Gå til innhold

320 meter høy og veier 70.000 tonn: Se verdens største spar-plattform fra droneperspektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de husker å bytte navn på skiltene før de tauer den ut. Blir mye dyrere å gjøre det offshore. Og da vil jo alle skrike om overskridelsene....

 

70000 tonn var forøvrig ikke rare greiene....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de husker å bytte navn på skiltene før de tauer den ut. Blir mye dyrere å gjøre det offshore. Og da vil jo alle skrike om overskridelsene....

 

Hei, hei, hei! Nå må du tenke på at utskifting av plattform skiltene fra Statoil til Equinor skaper arbeid til kontraktør selskapene på land og er dermed med på å holde olje-næringen sysselsatt.

 

Her skal det utføres en FEED for utførelsen av dette skiltbytte og deretter en detail engineering fase hvor det nøye må vurderes om EQUINOR får plass på skiltet da det tar noe større plass enn STATOIL. Dette kan medføre endring i font-størrelse noe som igjen må verifiseres opp mot diverse NORSOK krav, Statoils (unnskyld, Equinors) Technical Requirement dokumenter for å forsikre at font-størrelsen er innenfor kravene. I tillegg er det nok diverse andre krav som undertegnede ikke kjenner til innenfor marine og skipsfart med hensyn på lesbarthet på lang avstand og dermed diverse andre krav som trer i kraft for disse skiltene.

 

Deretter må det uføres en rekke offshore-surveys hvor felt-ingenører og dimensjonskontroll må utføre oppmåling og vurdering av tilkomst, plass til nytt større skilt dersom font-størrelsen skal beholdes og sammenstille dokumentasjon som støtter forslaget eller dokumentasjon som kan brukes som underlag for en Technical Query for å avvike fra font-størrelse krav.

 

Når alt dette er på plass må det utføres en HAZID og HAZOP da dette skal utføres over åpen sjø og i noelunde nærhet av både helipad og flammebom, samtidig som det opprettes en innkjøpspakke og utnevnes en pakkeingenør for innkjøp av nytt skilt. I den forbindelse skal det også utføres en inspeksjon av nye skilt på Vendor-site og avtale transport og lagring av nye skilt samt eventuelle preserveringsbehov for å unngås skader på skilt under lagring.

 

Deretter kan arbeidet med å oppdatere og produsere tegninger starte og dernest arbeidet med oppretting av arbeidspakker for offshore mens man går i gang med bestilling av operatører som skal utføre arbeidet og inngår avtaler med Linjebygg, Bilfinger eller annet ISO fag firma for bygging av stillas over åpen sjø.

 

Som du forstår så vil disse skiltene skape masse arbeid for oljenæringen så her må vi tenke litt større enn bare ubetydelige ting som "overskridelser".

 

(ja, dette er skrevet med ett snev av sarkasme med rot i virkeligheten :) )

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Stigerørene vil være i stål og første i sitt slag?

 

Jeg tror det er de første fritthengende, dynamiske stigerør av stål på NKS, men jeg er nesten sikker på at de ikke er først av sitt slag i verden. Dynamiske stigerør på NKS er ellers komposittrør, spunnet av ståltråd og plast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...