Redaksjonen. Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 26 el-lokomotiv skal brukes på pendlerstrekninger fra 2021.Her er Danmarks nye el-lokomotiv 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 "ME" er et passende navn på et lokomotiv som ikke funker. ME er også kjent som "kronisk utmattelsessyndrom". Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Wow, vi var da ihvertfall framtidsrettede når det kommer til EL-tog. Kan ikke huske noe annet enn EL-drift av tog siden jeg var barn. Med unntak av godslokomotiv med dieseldrift her til lands. Er dette Danmarks første EL-tog satsning? Endret 20. mars 2018 av G Lenke til kommentar
CP51VY27 Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Wow, vi var da ihvertfall framtidsrettede når det kommer til EL-tog. Kan ikke huske noe annet enn EL-drift av tog siden jeg var barn. Med unntak av godslokomotiv med dieseldrift her til lands. Er dette Danmarks første EL-tog satsning? Nei, det er ikke det. I starten av 80-tallet var det planen at alle hode-spor i Danmark skulle elektrifiseres, men dessverre ble det ikke gjennomført og siden da har det ikke vært noe serlig politisk vilje til å avslutte det prosjektet. Det gjør at især vest-Danmark mangler elektrifiserte spor, hvilket igjen gjør at tog mellom København og Århus må være diesel-tog selvom mer enn halve strekningen er elektrifisert. 2 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Norge var svært tidlig ute med å elektrifisere alle stambanene våre (unntatt Nordlandsbanen). Kjenner ikke direkte årsaken, men tror det delvis var fordi dieseltog fortsatt var under utvikling, de elektriske lokene hadde kommet litt lenger. Kombinert med god tilgang på billig strøm så ble det mye mer økonomisk å få togene over på strøm enn diesel. Som en bonus så kunne også et tog på vei ned fra Hardangervidda mate strøm tilbake på linja som igjen kunne hjelpe et annet tog på vei opp fjellet. En egenskap de ikke akkurat ville tjent så mye på i Danmark. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) @janingar: så du forteller at togene har en form for generator i forbindelse med bremsene da? Endret 21. mars 2018 av G Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 @janingar: så du forteller at togene har en form for generator i forbindelse med bremsene da? Elektromotorer kan brukes som generator. Det er utstyret som styrer strømmen til elektromotoren som må støtte å kjøre som dynamo. Samme er det i alle elbiler. Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Norge var svært tidlig ute med å elektrifisere alle stambanene våre (unntatt Nordlandsbanen). Kjenner ikke direkte årsaken, men tror det delvis var fordi dieseltog fortsatt var under utvikling, de elektriske lokene hadde kommet litt lenger. Kombinert med god tilgang på billig strøm så ble det mye mer økonomisk å få togene over på strøm enn diesel. Som en bonus så kunne også et tog på vei ned fra Hardangervidda mate strøm tilbake på linja som igjen kunne hjelpe et annet tog på vei opp fjellet. En egenskap de ikke akkurat ville tjent så mye på i Danmark. Grunnen til at vi var såpass tidlig ute (kun Tyskland i Europa begynte før oss), var at dieseltog ikke klarte å kjøre noe særlig over 40-50km/t, og at billig og lett tilgjengelig strøm fantes over alt i landet. Første elektriske strekningen på jernbanen var Drammensbanen som stod ferdig elektrifisert i 1922. Først i 1983 ble det mulig å mate strøm tilbake på nettet, og kun da med EL17. @G: Togene bremser ofte kun med motorene, da disse også kan gå som generatorer, strømmen som produseres sendes da gjennom togets traksjonssystem før det sendes tilbake ut på kontaktledningsnettet, og videre ut igjen på det nasjonale stamnettet til Statnett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Mener å ha lest et sted at togene regenererer så mye strøm at det ikke kan ledes noe sted. I stedet er det montert varmeovner (!) på taket av lokomotivet slik at strømmen brukes til å fyre for kråkene. Stemmer det? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Det jeg har lest er at det var slik i gamle dager med trikkene. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 "ME" er et passende navn på et lokomotiv som ikke funker. ME er også kjent som "kronisk utmattelsessyndrom". Dette forklarer så MEget. Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Mener å ha lest et sted at togene regenererer så mye strøm at det ikke kan ledes noe sted. I stedet er det montert varmeovner (!) på taket av lokomotivet slik at strømmen brukes til å fyre for kråkene. Stemmer det? Det stemmer ikke. All strøm som togene genererer ved nedbremsing føres tilbake til nettet. Problemet er at dette bare går dersom togets like/vekselrettere virker like godt "begge" veier. Det gjør de dessverre kun på nyere lokomotiver/motorvognsett, så du kan se bremsemotstander på taket av Type 69 og El-14/15/16, samt på svenske RC-lokomotiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå