Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt skuffet over at selskapet bak Walkman/bærbar lyd endelig har valgt å fjerne hodetelefon-porten.

Var i utgangspunktet veldig klar for å bytte ut min Z5 Compact med enten XZ2 eller XZ2 Compact, men nå må jeg visst finne et annet alternativ.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er litt skuffet over at selskapet bak Walkman/bærbar lyd endelig har valgt å fjerne hodetelefon-porten.

Var i utgangspunktet veldig klar for å bytte ut min Z5 Compact med enten XZ2 eller XZ2 Compact, men nå må jeg visst finne et annet alternativ.

ja det er bare for dumt!

Lenke til kommentar

Det følger med en hodetelefon adapter i esken, og man får med trådløse hodetelefoner om man forhåndsbestiller telefonene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det gjør det helt sikkert, men jeg føler meg også ganske sikker på at den adapteren knekker under bruk første uka, siden jeg sykler med mobilen i lomma.

Dongle-livet er greit nok når du sitte i ro, men ikke fullt så mye i bevegelse.

De trådløse medfølgende er sikkert også helt greie, men jeg tviler på at de måler seg med hodetelefonene jeg eier fra før, som jeg ønsker å fortsette å bruke.

Lenke til kommentar

Har Sony XZ i dag og den er nesten ikke brukbar, ofte henger alle apper i flere minutter. alt lagger til enhver tid. Prøve å ta bilde så bare henger telefonen. Har lyst på ny telefon men tror ikke jeg tør å satse på Sony igjen.

Lenke til kommentar

Det gjør det helt sikkert, men jeg føler meg også ganske sikker på at den adapteren knekker under bruk første uka, siden jeg sykler med mobilen i lomma.

En usb-c adapter tåler ganske mye mer enn en 3.5mm plugg. Så det skulle ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

En usb-c adapter tåler ganske mye mer enn en 3.5mm plugg. Så det skulle ikke være noe problem.

Men fortsatt tungvindt å drasse rundt på...

Lenke til kommentar

Har Sony XZ i dag og den er nesten ikke brukbar, ofte henger alle apper i flere minutter. alt lagger til enhver tid. Prøve å ta bilde så bare henger telefonen. Har lyst på ny telefon men tror ikke jeg tør å satse på Sony igjen.

Når restartet du telefonen din sist? Eller tok en opprydning i form av minnebruk, apper som kjører i bakgrunnen, lagringsplass osv? Om du bruker et SD-kort, hvor høy kvalitet er det på det? Om du sitter med et "klasse 4" eller et relativt dårlig minnekort vil det påvirke alt som er lagret der, ivhertfall i form av ladetider osv.

Og bruker du deksel? Det kan påvirke alt fra batteritid, varmeutvikling, signal osv i negativ forstand.

Har selv en XZ1 og en XZ Premium fullstappet med tunge apper, og begge kjører sømløst hver eneste dag hele uken.

Endret av bakalaka
  • Liker 6
Lenke til kommentar

bakorten.300x169.jpg

Men den svikter litt der det er viktigst.

"Sonys Xperia-modeller har vært ålreite, men trauste, i en årrekke".

Går du ikke veldig imot både deg selv og andre i TEK her?

https://www.tek.no/artikler/fotoessay-sa-lekker-er-sony-xperia-xz-premium/377335

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-xz-premium/382200

"Så lekker er XZ Premium".... "Årets mest fotogene telefon"....

Synonymt med traust er vel ingen av de adjektivene?=) Forøvrig er denne telefonen i mine øyner mye mer traust enn det mange tidligere Xperiaer er, også de som ikke har Premium-merket på. Så smaken er som baken.

Og:  Er kameraet virkelig det viktigste? I godt dagslys skiller det ørlite, og om telefon A er 6% mindre dårlig enn telefon B når mørket faller på har vel ikke det så veldig mye å si da bildene i begge tilfeller vil stort sett være ubrukelige til alt annet enn en useriøs Snap uansett?   Synes nok en gang måten dere tester kameradelen på telefonene på har veldig mye rom for forbedring, og også hvordan dere dømmer bildene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når restartet du telefonen din sist? Eller tok en opprydning i form av minnebruk, apper som kjører i bakgrunnen, lagringsplass osv? Om du bruker et SD-kort, hvor høy kvalitet er det på det? Om du sitter med et "klasse 4" eller et relativt dårlig minnekort vil det påvirke alt som er lagret der, ivhertfall i form av ladetider osv.

Og bruker du deksel? Det kan påvirke alt fra batteritid, varmeutvikling, signal osv i negativ forstand.

Har selv en XZ1 og en XZ Premium fullstappet med tunge apper, og begge kjører sømløst hver eneste dag hele uken.

Er enig. Har en Xperia XZ Premium og den er full med apper og har aldri hatt noen problemer. Har kjøpt Galaxy S9 Plus og i dag kjørte jeg en liten runde med "Speed Test" og Xperia XZ Premium klarte å åpne alle apper og spill raskere enn S9 plus :-(

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei Du kan bruke en Y til lader og aux vis du ikke har trådløse hodetelefoner

Lenke til kommentar

bakorten.300x169.jpg

Enda litt mer kritikk:

Dere kritiserer Xperia for å kun ha F2.0 som aperture size, kontra 1.8 hos Iphone og 1.5 hos Galaxy.

Men dere nevner ikke med et eneste ord at Xperia-objektivet kommer med brennvidde/ focal length på 22mm, kontra 28mm hos Iphone eller 26mm hos Galaxy.  Altså vesentlig mye mer wide-angle, som gjør at du får mye mer med i bildet.  Og å sette inn F1.6 på et 22mm objektivt kontra et på 28mm eller 26mm vil av naturlige årsaker være mye vanskeligere/dyrere. Hvor mange vidvinkel-objektiver til systemkameraer til en rimelig penge vet du om som har en lav aperture?

For mange vil nok et mer lyssterkt objektiv være å foretrekke kontra et wide-angle objektiv, spesielt om du tar portretter osv.  Men at dere i det hele tatt ikke nevner det (plusser og minus med begge) eller ihvertfall lister det opp under specs er jeg veldig overrasket over, og kunne gjerne tenkt meg å vite hvorfor?

Og angående lyd har dere nok en gang glattet totalt over at telefonen støtter høyoppløselig musikk (LDAC), og kun fokusert på manglende hodetelefonutgang og at de har litt dårligere fronthøyttalere enn et par av konkurrentene.  Hvorfor?

Dere lister "kan brukes som PC" som en av sammenligningsgrunnlagene, så hvorfor ikke hi-res audio? Jeg tør vedde en femmer på at det er vesentlig flere som er opptatt av bedre lyd enn muligheten til å bruke en mobil som PC ( og flere aktive brukere også).

Og til slutt: Er det ikke Premium-modellen som er Xperias toppmodell? 

Endret av bakalaka
  • Liker 4
Lenke til kommentar

bakorten.300x169.jpg

Enda litt mer kritikk:

Dere kritiserer Xperia for å kun ha F2.0 som aperture size, kontra 1.8 hos Iphone og 1.5 hos Galaxy.

Men dere nevner ikke med et eneste ord at Xperia-objektivet kommer med brennvidde/ focal length på 22mm, kontra 28mm hos Iphone eller 26mm hos Galaxy.  Altså vesentlig mye mer wide-angle, som gjør at du får mye mer med i bildet.  Og å sette inn F1.6 på et 22mm objektivt kontra et på 28mm eller 26mm vil av naturlige årsaker være mye vanskeligere/dyrere. Hvor mange vidvinkel-objektiver til systemkameraer til en rimelig penge vet du om som har en lav aperture?

For mange vil nok et mer lyssterkt objektiv være å foretrekke kontra et wide-angle objektiv, spesielt om du tar portretter osv.  Men at dere i det hele tatt ikke nevner det (plusser og minus med begge) eller ihvertfall lister det opp under specs er jeg veldig overrasket over, og kunne gjerne tenkt meg å vite hvorfor?

Og angående lyd har dere nok en gang glattet totalt over at telefonen støtter høyoppløselig musikk (LDAC), og kun fokusert på manglende hodetelefonutgang og at de har litt dårligere fronthøyttalere enn et par av konkurrentene.  Hvorfor?

Dere lister "kan brukes som PC" som en av sammenligningsgrunnlagene, så hvorfor ikke hi-res audio? Jeg tør vedde en femmer på at det er vesentlig flere som er opptatt av bedre lyd enn muligheten til å bruke en mobil som PC ( og flere aktive brukere også).

Og til slutt: Er det ikke Premium-modellen som er Xperias toppmodell? 

Enig i alt du sier. Jeg tar igrunn ikke TEK seriøst lenger. Men leser testene deres siden kunder gjør det og jeg jobber i mobilbransjen så jeg må få med meg hva norsk media skriver om produktene jeg selger. Jeg kvitter meg med min S8+ nå til fordel for XZ2. Sony har virkelig forstått software-biten på Android. At S8 og S8+ fikk Oreo for bare 1mnd siden eller noe er hårreisende. For ikke å snakke om TouchWiz..

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...