AnonymDiskusjon Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Jeg er ikke flink med lover og regler osv, og kunne trengt litt hjelp. Skal prøve å skrive så detaljert og forståelig som mulig. Det begynte med at jeg og to venner skulle leie leilighet sammen. Vi flyttet inn og alle var fornøyde. Utleieren virket grei også, men så begynte han å komme inn i leiligheten uten forvarsel (begynte å rydde osv) og var ikke "fornøyd" med at det var litt rotete der, ikke at det er hans business. (Vet ikke om det er lovlig å bare komme inn uten å si ifra?)Uansett. Vi hadde et par møter med utleier der vi avtalte at vi skulle rydde og vaske osv, laget en plan på det, der han skulle komme inn en gang i uken og sjekke om det var ok. Hvis vi ikke fulgte planen måtte vi flytte ut. Vi sa at det var greit. Han ene av oss som bodde der gjorde ikke det han skulle, i tillegg røykte han hasj. Jeg brydde meg ikke om det siden han er en venn av meg, men tar det med her for å vise hele bildet.Folk som bodde i overetasjen hadde også klaget til utleier og sagt at de luktet røyk osv. Så vi måtte til slutt flytte ut. Det var litt kjipt, men vi var enige om at det var greit.MEN: Utleier hadde vært i leiligheten og funnet en bong i kjøleskapet (snoking?) som var han ene kompisen min sin. (han ville gjemme den der siden utleeier skulle komme på inspeksjon)Og vi to andre som bodde der hadde et lite møte med utleier der vi ble enige om at vi skulle vaske ut og flytte ut så fort vi kunne, men om vi ikke fann ny plass å bo kunne vi få en mnd til sa han.Jeg spurte også om vi fikk tilbake alt depositum, siden jeg er blakk, og har det kjipt økonomisk. Han sa ja det skulle vi få. Etter litt tid var det snart mndslutt, og vi hadde ikke funnet ny plass å bo, så vi reknet med at vi kunne bo der neste mnd også. Så jeg ringte til utleier og sa vi trengte en mnd til, men da sa han at det hadde han aldri sagt, og beskyldet oss for å røyke hasj og at vi hadde ødelagt leiligheten osv (vi har ikke ødelagt noe så vidt jeg vet) Så vi stresset og stresset for å finne ny plass å bo asap, og fant det til slutt. Vasket ut og flyttet ut.Etter det fikk vi mail om at de hadde bestilt folk til å bære ut ting fra boden og leiligheten vi hadde satt igjen. Boden var full når vi flyttet ut, men var ca. 2/3 full når vi flyttet inn så flesteparten av tingene der var ikke våres. (jeg meg selv satt igjen en stol der som jeg ikke fikk med meg når vi flyttet ut.Utleier trekte 80% av depositum ca. og skrev mail til oss om hvorfor. Han hadde trekt oss litt for de dagene vi var siste mnd (greit), og for et vaskefirma han hadde bestilt (dagen etter vi hadde vasket huset (etter vi lagde vaskeplan) (også greit siden vi hadde avtalt det)Men at han trekker halve depositum for at vi hadde satt igjen noen ting er urettferdig spør du meg. Det jeg trenger hjelp til er å vite hva jeg har rett på, om jeg kan anmelde han eller om jeg kan true med å gå til politiet hvis jeg ikke får pengene igjen? Vil ikke snitche på kompisen min hvis jeg skal vere ærlig å si hele sannheten til politiet om det kommer til det. Kort oppsummert: Utleier kom inn i leilighet uten forvarsel, snoket og ryddet i ting. Anklaget oss for å ødelegge leiligheten og røyke hasj. Lyger om det ene og det andre. Ene kompisen min røykte hasj der, men ikke inne i leiligheten. Det er mulig utleier har bildebevis av en bong. Vi som bodde der er vitne til det jeg har skrevet men har ikke bevis annet enn det, kun noen eposter om at utleier hadde funnet en bong. Det er sikkert ting jeg har glemt å nevne, men poster dette nå. Takker for all hjelp jeg kan få. Anonymous poster hash: d6f76...64f Anonymous poster hash: d6f76...64f Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Utleier trekte 80% depositum, det kan han jo ikke gjøre helt uten videre.. En Depositum konto står på leietaker.. Eller godtok du alt utleier sa og signerte papirer? Endret 20. mars 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Utleier har ingen adgang til utleieboligen utenfor avtale, utover å gjennomføre nødvendig sikring av boligmassen ved akutte tilfeller (vannlekkasje og lignende). Utleier har ingen adgang til inspeksjon utover det som er rimelig, en gang i året er greit. Utleier har ingen advang til å trekke depositum uten samtykke fra leieboer. Utleier har ingen adgang til å kreve depositum på egen konto. Depositum skal på depositumkonto i leieboers navn, og alle utgifter betales av utleier. Dette ved gjeldende lovgivning. Renter tilfaller leieboer. Utleier kan ta seg betalt for å oppbevare ting som er satt igjen, men ikke mer enn det som er rimelig. Tingens eier skal ha mulighet til å hente tingen. Er man ikke tingens eier, er man heller ikke ansvarlig for eventuelle utgifter tingen medfører. Leieboer skal ha mulighet til å rette opp mangler ved utvask. Hvis dette ikke er mulig, skal utleier benytte seg av rimeligste mulighet (billigste vaskehjelp). Endret 20. mars 2018 av Dragen 1 Lenke til kommentar
Zionyde Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Utleier har ingen adgang til utleieboligen utenfor avtale, utover å gjennomføre nødvendig sikring av boligmassen ved akutte tilfeller (vannlekkasje og lignende). Utleier har ingen adgang til inspeksjon utover det som er rimelig, en gang i året er greit. Utleier har ingen advang til å trekke depositum uten samtykke fra leieboer. Utleier har ingen adgang til å kreve depositum på egen konto. Depositum skal på depositumkonto i leieboers navn, og alle utgifter betales av utleier. Dette ved gjeldende lovgivning. Renter tilfaller leieboer. Utleier kan ta seg betalt for å oppbevare ting som er satt igjen, men ikke mer enn det som er rimelig. Tingens eier skal ha mulighet til å hente tingen. Er man ikke tingens eier, er man heller ikke ansvarlig for eventuelle utgifter tingen medfører. Leieboer skal ha mulighet til å rette opp mangler ved utvask. Hvis dette ikke er mulig, skal utleier benytte seg av rimeligste mulighet (billigste vaskehjelp). Så du anbefaler at jeg gjør? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Utleier har ingen adgang til utleieboligen utenfor avtale, utover å gjennomføre nødvendig sikring av boligmassen ved akutte tilfeller (vannlekkasje og lignende). Utleier har ingen adgang til inspeksjon utover det som er rimelig, en gang i året er greit. Utleier har ingen advang til å trekke depositum uten samtykke fra leieboer. Utleier har ingen adgang til å kreve depositum på egen konto. Depositum skal på depositumkonto i leieboers navn, og alle utgifter betales av utleier. Dette ved gjeldende lovgivning. Renter tilfaller leieboer. Utleier kan ta seg betalt for å oppbevare ting som er satt igjen, men ikke mer enn det som er rimelig. Tingens eier skal ha mulighet til å hente tingen. Er man ikke tingens eier, er man heller ikke ansvarlig for eventuelle utgifter tingen medfører. Leieboer skal ha mulighet til å rette opp mangler ved utvask. Hvis dette ikke er mulig, skal utleier benytte seg av rimeligste mulighet (billigste vaskehjelp). Så du anbefaler at jeg gjør? Send ett formelt brev/epost til utleier... "Anngående oppsigelse av leieforhold (Så mater du inn med massevis av lovparegrafer), ønsker jeg herved å å klage på Deres beslutning i å hente penger fra min Depositumskonto.. Jeg vil med dette skrivet, også fremheve at Dere har vært "drittsekk" etc etc.. Vær tydelig og bestemt.. Så kan du kanskje få noen kroner igjen.. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 (endret) Utleier kan (hypotetisk sett) ha tatt med den bongen ned til kjøleskapet selv, tatt bilde av den, og anklaget dere på falskt grunnlag bare for å være en kødd. Bare nekt for alt, begge to. Endret 20. mars 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Utleier har ingen adgang til utleieboligen utenfor avtale, utover å gjennomføre nødvendig sikring av boligmassen ved akutte tilfeller (vannlekkasje og lignende). Utleier har ingen adgang til inspeksjon utover det som er rimelig, en gang i året er greit. Utleier har ingen advang til å trekke depositum uten samtykke fra leieboer. Utleier har ingen adgang til å kreve depositum på egen konto. Depositum skal på depositumkonto i leieboers navn, og alle utgifter betales av utleier. Dette ved gjeldende lovgivning. Renter tilfaller leieboer. Utleier kan ta seg betalt for å oppbevare ting som er satt igjen, men ikke mer enn det som er rimelig. Tingens eier skal ha mulighet til å hente tingen. Er man ikke tingens eier, er man heller ikke ansvarlig for eventuelle utgifter tingen medfører. Leieboer skal ha mulighet til å rette opp mangler ved utvask. Hvis dette ikke er mulig, skal utleier benytte seg av rimeligste mulighet (billigste vaskehjelp). Så du anbefaler at jeg gjør? Send ett formelt brev/epost til utleier... "Anngående oppsigelse av leieforhold (Så mater du inn med massevis av lovparegrafer), ønsker jeg herved å å klage på Deres beslutning i å hente penger fra min Depositumskonto.. Jeg vil med dette skrivet, også fremheve at Dere har vært "drittsekk" etc etc.. Vær tydelig og bestemt.. Så kan du kanskje få noen kroner igjen.. Skriv et brev hvor du påpeker alt dette, og at utleier blir erstatningspliktig for alle utgifter dere har hatt som følge av oppsigelsen. Og hold alle meninger du har om personen ute av bildet. Går du på person, så fremstår du kun som en drittunge selv. Lenke til kommentar
Zionyde Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 trenger mer spesifik hjelp takk. kan jeg tape noe på dette? har ikke 5 flate ører på konto så har ikke råd til noe egentlig, bare lurer på hva jeg bør gjøre egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå