inaa Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Aasta Hansteen er klar for Norskehavet i april.320 meter høy og veier 70.000 tonn: Se verdens største spar-plattform fra droneperspektiv Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Stigerørene vil være i stål og første i sitt slag? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Håper de husker å bytte navn på skiltene før de tauer den ut. Blir mye dyrere å gjøre det offshore. Og da vil jo alle skrike om overskridelsene.... 70000 tonn var forøvrig ikke rare greiene.... Endret 20. mars 2018 av Jotun 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Håper de husker å bytte navn på skiltene før de tauer den ut. Blir mye dyrere å gjøre det offshore. Og da vil jo alle skrike om overskridelsene.... Hei, hei, hei! Nå må du tenke på at utskifting av plattform skiltene fra Statoil til Equinor skaper arbeid til kontraktør selskapene på land og er dermed med på å holde olje-næringen sysselsatt. Her skal det utføres en FEED for utførelsen av dette skiltbytte og deretter en detail engineering fase hvor det nøye må vurderes om EQUINOR får plass på skiltet da det tar noe større plass enn STATOIL. Dette kan medføre endring i font-størrelse noe som igjen må verifiseres opp mot diverse NORSOK krav, Statoils (unnskyld, Equinors) Technical Requirement dokumenter for å forsikre at font-størrelsen er innenfor kravene. I tillegg er det nok diverse andre krav som undertegnede ikke kjenner til innenfor marine og skipsfart med hensyn på lesbarthet på lang avstand og dermed diverse andre krav som trer i kraft for disse skiltene. Deretter må det uføres en rekke offshore-surveys hvor felt-ingenører og dimensjonskontroll må utføre oppmåling og vurdering av tilkomst, plass til nytt større skilt dersom font-størrelsen skal beholdes og sammenstille dokumentasjon som støtter forslaget eller dokumentasjon som kan brukes som underlag for en Technical Query for å avvike fra font-størrelse krav. Når alt dette er på plass må det utføres en HAZID og HAZOP da dette skal utføres over åpen sjø og i noelunde nærhet av både helipad og flammebom, samtidig som det opprettes en innkjøpspakke og utnevnes en pakkeingenør for innkjøp av nytt skilt. I den forbindelse skal det også utføres en inspeksjon av nye skilt på Vendor-site og avtale transport og lagring av nye skilt samt eventuelle preserveringsbehov for å unngås skader på skilt under lagring. Deretter kan arbeidet med å oppdatere og produsere tegninger starte og dernest arbeidet med oppretting av arbeidspakker for offshore mens man går i gang med bestilling av operatører som skal utføre arbeidet og inngår avtaler med Linjebygg, Bilfinger eller annet ISO fag firma for bygging av stillas over åpen sjø. Som du forstår så vil disse skiltene skape masse arbeid for oljenæringen så her må vi tenke litt større enn bare ubetydelige ting som "overskridelser". (ja, dette er skrevet med ett snev av sarkasme med rot i virkeligheten ) 8 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Stigerørene vil være i stål og første i sitt slag? Er nok litt mer som gjør at de er de første i sitt slag enn at de er av stål - dårlig journalistikk. Google BuBi. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Kan ikkje bytte til "Hest i Norge" før det er endelig vedtatt. ? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Snip (ja, dette er skrevet med ett snev av sarkasme med rot i virkeligheten ) Hvor mange timer kurs blir det av dette? Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Stigerørene vil være i stål og første i sitt slag? Jeg tror det er de første fritthengende, dynamiske stigerør av stål på NKS, men jeg er nesten sikker på at de ikke er først av sitt slag i verden. Dynamiske stigerør på NKS er ellers komposittrør, spunnet av ståltråd og plast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå