Gå til innhold

Den arabiske våren


Anbefalte innlegg

Hva skjedde under den arabiske våren? Jeg forstår hendelsen slik at unge, urbane mennesker i noen av de arabiske byene protesterte mot diktatur og ønsket demokrati. Senere tok andre krefter over, og resulterte i dagens situasjon. Men var det egentlig slik? Og hvor går veien videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det startet med at en tunisisk grønnsaksselger i ren desperasjon helte bensin over seg selv og tente på.

 

Tunisia har i dag mer demokrati enn i 2010, Egypt har vel omtrent like mye/lite, Syria har vesentlig mindre, Jemen har en blodig borgerkrig (med sterke innslag av utenlandsk innblanding).

 

Og ingen amerikanske presidenter har snakket om å innføre "regime change" med militære midler på en stund.

Lenke til kommentar

Det kan nok finnes en forskjell på by og land i Midtøsten, der unge mennesker i noen av byene er mer liberale, og folk på landsbygdene mer konservative. Så når folk går til valgurnene i f. eks. Egypt, får Sharia-partier flertall. Kan virke som "Internett-generasjonen" i de nordafrikanske, arabiske landene virkelig ønsker demokrati og menneskerettigheter, men flertallet av befolkningen gjør det ikke. Islam er både religion og en politisk ideologi på samme tid.

 

(Hvor stor prosent av befolkningen bor i byer i land som Egypt, Tunisia, Marokko? Er de så urbanisert som vestlige land?)

Lenke til kommentar

Her er en oppsummering av situasjonen fra FN:

https://www.fn.no/Konflikter/Den-arabiske-vaaren

 

Forholdsvis OK sammenfatning.

Synes de tar litt lett på noen konklusjoner, som f.eks. at Assad med vilje skapte borgerkrigen ved å løslate mange jihadister. Dette tror jeg er en litt forenklet forklaring/konklusjon.

 

 

Libanon, Algeri og Tunisia har vel sluppet sånn brukbart fra det, hvor det kanskje bare er Tunisia som ser ut til å ha kommet "styrket" ut av det.

Ellers er virkningene av "Den Arabiske Våren" heller trist lesning.

Lenke til kommentar

 

Det kan nok finnes en forskjell på by og land i Midtøsten, der unge mennesker i noen av byene er mer liberale, og folk på landsbygdene mer konservative.

 

 

Den forskjellen finner man i Norge også. (Og ellers i Europa og i USA.)

Ja, men ikke en forskjell på byfolk som ønsker demokrati og landsbyfolk som ikke gjør det. Unge mennesker i Kairo demonstrerte og ønsket mer demokrati, men valgresultatet ble ikke slik som de håpet på. Jeg har vært i Egypt og Tunisia og jeg kan lett forestille meg at det finnes en forskjell mellom by/kyst og landsby/ørken. Men jeg vet ikke, jeg bare tolker det slik. Jeg tror at for mange muslimer er koranen så viktig at de mener nasjonen må bli styrt etter denne boken. Den uttrykker sannheten og så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Her er en oppsummering av situasjonen fra FN:https://www.fn.no/Konflikter/Den-arabiske-vaarenForholdsvis OK sammenfatning.Synes de tar litt lett på noen konklusjoner, som f.eks. at Assad med vilje skapte borgerkrigen ved å løslate mange jihadister. Dette tror jeg er en litt forenklet forklaring/konklusjon.Libanon, Algeri og Tunisia har vel sluppet sånn brukbart fra det, hvor det kanskje bare er Tunisia som ser ut til å ha kommet "styrket" ut av det.Ellers er virkningene av "Den Arabiske Våren" heller trist lesning.

Det er en bra sammenfatning av FN som gir innsikt og oversikt over situasjonen i de arabiske landene.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

 

 

Det kan nok finnes en forskjell på by og land i Midtøsten, der unge mennesker i noen av byene er mer liberale, og folk på landsbygdene mer konservative.

 

Den forskjellen finner man i Norge også. (Og ellers i Europa og i USA.)

Ja, men ikke en forskjell på byfolk som ønsker demokrati og landsbyfolk som ikke gjør det. Unge mennesker i Kairo demonstrerte og ønsket mer demokrati, men valgresultatet ble ikke slik som de håpet på. Jeg har vært i Egypt og Tunisia og jeg kan lett forestille meg at det finnes en forskjell mellom by/kyst og landsby/ørken. Men jeg vet ikke, jeg bare tolker det slik. Jeg tror at for mange muslimer er koranen så viktig at de mener nasjonen må bli styrt etter denne boken. Den uttrykker sannheten og så enkelt er det.

 

 

Det kan sammenliknes med byfolk som gjerne vil ha en endring til et mer moderne samfunn og landsbyfolk som stritter imot. Du finner de samme motsetningen i Norge selv om de ofte handler om ulike saker. 

Lenke til kommentar

Folket seiret i de arabiske landene. Noen få forvillede sjeler var blitt betatt av ugudelige, uarabiske tanker og ville begå statskupp, men majoriteten våknet og folkeviljen seiret. Du spør om vegen videre? Det blir å slå ned på og utrydde tanker som representerer et forræderi mot islamsk og arabisk kultur og tradisjoner. Det siste araberne trenger, er import av dødfødte ideer fra et bankerott Vest-Europa som står for fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folket seiret i de arabiske landene. Noen få forvillede sjeler var blitt betatt av ugudelige, uarabiske tanker og ville begå statskupp, men majoriteten våknet og folkeviljen seiret. Du spør om vegen videre? Det blir å slå ned på og utrydde tanker som representerer et forræderi mot islamsk og arabisk kultur og tradisjoner. Det siste araberne trenger, er import av dødfødte ideer fra et bankerott Vest-Europa som står for fall.

Ja det spørs om ikke "Den arabiske våren" tok livet av en del illusjoner om at alle egentlig ønsker demokrati, menneskerettigheter og å leve som oss. 

Lenke til kommentar

Det som er det mest fantastiske er jo selveste Saudia Arabia og selvsagt Dubai hvor til og med norske bloggere stiller som nyttige idioter for å fortelle hvor fantastisk Dubai er.

Som er et av de mest fundamentalistiske regimene, som utrolig nok har klart å framstå som et turistvennlig mekka, samtidig som de var en av mange som er eller fortsatt finansierer bla ISIS.

Lenke til kommentar

Det som er det mest fantastiske er jo selveste Saudia Arabia og selvsagt Dubai hvor til og med norske bloggere stiller som nyttige idioter for å fortelle hvor fantastisk Dubai er.

 

Som er et av de mest fundamentalistiske regimene, som utrolig nok har klart å framstå som et turistvennlig mekka, samtidig som de var en av mange som er eller fortsatt finansierer bla ISIS.

 

Det hjelper at det ser pent ut, mange mistolker dermed hva som ligger bak den forgylte fasaden. Lukter ikke like godt under der for å si det pent, men nå er vel også kanskje Trump noe overfladisk ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...