bas Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Det høres jo ut som om trådstarter er ganske så feilfri og har en løsning for å unngå det meste av problemer så da er det vel bare å droppe forsikirng, ikke no mer å mase om. Hvis du er villig til å dele litt tips med oss andre, så skulle jeg gjerne visst hva du gjør for å unngå f.eks vannskader? Gjør du jevnlig rørinspeksjon? Kanskje har du inspeksjonsluker i alle vegger og tak? Trykktester du rørsystemet kanskje? Endret 23. mars 2018 av bas 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Perfekt eksempel fra et gammelt vennepar av meg. De leide hos en kar. Standard leilighet, bodde der i 1 år uten innboforsikring Om natten mens de sov så ble det lekkasje på kjøkkenet. Vann rant sakte ut på gulvet deres og fylte det greit opp. Gulvet, lister og nedre del av veggen ble da ødelagt de fleste steder.. Parkett = 52k Gipsvegg+maling og sparkling = 30k Lister = 7k Tot med arbeid endte de på 120k. Hadde de hatt innbo forsikringen til 100kr mnd hadde alt blitt dekket. Dette dekkes da ikke av innboforsikringen uansett, men av utleiers/borettslagets/sameiets bygningsforsikring. Vegger og gulv er en del av bygningen, ikke innboet. 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Dette dekkes da ikke av innboforsikringen uansett, men av utleiers/borettslagets/sameiets bygningsforsikring. Vegger og gulv er en del av bygningen, ikke innboet. Det skal du ikke si for sikkert. Da må du sette deg inn i vilkårene til forsikringen til stedet du bor. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Dette dekkes da ikke av innboforsikringen uansett, men av utleiers/borettslagets/sameiets bygningsforsikring. Vegger og gulv er en del av bygningen, ikke innboet. Det skal du ikke si for sikkert. Da må du sette deg inn i vilkårene til forsikringen til stedet du bor. Kan du i så fall vise til en innboforsikring som dekker skadene som LD93 beskriver? Jeg er rimelig sikker på at det ikke eksisterer. 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Dette dekkes da ikke av innboforsikringen uansett, men av utleiers/borettslagets/sameiets bygningsforsikring. Vegger og gulv er en del av bygningen, ikke innboet.Det skal du ikke si for sikkert. Da må du sette deg inn i vilkårene til forsikringen til stedet du bor. Kan du i så fall vise til en innboforsikring som dekker skadene som LD93 beskriver? Jeg er rimelig sikker på at det ikke eksisterer. Svarte egentlig på dette med at borettslag / sameie har dekning via husforsikring. Er ikke alle som har like gode avtaler og et sameie f.eks trenger ikke være samme bolig, men hus i rekke med andre felles eiendeler / bygg. Derfor bør du alltid sette deg inn i hva vilkårene for den respektive forsikringen sier til en hver tid. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Svarte egentlig på dette med at borettslag / sameie har dekning via husforsikring. Er ikke alle som har like gode avtaler og et sameie f.eks trenger ikke være samme bolig, men hus i rekke med andre felles eiendeler / bygg. Derfor bør du alltid sette deg inn i hva vilkårene for den respektive forsikringen sier til en hver tid. Det finnes helt sikkert bygningsforsikringer med mangelfull eller dårlig dekning (selv om jeg har vanskelig for å se for meg at det finnes bygningsforsikringer som ikke dekker vannskader etter plutselige vannlekkasjer fra rør på kjøkkenet om natta), men LD93s påstand var at leieboerne kunne få dekket vannskader på bygningen om de hadde hatt innboforsikring. Det stemmer ikke. 1 Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Før jeg kommer med noe tips om hvordan jeg unngår ditt og datt, så bør dere lære dere hva innbo betyr. Det hjelper ikke å ha reiseforsikring hvis du skal på badet fra godstolen for å dusje, gå et par meter bort til badet og du plutselig faller, så trenger du ikke å betale verken reiseforsikring eller helseforskning. Utleier sa at alt som ikke dekkes av utleier, altså selve bygget, hagen osv pluss alt som er ditt går under innbo. Fryseskader skjer ikke når varmekabler står på. Rør inni vegger og tak kan ikke jeg huske var min eiendom, men kroppen min eier jeg selv. Krig og flom er utenfor min kontroll, men jeg gjør mye bra for miljøet. Naturen er ikke alltid snill tilbake. Ja jeg kan få skylda for at rørleggeren ikke kom den ene tirsdagen, og neste dag ble det plutselig en vannlekkasje ut av det blå som følge av det, men det er jo ikke rettferdig å få skylda for noe som ikke er ditt ansvar. Nå vet dere hva innbo er og. Noen som fortsatt ikke har fulgt med i timen? Hva kan egentlig gå galt i en forholdsvis ny bolig passet på av en veldig forsiktig og ansvarlig leieboer, inkludert tilsyn av rørlegger og vaktmester? Brannvesenet som nabo. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Du har jo helt åpenbart bestemt deg for at dette uansett mulig konsekvens ikke er noe du trenger, så diskusjonen er vel strengt tatt meningsløs.. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Fryseskader skjer ikke når varmekabler står på. Hallo? Om du ikkje eingong forstår at ein har forsikring for å dekke skader som oppstår til tross for at ein er forsiktig og tek forhåndsreglar so er det ingen hensikt å diskutere kva som er forskjellen mellom innboforsikring og andre forsikringar. Røra vil vanligvis ikkje fryse dersom du har på varme, men kva om varmekablane sluttar å virke, du gløymer å slå dei på, kursen ryker, straumbrudd i nabolaget, eller du med eit uhell kom borti straumbrytaren medan du vaska slik at dei slo seg av? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Reiseforsikring gjelder fra når du går ut døren og til du kommer inn igjen Den gjelder ikke når du er inne og ikke når du er på arbeid Selve bygget er ikke innbo 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Reiseforsikring gjelder fra når du går ut døren og til du kommer inn igjen Den gjelder ikke når du er inne og ikke når du er på arbeid Selve bygget er ikke innbo Det kommer ann på hvor god forsikringen din er. En del reiseforsikringer starter ikke før du har enten vært på reise i 24 timer eller overnattet på annet sted enn din faste bopel. Lenke til kommentar
member-378285 Skrevet 25. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2018 Hvorfor skulle helt nye varmekabler ikke fungere? Har ikke hatt noe problem jeg mens jeg har bodd her. Jeg slår dem aldri av med mindre det er mer enn 10+ ute. Strømbrudd har skjedd, alt gikk rolig for seg, ringe vekterselskapet og de kom og fikset det på et blunk helt gratis, som regel betaler jeg ikke for noe som er utenfor min kontroll. Han var blid. Hvorfor skulle kursen ryke? Da har ikke elektriker gjort jobben sin ordentlig. Min jobb er å betale husleie, strøm, private regninger, unngå mye støv, vaske, rydde, støvsuge og ta vare på boligen på den måten, ikke har jeg utdanningen for å fikle med sikring, rør osv. Mulig du kommer borti strømbryter mens du vasker hjemme, men hos meg har jeg ikke vaskemaskin, vasker på vaskeri eller hos familien eller venner. Sparer unødvendig med plass på badet. Ikke sant, det er det jeg har prøvd å forklare lenge nå, veggene, tak, dører, vinduer kan jeg passe på, men skjer det noe tullball inni veggen så er ikke det innbo, da er det selve bygget. Jeg mener at forsikringen til utleier dekker den dyreste regningen hvis hele bygget skulle stå i aske, men igjen da får brannvesenet alibi om hvorfor de brukte lang tid på å komme, men de har god kapasitet, mange folk og biler og kort distanse, så det skal gå bra. Jeg personlig går aldri ut av leiligheten hvis røykvarsler piper, da sitter jeg og ser på tv mens det piper så inni furuskogen. Så lenge det ikke er brann hos meg, så kan naboen godt brenne igjel. Ifølge brannvesenet tar det utrolig lang tid som regel før et hus står i aske, spesielt når bygget er blanding av betong og mur, treverk kun inni boligene. De fleste hus du hører om på nyheter som har blitt til aske, var som regel gamle rivningsklare hus, hvor en liten feil kunne bli katastrofalt, hos meg kan du bruke flammekaster også blir veggen sort, men den brenner ikke. Nye hus tåler varme bedre. Og ikke minst er nye hus også mer miljøvennlig. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Hvorfor skulle helt nye varmekabler ikke fungere? Har ikke hatt noe problem jeg mens jeg har bodd her. Jeg slår dem aldri av med mindre det er mer enn 10+ ute. Strømbrudd har skjedd, alt gikk rolig for seg, ringe vekterselskapet og de kom og fikset det på et blunk helt gratis, som regel betaler jeg ikke for noe som er utenfor min kontroll. Han var blid. Hvorfor skulle kursen ryke? Da har ikke elektriker gjort jobben sin ordentlig. Min jobb er å betale husleie, strøm, private regninger, unngå mye støv, vaske, rydde, støvsuge og ta vare på boligen på den måten, ikke har jeg utdanningen for å fikle med sikring, rør osv. Mulig du kommer borti strømbryter mens du vasker hjemme, men hos meg har jeg ikke vaskemaskin, vasker på vaskeri eller hos familien eller venner. Sparer unødvendig med plass på badet. Ikke sant, det er det jeg har prøvd å forklare lenge nå, veggene, tak, dører, vinduer kan jeg passe på, men skjer det noe tullball inni veggen så er ikke det innbo, da er det selve bygget. Jeg mener at forsikringen til utleier dekker den dyreste regningen hvis hele bygget skulle stå i aske, men igjen da får brannvesenet alibi om hvorfor de brukte lang tid på å komme, men de har god kapasitet, mange folk og biler og kort distanse, så det skal gå bra. Jeg personlig går aldri ut av leiligheten hvis røykvarsler piper, da sitter jeg og ser på tv mens det piper så inni furuskogen. Så lenge det ikke er brann hos meg, så kan naboen godt brenne igjel. Ifølge brannvesenet tar det utrolig lang tid som regel før et hus står i aske, spesielt når bygget er blanding av betong og mur, treverk kun inni boligene. De fleste hus du hører om på nyheter som har blitt til aske, var som regel gamle rivningsklare hus, hvor en liten feil kunne bli katastrofalt, hos meg kan du bruke flammekaster også blir veggen sort, men den brenner ikke. Nye hus tåler varme bedre. Og ikke minst er nye hus også mer miljøvennlig. Nei, du har sagt at forsikring i det hele tatt er unødvendig. Hvem betaler for vekter/vaktselskap hvis de ikke gidder å ha forsikring? Varmekabler vil ikke si det samme som at det ikke kan fryse. Vært borti at vannet i doen var fryst selv om varmekabler stod på. Endret 25. mars 2018 av FranZe Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Regner med det er utleier som betaler for vekter? Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Regner med det er utleier som betaler for vekter? Likegyldig kan vel det være når han sier at han kan stå der i trusa uten en eneste eiendel, og at naboen betaler hvis det skulle bli en brann... For deretter å komme med at det er andre som betaler forsikringen for han. Argumentene flytter seg etter hvert som h*n diskuterer. Når en da ser på brukernavnet er det vel kanskje like så greit å bare la vær å uttale seg. Det blir vel slik at en gir opp alle mann til slutt uansett 1 Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Dette dekkes da ikke av innboforsikringen uansett, men av utleiers/borettslagets/sameiets bygningsforsikring. Vegger og gulv er en del av bygningen, ikke innboet. Det skal du ikke si for sikkert. Da må du sette deg inn i vilkårene til forsikringen til stedet du bor. Kan du i så fall vise til en innboforsikring som dekker skadene som LD93 beskriver? Jeg er rimelig sikker på at det ikke eksisterer. Jeg har det på min forsikring ^^ Mange som har det med uten at du skal kunne be om det. Feks hos meg spurte jeg fordi jeg har et stort akvarium i stua som kan knuse. Da sa de at parkett kostnad og alt rundt et slikt uhell vil være dekket. Noe blir som oftest dekket, men har du vært bort forsikringssaker av større kostnad skal du fort vite at de fleste vil prøve å legge skylden på deg som beboer. Nå var det også et eksempel på en ekstra kostnad som ligger ved dersom "ditt eller datt" skjer Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Men en perfekt situasjon her er jo at TS faktisk bestemmer fint selv hva han ønsker å gjøre Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg har det på min forsikring ^^ Mange som har det med uten at du skal kunne be om det. Feks hos meg spurte jeg fordi jeg har et stort akvarium i stua som kan knuse. Da sa de at parkett kostnad og alt rundt et slikt uhell vil være dekket. Hvilken innboforsikring er dette? Dersom du av en eller annen grunn blir erstatningsansvarlig for skader påført noen andres eiendom, er det ikke utenkelig at innboforsikringen har en ansvarsdekning som muligens kan hjelpe deg, men at innboforsikringen i utgangspunktet skal dekke skader på gulvet i leiligheten du bor i har jeg vanskelig for å tro på. Det er ikke ditt ansvar som leieboer å forsikre skader på bygningen. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Det er forskjell på vannskader forårsaket av deg og rør som lekker Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Det er forskjell på vannskader forårsaket av deg og rør som lekker På hvilken måte? De fleste bygningsforsikringer, også de billigste, inkluderer bygningskasko som dekker vannskadene som oppstår av at man f.eks knuser akvariet ved et uhell. Og et rør som lekker kan i mange tilfeller også være forårsaket av deg. Nå når mange folk snart drar tilbake til hyttene sine etter en iskald vinter er det garantert mange som vil angre på at de ikke stengte hovedstoppekrana eller hadde på nok varme mens de var borte. Frostsprengte rør som lekker er forårsaket av deg, men dekkes likevel av bygningsforsikringen (sannsynligvis med en avkortet erstatning). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå