Gå til innhold

Dekksoffiser D5


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta kurs for å få dekksoffiser klasse 5, men lurer på hvordan det er å få jobb om man har det? Sertifikatet gir rett til å styre mindre fartøy som fiskebåter, små ferger og slikt, men usikker på arbeidsmarkedet. Og så krever det en god del fartstid for å bli utløst. Det er vel få som vil ansette en person som er med for å få fartstid?

 

Noen som har erfaring med å ta D5 og veien videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jag har ikke D5, men D5L og brovaktsertifikat, så jeg svarer deg på bakgrunn av det jeg har. Du behøver vel 36 måneder fartstid for å få løst ut D5. Nå vet ikke jeg alderen din eller hvor du er i livet, men jeg fikk 6 mnd fartstid (inkl. brovakt) i førstegangstjenesten. Det kan gi deg en fot innenfor. Flere av de jeg var inne sammen med har fortsatt å jobbe på båt i ulike stillinger. Du kan jo søke deg inn på en fagskole, eller ta førstegangstjenesten på fartøy og ta det videre derfra. Gå som lettmatros/brovakt/servitør osv.? Sommerjobb på en ferge på Vestlandet? Kursene er dyre, så å få IMO, VHF/SRC etc. dekket av Forsvaret eller en skole er gull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...