som har nokså liten salgsverdi i dagens marked, men jeg har brukt mye av egen tid til å fikse den slik at den var i veldig god teknisk stand og var klar for mange år på veien. Nettopp blitt eu-godkjent.

Det jeg ser for meg nå er at forsikringselskapet kommer til å tilby meg en veldig lav sum slik at jeg nå må bruke en del penger av egen lomme for å finne en bil i tilsvarende stann.

Å reparere bilen vil koste mange tusen tenker jeg og de vil nok si at den skal kondemneres og gi meg en sunn.

Bilen har ikke skader slik at den ikke kan kjøres, men mye lakk og utvendige skader. Kan jeg heller kreve at den blir reparert? 

Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det skal være mulig å kjøpe "vraket" og få erstatning, men jeg aner at det er ganske store variasjoner. Jeg ville ringt selskapet som er erstatningspliktig og høre hvilke alternativer man har. Det er forøvrig sterkt anbefalt å nærmest på generelt grunnlag å klage på første takst. Alle takster jeg har sett, hvor takstmann kommer på vegne av erstatningspliktig selskap, så er de barbert ned så mye de bare kan forsvare. Du har full anledning til å påstå at bilen hadde over normalen bruksverdi, dette kan de ta hensyn til. Du er en uskyldig part, og skal ikke være skadelidende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener det skal være mulig å kjøpe "vraket" og få erstatning, men jeg aner at det er ganske store variasjoner. Jeg ville ringt selskapet som er erstatningspliktig og høre hvilke alternativer man har. Det er forøvrig sterkt anbefalt å nærmest på generelt grunnlag å klage på første takst. Alle takster jeg har sett, hvor takstmann kommer på vegne av erstatningspliktig selskap, så er de barbert ned så mye de bare kan forsvare. Du har full anledning til å påstå at bilen hadde over normalen bruksverdi, dette kan de ta hensyn til. Du er en uskyldig part, og skal ikke være skadelidende.

Nei, men jeg ender jo opp med å bli det.

Bilen som ble påtent vet jeg ikke noe om da den ble fjernet før jeg rakk å se på parkeringplassen.

Så jeg burde sette hardt mot hardt og kreve så mye jeg klarer? Aldri hatt forholdt meg til et forsikringsselskap før så er veldig blank.

Lenke til kommentar

Ble det brukt pulverapparat på stedet? I tilfelle bør du ikke finne på å beholde bilen siden saltene trekker inn i ledningsnett og lager morsomme problemer i ettertid.

Se hva selskapet tilbyr deg, som regel er det noe under reell markedsverdi.. Legg på til et beløp noe over markedsverdi og foreslå det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en liknende sak i fjor sommer. Kort sammenfattet stod jeg å ventet i et kryss. Så kommer det en bil fra høyre som skal opp der jeg står, "kutter" svingen og treffer meg. Moderne plastikk vs. godt gammelt stål.

Føreren av den andre bilen påtok seg alt ansvaret der og da, men forsikringsselskapet hans spurte verkstedet mitt om det var aktuelt med vraking. Noe jeg ikke hadde fått vite, hadde ikke verkstedet fortalt meg det i etterkant.

Takseringen av skadene på bilen min ble satt til 53.000 Kr. (hele fronten ble knust - nytt panser, radiator osv.) - dem fikk 50.000 å fikse bilen for. Bilens markedsverdi er i underkant av 70.000.

Så som Ar`Kritz sier, forsikringsselskapene de gir ikke en krone mer enn de må. Og å ta vare på alt av kvitteringer er en veldig god idè i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg om det gjelder slike tilfeller, men jeg ble tipset av takstmann på huset vårt (ifm museskade i vegger, som vi valgte å fikse selv) at man kunne sende inn kvitteringer på materiell, så skulle man få igjen MVA på dette. Gjensidige bekreftet dette da jeg spurte de. Men de opplyser det ikke frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...