Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ2

Anbefalte innlegg

Enig i alt du sier. Jeg tar igrunn ikke TEK seriøst lenger. Men leser testene deres siden kunder gjør det og jeg jobber i mobilbransjen så jeg må få med meg hva norsk media skriver om produktene jeg selger. Jeg kvitter meg med min S8+ nå til fordel for XZ2. Sony har virkelig forstått software-biten på Android. At S8 og S8+ fikk Oreo for bare 1mnd siden eller noe er hårreisende. For ikke å snakke om TouchWiz..

Ja Sony med >1% markedsandel er virkelig selskapet som har forstått dagens mobiltelefoner ja. Og Sony er jo definitivt det første folk tenker på når de tenker på god software.

Problemet med Sony er at for de aller fleste så har de ikke noe som de gjør bedre enn konkurrentene som gjør at det gir mening å kjøpe dem. Samsung har ikke beste SW, men den er hvertfall spesiell, og de har som regel beste HW av alle. Hvis du vil ha renest mulig Android og raskest mulig oppdateringer så velger du jo ikke Sony. Heller ikke om Google Pixel er utilgjengelig er Sony beste valget der.

De har gode kamerasensorer, men de mangler en del på SW siden for å ta gode bilder. Noe som er merkelig siden Sony lager sensorer som andre får bedre bilder med enn Sony. Om noe burde Sony vært best på bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i alt du sier. Jeg tar igrunn ikke TEK seriøst lenger. Men leser testene deres siden kunder gjør det og jeg jobber i mobilbransjen så jeg må få med meg hva norsk media skriver om produktene jeg selger. Jeg kvitter meg med min S8+ nå til fordel for XZ2. Sony har virkelig forstått software-biten på Android. At S8 og S8+ fikk Oreo for bare 1mnd siden eller noe er hårreisende. For ikke å snakke om TouchWiz..

Ja Sony med >1% markedsandel er virkelig selskapet som har forstått dagens mobiltelefoner ja. Og Sony er jo definitivt det første folk tenker på når de tenker på god software.

Problemet med Sony er at for de aller fleste så har de ikke noe som de gjør bedre enn konkurrentene som gjør at det gir mening å kjøpe dem. Samsung har ikke beste SW, men den er hvertfall spesiell, og de har som regel beste HW av alle. Hvis du vil ha renest mulig Android og raskest mulig oppdateringer så velger du jo ikke Sony. Heller ikke om Google Pixel er utilgjengelig er Sony beste valget der.

De har gode kamerasensorer, men de mangler en del på SW siden for å ta gode bilder. Noe som er merkelig siden Sony lager sensorer som andre får bedre bilder med enn Sony. Om noe burde Sony vært best på bilde.

Hvem er de som kommer ut med oppdateringer før Sony da (utenom Google sine egne)?

https://www.androidauthority.com/android-8-0-update-784308/

OnePlus? Det er såvidt jeg kan se den eneste telefonen av en viss kvalitet som fikk det ca samtidig som Sony. Kanskje du mener Oneplus er bedre enn Xperia, men når du kritiserer Sony for lave markedsandeler så lurer jeg på hva du har å si for OnePlus? PÅ våre breddegrader altså.

Xperia er vel også mye mer renere Android enn Oneplus? Ihvertfall sist jeg sjekket. Uten at det nødvendigvis trenger å være udelt positivt. Tenk om alle hadde vært kliss lik Pixel eller Iphone for eksempel. Det hadde vært kjedelig.

Hva er det de mangler på å ta (relativt) gode bilder? Vis meg gjerne eksempler. TIl landskap, natur, arkitekt og byfotografi er enhver Xperia overlegen samtlige andre pga mer vidvinkel. Du får kanskje litt dårligere bokeh enn noen av konkurrentene, men du kan gå nærmere objektet å få tatt ca samme bildeutsnitt. I mørket vil selvsagt et F2.0 objektiv slite mer enn et F1.5 (Galaxy), men uansett: Samtlige (og dette KAN ikke understrekes ofte nok!) mobiltelefoner tar elendige bilder i mørket uansett. Om Galaxy tar 6% bedre bilder når mørket faller har det absolutt ingenting å si. Hverken for deg, meg eller 14 år gamle jenter som tar selfier.

Og Samsung best på hardware? Den må du gjerne utdype.

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det går dessverre ikke an å diskutere med noen Sony-eiere om kamera. Fordi de har ofte svelget hele reklamekampanjen til Sony der de forteller at selvfølgelig er de best. Men stort sett alle tester på nettet forteller en annen historie. Dessverre er ikke alle Sony-eiere villige til å søke opp slike ting selv. Bare fordi Sony påstår noe i sine reklamer, så betyr ikke det at det er sant.

Lenke til kommentar

Det går dessverre ikke an å diskutere med noen Sony-eiere om kamera. Fordi de har ofte svelget hele reklamekampanjen til Sony der de forteller at selvfølgelig er de best. Men stort sett alle tester på nettet forteller en annen historie. Dessverre er ikke alle Sony-eiere villige til å søke opp slike ting selv. Bare fordi Sony påstår noe i sine reklamer, så betyr ikke det at det er sant.

Henviser du til meg? Hvor er det jeg skriver at Sony-kameraet er best?

Og det har vært nok av tester som har hatt Sony blant de beste mobilkameraene de siste årene. DxoMark (ikke noe jeg selv vektlegger så veldig mye) hadde f.eks samtlige av de siste Z-telefonene fra Xperia (Som Z5 Premium) blant topp 3 hvert eneste år, og selv nå ligger den snart et år gamle XZ Premium relativt høyt spesielt om man sammenligner med telefoner som kom ut samtidig eller før. Hvordan XZ2 eller XZ2 Premium kommer til å gjøre det er vanskelig å si, men sjansen er vel stor for at de ihvertfall blander seg inn i topp 10 eller kanskje og topp 5.

Useriøse tester tatt under totalt forskjellige forutsetninger som enkelte fra gsmarena osv håper jeg hverken du eller noen andre tar så veldig seriøst. Heller ikke TEK sine bør du stole 100% på, da måten de tester på er på alle måter kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Hvem er de som kommer ut med oppdateringer før Sony da (utenom Google sine egne)?

https://www.androidauthority.com/android-8-0-update-784308/

OnePlus? Det er såvidt jeg kan se den eneste telefonen av en viss kvalitet som fikk det ca samtidig som Sony. Kanskje du mener Oneplus er bedre enn Xperia, men når du kritiserer Sony for lave markedsandeler så lurer jeg på hva du har å si for OnePlus? PÅ våre breddegrader altså.

Xperia er vel også mye mer renere Android enn Oneplus? Ihvertfall sist jeg sjekket. Uten at det nødvendigvis trenger å være udelt positivt. Tenk om alle hadde vært kliss lik Pixel eller Iphone for eksempel. Det hadde vært kjedelig.

Hva er det de mangler på å ta (relativt) gode bilder? Vis meg gjerne eksempler. TIl landskap, natur, arkitekt og byfotografi er enhver Xperia overlegen samtlige andre pga mer vidvinkel. Du får kanskje litt dårligere bokeh enn noen av konkurrentene, men du kan gå nærmere objektet å få tatt ca samme bildeutsnitt. I mørket vil selvsagt et F2.0 objektiv slite mer enn et F1.5 (Galaxy), men uansett: Samtlige (og dette KAN ikke understrekes ofte nok!) mobiltelefoner tar elendige bilder i mørket uansett. Om Galaxy tar 6% bedre bilder når mørket faller har det absolutt ingenting å si. Hverken for deg, meg eller 14 år gamle jenter som tar selfier.

Og Samsung best på hardware? Den må du gjerne utdype.

Ja, OnePlus er eksempelvis raske ute og har veldig ren Android. De har også høyere ytelse enn Sony har. Du kan se det av tester for åpning av apper og også PCMark som er et veldig realistisk benchmark der den måler tid det tar å gjøre ekte oppgaver. Den slår også Pixel grunnet raskere NAND. Så Sony slår hverken OnePlus eller Google her. 

OnePlus er laget av OPPO som har en markedsandel på 7-8%. Likt med Xiaomi og noe under Huaweis 10-11%. Legger du til Samsung og Apple så er det de 5 selskapene som er store på mobilfronten. Oppo har vel og en av sterkeste vekstene blant mobilselskaper.

https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor

Oppo selger gjerne mye av det i Kina, men Sony selger nok veldig mye av sitt i Japan. Hvor mye de har i Europa vet jeg ikke.

Du nevner DXoMark. Høyeste Sony er Xperia XZ Premium. Den klarer 1 poeng over Samsungs 2 år gamle S6. Og med deres oppgraderinger i S7 så havner de 6 poenger over. Når vi går til samme år så snakker vi 11 poeng ledelse for Samsung. Jeg vet ikke hvordan du mener det kvalifiserer til topp 3. Vel forsåvidt så kan de ha slått alle andre enn Apple og Samsung. Problemet nå er at Google og Huawei er oppe på listene og nå. Da de fokuserer på programvare som bygger mye på maskinlæring. Google er lengst fremme i utviklingen her, mens Huawei har bedre HW. Google skulle nok gjerne sett Qualcomm legger til noen TPUer i neste Snapdragon.

Jeg mener ellers ikke alle telefoner skal være like, men Xperia har ingenting spesielt den gjør bedre enn noen andre.

Jeg mener ikke de har dårlig kamera, men de har ikke et spesielt bra kamera som slår alle andre. 

Jeg mener ikke Samsungs HW er så utrolig mye bedre enn Sony sin, men igjen har de ingenting spesielt her.

En telefon som OnePlus har f.eks ingenting spesielt sånn sett heller, men den er bare en del billigere. Når du sammenligner enn Xperia med andre så kan du liksom nesten alltid finne en som er lik eller gjør det bedre, og har andre områder den er bedre på. Hva er liksom den spesielle grunnen til å kjøpe en Sony?

Den mest populære modellen de hadde i Norge var de originale Compact modellene. Kom inn på topp 10 i Norge. De var små, men like raske/gode som store telefoner, samt de var vanntette. De hadde definitivt noe andre ikke hadde. Så hadde de internt modellkaos hos Sony og de forsvant helt ut fra noen lister i Norge. 

Ellers kan faktisk Samsung sitt kamera skifte fra F1.5 til F2.4, og siden de har to kameraer er det ene vidvinkel. Hvor vid i forhold til Sony vet jeg ikke, men det er ikke sånn at videst kamera er best, da ville jo alle bare prøvd på det.

Jeg bare påpeker at det er rimelig trist når du ser nye Samsung ISOCELL sensorer som helt klart har lisensiert mye fra Sony, og massevis av rene Sony sensorer i f.eks Google Pixel, og for Google sin del bruker de tom samme bildebehandlingsbrikke, men med deres mye bedre SW så klarer de likevel lett å slå Sony på bildekvalitet. Tape til Samsung er en ting da de utvikler sensorer, bildebehandlingsbrikker og SW selv. Men når du begynner å tape til Google, Huawei osv som verdens fremste produsent av sensorer så er det litt trist. Folk burde bli spent når neste Sony kamera kommer. Folk burde tenke at Sony de har alltid skikkelig bra kamera, men det gjør ingen, fordi det er hverken spennende eller spesielt bra. 

LG og HTC er delvis i samme leiren. HTC har hatt en del telefoner som har vært veldig dårlige på en ting, typisk kamera, så sånt sett har Sony vært bedre. LG sine telefoner har stort vært solide som Sonys. Men igjen ingenting veldig spesielt som gir folk er spesiell grunn til å kjøpe dem. De er derimot faktisk veldig gode kjøp 6-12 mnd etter lansering da de faller veldig mye i pris. Og havner på prisnivå med mid-end modeller men er definitivt bedre. Spesielt 1 år senere når 2018 mid-end mobiler kommer, så vil en LG G6 være veldig lik dem i pris, men definitivt bedre på det meste.

Android markedet har ekstrem konkurranse. Det hjelper ikke kun å lage en god mobil. Sony lager gode mobiler, men hva så? Det gjør mange andre og. Bare de andre har noe som skiller telefonen fra andre. Vel de som gjør det bra hvertfall. Eksempelvis har Huaweis toppmodell Mate 10 Pro et 4000 mah batteri. Ellers like bra som en S8/note8 i hardware. Og raskere i bruk. Ikke mye skille, men klar grunn til å gå for den (raskere i bruk, bedre batteri).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Henviser du til meg? Hvor er det jeg skriver at Sony-kameraet er best?

Og det har vært nok av tester som har hatt Sony blant de beste mobilkameraene de siste årene. DxoMark (ikke noe jeg selv vektlegger så veldig mye) hadde f.eks samtlige av de siste Z-telefonene fra Xperia (Som Z5 Premium) blant topp 3 hvert eneste år, og selv nå ligger den snart et år gamle XZ Premium relativt høyt spesielt om man sammenligner med telefoner som kom ut samtidig eller før. Hvordan XZ2 eller XZ2 Premium kommer til å gjøre det er vanskelig å si, men sjansen er vel stor for at de ihvertfall blander seg inn i topp 10 eller kanskje og topp 5.

Useriøse tester tatt under totalt forskjellige forutsetninger som enkelte fra gsmarena osv håper jeg hverken du eller noen andre tar så veldig seriøst. Heller ikke TEK sine bør du stole 100% på, da måten de tester på er på alle måter kritikkverdig.

Mente ikke deg spesielt, men takk for at du bekreftet det jeg skrev.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...