Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bygge et gigantisk "workshop" i Oslo-området og interesse rundt det

DIYDari

Anbefalte innlegg

Har ikke sett på området og lignende prosjekter rundt her, da jeg nylig har flyttet tilbake i Norge fra statene.

Har pendlet en god del frem og tilbake de siste årene i form av jobb, men er nå ferdig med å jobbe i den delen av verden og har lyst til å skape noe her i Norge :)

Har med det skaffet meg en god del egenkapital og har lyst å fullføre en liten "drøm" jeg har her i Norge.

nemlig å bygge et stort "samlingsted/workshop"

Jeg var med på teamet til en investor som gjorde dette i Statene nemlig, dog han har betraktelig mer midler enn meg, men uansett :)

Så ja.. tanken er egentlig å se på muligheten og interesser rundt dette i Oslo området.

Jeg er i kontakt med en oppstartlos og banken, da jeg har denne investoren i ryggen her også.

Så finansiering vil ikke være et problem i starten mest sannsynlig. ( Spørs jo helt klart på område og bygg etc etc )

Tanken bak det blir å bygge et stort "industribygg". Som da vil inneholde 

- Treningsom ( Såpass stort og utstyrt at det skal erstatte et vanlig treningssenter )

- Verksted ( med alt av verktøy )

- Kantine/Kiosk/Matsted

- "Butikk" ( En form for butikk som styres av etterspørsel, Nok etterspørsler blir til at vi importerer varen uansett hva det er og får det til en billig penge for de som ønsker å kjøpe varen)

- Liten kinosal

- Samlings-områder ( forskjellige typer "hobbyer" )

- "stasjoner" / arbeidsplasser ( Her er tanken at man kan komme med hva som helst og fikse det der, uten å måtte kjøpe masse forskjellig verktøy. feks bygge pc-bytte skjerm på mobil-bygge modeller osv osv.. Altså en klassisk arbeidsstasjon du kan fikse det som trengs å fikse/lages

- Med tiden er det etter planen å kunne tilby bruk av el-biler. Som da kan brukes av medlemmer av "klubben" gratis 

Denne "listen" vil bare forlenges med tiden, Vi har vært rundt å sett på eiendommer som vil ha enormt potensiale, dersom en økning i areal vil kreves.

Er så altfor mye som ikke lar seg bli med i innlegget her, Men vi i tiden fremover jobber jeg mot å sjekke potensiale + en interesse ovenfor dette. Derav forskjellige forum og nettsteder kommer jeg til å legge ut et innlegg som dette.

Dette er fortsatt i planleggingsfasen og vil nok ikke bli realisert før alt er på stell. 

Vi er også i kontakt med kommunen for å se hva slags støtte vi vil få derfra. Tanken er at jeg ikke skal være avhengig av investoren, men kun ha han som en sikkerhet.

Dette vil jo med tiden bli på en måte en "eksklusiv" klubb med et begrenset antall medlemmer som tas inn, deretter blir det å sette seg på venteliste.

Alle som enhver vil være velkomne, men får vi slik interesse som har vært i USA så vet vi nå etter 5 år der nede at vi kun har mistet 12/600 medlemmer over de 2 sentrene vi har bygget og har over 1600 på venteliste.

Hvis jeg skal prøve å minimere det ned til få ting så vil det være en slags klubb der alle "nerder" vil kose seg og få prøve det de ønsker.

Uteområdene vi har tilgjengelig i USA har feks en "bane" for droner. RC biler. Go carts. En Motorcross bane som skal stå ferdig sommeren 2018

Altså det som er blitt jobbet med i statene er å skape et sted som tilbyr de hobbyområdene til mennesker som kanskje ikke alltid har så mange rundt seg med samme interesse og kan samles et sted og få nettopp venner og andre som har samme interesser.

Utviklingen ser vi helst at ikke stopper heller.

Vi hadde i starten et par 3D printere som kostet enormt mye for en privatperson, Som vi da kunne tilby å bruke. Nå har det ene senteret et eget området med over 30 printere som er tilgjengelig for alle

(Største interesse området akkurat nå), 2 år siden var det Droner og FPV droner som var i fokus og vi lagde da flere baner i området. Samt arbeidsstasjoner der medlemmer bygget sine egne.

Nå har vi lært mye over disse årene og ønsker å hoppe over et par steg.

Medlemsprisen er noe varierende med årene ettersom tilbud og etterspørsel blir møtt, men aldri uten at samtlige medlemmer har godtatt endringen først.

Feks: Økende interesse for en crossbane fra medlemmer førte til at vi startet med å bygge motorcross bane + innkjøp av 10 stk crossere + trial sykler, men før alt dette tok vi det opp med medlemmer og gjorde alle klar over at medlems-prisen per mnd ville øke med X antall kroner som da enten blir akseptert ( dette tilfellet måtte 90% eller mer være med på dette ) eller vi går videre til noe annet som kanskje ikke er like dyrt.

Nå er det ikke slik at det alltid er noe som vil øke kostnaden, men på begge disse sentrene er ikke planen å tjene penger, men å tilby mennesker et lite fristed å samles på eller bare kunne slappe av og holde på med noe selv. Så alt av overskuddet har gått hvert år til å forbedre sentrene. 

Uansett! Det ble mye prat om de nåværende sentrene, men jeg har et ønske om å kunne tilby noe slikt her i Norge også.. Jeg vet selv hvor kjedelig det var å holde på med mine hobbyer alene og ikke ha en enkel måte å kunne møte likesinnede på.

PS: Slik det er blitt regnet på nå så vil medlems-prisen være rundt 2000.- mnd på en "totalpakke"

med 3-6 mnd binding, her er vi veldig interessert i høre hvordan folk stiller seg til dette.

Det vil også tilbys "tilgangskontroll" for de som ønsker det. Dette vil være noe mer begrenset da det bare er treningsstudio som vil være et "eget" sted ( Enn så lenge. Kino området vil kanskje også bli eksludert)

Treningsstudio - 600.-mnd

Tilgang til resterende på området - 1600.-mnd

Kom gjerne med innspill eller spørsmål, er nok mye jeg ikke har fått med meg her :)

+ Ved interesse så er det bare å ta kontakt på PM, vi kommer til å opprette en Facebook gruppe som da vil være forbeholdt de som er interessert og vil følge med på utviklingen.

Som nevnt over også. Så er dette kun i utviklingsfasen og planlegging, Det er ekstremt mye arbeid med å sette i gang et så stort prosjekt og det er ekstremt mye papirarbeid i Norge som må gjennomgås før man i det hele tatt kan starte byggingen

Endret av DIYDari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker selv 890kr mnd på et treningsstudio her i Oslo.

750 på et timeshare verksted som nesten alltid er booket :(

Syntes ikke 2000 var mye egentlig, spørs jo helt hva sluttresultatet er da:)

Hvordan vil det være med tanke på Kino? Regner ikke mat dere kommer til å kjøpe rettigheter til filmer for noe så smått? Hva er tanken bak bruken og visninger?

Butikk ideen likte jeg svært godt! Ligger inne på tanken på noe slikt selv. Å starte en butikk som tar inn varer som blir etterspurt.

Blir verkstedet et typisk "lite" rom som man da ikke kan være så altfor mange å oppholde seg i og dermed ta med verktøy osv til disse "arbeidsstasjonene" ?

Ville anbefalt hvis mulig å kunne legge til muligheten til at medlemmer kunne ha spesifikke skap for seg selv. Slik at vis jeg skal bygge en ny pc en dag. Så må jeg ikke drasse med meg en halvferdig pc hjem dersom jeg må hjem før jeg er ferdig. Eller noe lignende i den duren.

Skjønner at det kan være vanskelig med tanke på hvis dere skal ha et par hundre medlemmer.. Men ihvertfall et lite tips :D

Uansett så hadde nok jeg lett blitt medlem for å se hvordan det er! Konge konsept ihvertfall og hadde vært artig å sett det gå hele veien

Lenke til kommentar

Nå bor jeg ikke i Oslo, så dette er jo ikke interessant for min del, men 2000kr \ mnd synes jeg virker hinsides dyrt ut.

Finnes det ikke flere slike "hackerspace" i oslo som er gratis? Riktignok ikke med treningsstudio, men iallefall den "nerde biten".

Lenke til kommentar

Dette virker på en måte svært interessant! Og det hadde vært gull om noen prøvde å få til noe slikt. Men ved første gjennomlesning så virker det som om dere prøver å gape over alt for mye på en gang. Og 2k i måneden vil vel ekskludere de fleste.

Hvem er målgruppen ?

Og jeg er _svært_ interessert i å lese en detaljert rapport fra sentrene dere har opprettet i statene. Hvem som bruker dette, hva brukerne gjør (og hvor ofte), aktivitetene som tilbys, hvordan dere får dette til å snurre økonomisk.. det må jo være en drøss ansatte for å holde alt dette i sving.

Lenke til kommentar

Hei, Skal prøve å svare dere alle som en ( Er ikke så altfor aktiv på de forskjellige plattformene enda)

Til LD93:

Kinosalen blir i første omgang et område som viser filmer sporadisk, gamle som nye ( dog ikke kinofilmer som går nei :) ), Bruken blir også til det som ønsker. Om det er noen som vil fremføre visninger eller holde foredrag osv osv. Et sted som kan brukes til det meste som passer seg.  Men som vi kjører i USA er det filmer som snurrer døgnet rundt.

Verkstedet blir enormt. Det skal være plass til 30 stk som holder på med hvert sitt, og har da tilgang til større maskiner som man deler på + småtteri som står rundt. Egne arbeidsstasjoner etc etc ( Noe ala et timeshare verksted )

Skap og lagringsplass er med. Dog det blir ikke større et kjøleskap som vi ofte har på hytta. H80*60B*60D

Merko:

2000 Er en pris som man virkelig skal tenke seg om 2 ganger ja før man kun bruke helt klart!. Men i den forstand hva som blir tilbudt kontra det å gjøre dette på forskjellige steder er nogenlunde likt.

Det virker som oftest dyrere pga det er på et sted, Derav vi også senere vil tilby å "splitte" opp stedene..Som feks det at fellesområder der alle møtes og kanskje bare vil ha tilgang til de "små" arbeidsstasjonene vil da få en billigere mnd-pris, Men skal man ha tilgang til maskiner som koster oppimot 100k klassen så må det betales for seg også. I usa forøvrig har vi 2 medlemmer som alene driver en egen bedrift ved salg av håndlagde møbler og skap ( Dette viser muligheten ) Dog der er prisen litt høyere i og med de oppholder seg på stedet mer enn en privatperson noen gang vil.

Det er mulig at finnes slike steder allerede, vi har enda ikke tatt steget å sjekket "konkuransen" 100%, men vi ser som oftest steder som bare tilby samlinger sjeldent. Her er det snakk om døgnåpent og man kommer å går som man vil.

Illus:

Forstår godt hva du mener når vi gaper over for mye. Det virker veldig ekstremt med å gå frem så hardt med engang, men nå ville det ikke vært noe annerledes for oss å starte her enn å bygge nytt i USA. Men jeg ønsker ikke lenger å være med den delen og tenker da tanken om å kanskje starte noe slikt i Norge ^^

2000mnd vil absolutt ekskludere mange, men sånn er det med slike "workshops" ofte også. 

Målgruppen er de som har penger og ønske om å tilhøre et slikt sted. Det blir dessverre slik da maskiner og høy driftskostnad er til stede for å holde noe slikt vedlikeholdt.

Jeg kan prøve å få tak i rapportene over bruken vi har ved ene senteret. Det første vi "skapte" er kun for inviterte da det tilbyr det man ønsker, og kostnaden er betraktelig høyere, mens senter nr2 er med "vennlig" for den alminnelige mannen i gata

På det første senteret er det snakk om snart 40 elbiler som står til disposisjon til medlemmer, golfbane, fotballbane, barnepass, kinosal, overnatting, treningssenter som tilbyr personlige trenere gratis, mma-boksing-kickboxing områder, Basketballbaner, tennisbaner, svømmehall

Listen er lang! 

Mens senter nr2 er slik jeg vil satse på i Norge,

Vi har fullt opp av medlemmer der i god tid fremover, så vi har begynt å sette igang små "messer" ukentlig, konkurranser osv.

Hovedbruken er nok verkstedet som det enten sveises, slipes, kuttes, skrus, bygger i. Er et kombinert treverksted, smed område ( best mulig forklart )

Medlemmene som er mest aktive er 25+, Gjennomsnittlig er alle medlemmer innom 2 ganger i mnd. Mens de vi kaller "stamkunder" er innom 4 dager i uken. Alt imellom 1-5 timer hver gang

Det var en periode der dronebygging var noe som de fleste holdt på med. Da inviterte vi flere leverandører som kunne tilby billige varer til de som ville bygge selv, eller de som ville kjøpe ferdig.

Hvordan det går økonomisk rundt per dags dato er medlemmene som handler via "oss"

-Så å si alt medlemmer kjøper blir kjøpt via "affiliate" linker, amazon er mest brukt.

-Samtidig som vi har påslag på 10% påslag i alle varer butikken tar inn.

-Avgift for å drive med "virksomhetsbusiness" på området ( Oftest de som produserer eller lager ting på området som de selger i bedriften sin)

-Lokal støtte fra samfunnet ( Rundt 10% kommer herfra) Dette senteret tilbyr ofte "meet-ups" for de som ikke er medlemmer også. Slik at mange foreldre+staten gir et lite bidrag når barna har noe å kunne holde på med.

Og som sagt så går overskuddet hvert år til å forbedre senteret. 2 Siste årene har det vært innkjøp av elbiler og utbygging av hurtiglading muligheter på forsiden.

Ansatte er faktisk ikke så mange som man skal tro. Det meste er selvgående egentlig av ivrige medlemmer.

1 Kokk ( Lager buffet hver dag )

1 Butikkansatt 

1 Som holder treningsenteret og kinoen gående.

2 Som vasker

1 Vaktmester

1 Manager

1 Allround person som er alle roller :)

Veldig ofte hjelper egentlig alle rundt til der det trengs.. Er ingen spesifikke roller som blir satt.

Tok et godt års tids og mye arbeid før vi kom til stykket der vi er idag og forventer ikke det samme i Norge, men hvis alt klaffer så skal man ikke se bort ifra at det er mulig :)

Hvis Oslo kommune vil støtte og hjelpe til, og vi evt kan tilby noe som ikke er like dyrt og som er mer vennlig for unge mennesker også så er det bare er stort + for å komme igang.

Meningen vil aldri være å tjene seg rik på dette. Det vil for min del alltid være å utvide og tilby dette flere steder rundt om i Norge,

Meningen er jo nettopp å få flere ut! Og møte mennesker, knytte bånd til andre og dele erfaringer og egenskaper med andre likesinnede rundt seg. 

Og når jeg ser hvor bra det har gått så blir man ekstremt entusiastisk og engasjert for å få til noe slikt i sitt eget nærområde.

Lenke til kommentar

Er det smart med døgnåpent om dere har slike dyre maskiner tilgjengelig? Kan vel fort komme på avveie, eller hærverk ol.

Ideen er veldig god, men er prisen jeg er mest skeptisk til. men om folk vil betale så er det jo ingen problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...