Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innboforsikring

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som bor i blokk, leilighet, hybel eller borettslag som ikke har innboforsikring? Hvorfor har dere? hvorfor ikke?

Bør jeg ha det selv om totalverdien av innbo ligger på under 7500 kr? Selv om jeg ikke røyker og drikker? Selv om boligen er fra 2015? Joda det KAN bli brann, men sannsynlighet for det? Joda det kan bli innbrudd selv om jeg bor i øverste etasje på et ganske sentralt sted, har kjøpesenter 50 m unna, eldresenter 100 m unna, fotballstadion, boligstrøk, masse barn og folk hele tiden alle dager, alt KAN skje, MEN? Godt forhold til naboer, ingen fiender, vi passer på hverandres boliger. Ren rulleblad. Har utrolig lite elektronikk i huset, og ekstremt lite elektronikk som er på stikkontakten døgnet rundt. Utrolig lite brennbart materiale her, da jeg kun kjøper tekstiler som tåler brann godt. Har ikke sykkel. Låser alltid dører, drar ned rullegardiner, slår av lys. Er 60% hjemme i døgnet og resten ute. Mister kanskje det lille jeg har av verdi som jeg ikke blir lei meg, men jeg har mange gratis alternativer til steder jeg kan sove og bo til brannskadde boligen er ferdig renovert noe som jeg ikke trenger å dekke for da brannen ikke er min feil og kun 1% sjanse for at den starter i min leilighet da jeg har ingen alibi. Og brannvesenet og politiet obduserer alltid hva som gjorde at brannen startet, hvorfor skal jeg betale for skader brannen har påført selve boligen når de finner ut at det ikke var hos meg? Og viktigst av alt jeg mister ikke meg selv og lønnen min kommer uansett hver måned, har fint råd til hotell, skal ikke klage på det. Jaja naturkatastrofer skjer i ny og ne, heldigvis bor jeg langt fra både vann og fjell. En meteor kan jeg ikke noe for. Har dere fortsatt gode argumenter for at jeg bør skaffe meg innboforsikring, ikke bare for å mette forsikringsselskapet slik at de får lønn dersom ingenting skjer? Bare for å oppsummere: brann er lite sannsynlig, overlevelse er høyest sannsynlig, innbrudd er ikke sannsynlig, selvfølgelig lever jeg for noe som ikke har skjedd, tyveri tåler jeg, naturskade er det best om det tar meg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at innboet ditt er på under 7500 kroner? 

Har du tatt med alle klær, alle møbler, PC, mobiltelefon, kjøkkenutstyr, innredning på badet, osv? 
Ofte har man veldig mye mer i innbo enn man selv tror. 

Jeg vil anbefale alle å ha innbo forsikring - skal sies at jeg har jobbet i bransjen. 

Lenke til kommentar

7500kr? Hva eier du egentlig? Tre bukser og tilsvarende antall underbukser?

Innbo hjelper mot brannskader, vannskader, elektriske feil, i de fleste tilfeller sykkel i utebod, alt du har lagret i boden, flyttelass til/fra ny bolig. Det kan faktisk hjelpe på tullete venner som er uheldig og velter et stearinlys eller frityrgryte og setter fyr på kjøkken eller sofa. Man kan være uheldig å glemme en gryte på koketoppen... Flyvende gjenstander i sterk vind som treffer vinduet ditt. Pluss garantert mye mye mer. For ikke å snakke om veggdyr og andre kryp som blir med bagasjen hjem fra sydenferien.

Innboforsikringen min dekker tilogmed ny mobilskjerm om uhellet er ute.

En innboforsikring koster rett i overkant av tusenlappen i året, mens kostnaden ved å ikke ha det starter vel på rundt 250'000 og jobber seg oppover

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må være snakk om 75000.- her vell ?

Er enig at man ser mange forsikringer er unødvendige.. De fleste er jo stort sett det for de fleste av oss.

Nå er vell innbo forsikringen min satt til 750 k og jeg betaler 1200 året

Altså 100kr mnd.. Det er flisespikkeri for min del. De 100kr hadde nok gått til 2 pepsi max hadde de stått på kontoen. Så at alle verdiene mine er sikret istedet gjør meg fint lite.

Så det spørs jo da.. Hva syntes du det er verdt selv ? Har leiligheten nada og du stirrer i veggen dagen lang er det nok ikke mye å bry seg om ;)

Lenke til kommentar

Ok 7500 høres lite ut, men både jeg og dere har rett og galt. Brukte møbler er verdt under den prislappen, å kjøpe helt nye er verdt mer. For å si det enkelt så har jeg nesten vært hjemløs før, jeg savnet ikke det jeg ikke hadde, eller ikke hadde råd til. Den eneste gangen da følelsene er i krig med hverandre er når jeg er sulten og ikke har råd til mat, tro meg det skjer jevnlig. Du kan kalle det flaks at ingen kontrollerbar hendelse har skjedd i en periode uten innboforsikring, men jeg gjør faktisk så godt jeg kan å følge alle råd som blir gitt for å hindre at en brann starter. En lekkasje skjer eller tyveri hender. Jeg lever akkurat nå veldig forsiktig og primitivt i en veldig sivilisert, teknologisk og moderne by. Jeg har bodd her i 2 år og hver gang jeg får besøk så spør folk om jeg enten nettopp har flyttet eller skal flytte ut. Å betale for innboforsikring er å kaste penger ut av vindu, du kan heller bruke de på noe bedre å leve i nuet. Jeg er ikke bekymret for verken at Kim Jong dum sprenger huset mitt eller at skadedyr kommer, jeg dreper dem med engang fordi jeg liker ikke ting som kryper rundt, det står ingenting i leiekontrakten at jeg må ha innboforsikring, men hvis han spør så svarer jeg ja. Jeg får ikke straff for å lyve, det er nok straff at jeg kan miste huset, må bla opp flere hundre tusen etterpå. Litt dumt å tenke at jeg skal spare penger til den dagen skjer, HVIS skjer ikke NÅR det skjer. Spare penger for å kunne betale for skadene helt selv DERSOM jeg får skylden, må det uansett om det var hensikten eller uhell som at venner mister stearinlys på bakken. Glad for at jeg ikke bruker sånt. Venner kommer ikke hit, jeg drar til dem, de har sikkert forsikring, så da får jeg velte noe der istedenfor. Ikke følg flokken, følg min trend istedenfor så skal dere bli belønnet.

Lenke til kommentar

Har du svært små verdiar så er det nik ikkje mykje vits i forsikring. Men for dei aller fleste er det lurt å ha innboforsikring.

Husk at sjølv om det er mulig å kjøpe mykje billig, så vil du etter feks ein brann ikkje ha tid til å trokle bruktmarkedet etter gode kjøp. Du må ha ting med ein gong fordi du plutselig står på fortauet i kun undertøyet og ein sko og derfor manglar absolutt alt.

Lenke til kommentar

Hvis det skulle bli brann, så mister jeg huset, da er det viktig å komme seg ut i live og det er det viktigste. Også må bo hos noen og det kan være familie, venner, hotell, nav nødbolig osv. Lønnen ligger på kontoen selv om bankkortet blir brent i hjel. Må forandre adressen til der jeg bor midlertidig og få nytt bankkort i postkassen. Mat kan skaffes lett og kjapt. Klær får jeg eller kjøper ny. Men materielle ting er mindre viktig, å redde seg ut er viktigst. Hvis jeg omkommer, skal de ta mitt døde lik i en rettssal og kreve betaling og ansvar av en som er død hvis jeg skulle stå bak brannen? Jeg er også glad i tingene mine, men jeg er ikke avhengig av dem, og jeg kommer ikke til å hylgråte hvis jeg mister de. Jeg har fint råd til forsikring, men jeg synes det er bortkastet penger. Det jeg må ha med engang etter en eventuell brann er livet i behold, klær, mat og ly. Resten ordner seg selv etterhvert. Tror jeg hadde fått latterkrampe hvis de på nyhetene hadde sagt at idag var det brann i en bolig på ****** og alle menneskene var uskadd, men TVen, sofaen og maarud potetgull omkom desverre, også ett minutts stillhet. Hehe

Lenke til kommentar

Det er klart livet er mer verdt enn en sofa, TV osv, men la oss si at du går ut på gata nå og at det du har på deg akkurat nå er det du må klare deg med, hva gjør du?

Med forsikring vil du få hotell til de ordner en midligtidig bolig til deg, samtidig som de betaler for det du måtte trenge ellers.

La oss si det blir brann i leiligheten under og din blir totalskadd. Det er ikke gitt at naboen din sin forsikring ønsker å dekke skader i din bolig uten videre, hva gjør du om de nekter?

Antagelig vil de ikke gå med på det uten videre, spesiellt ikke når du står alene mot dem..

En innboforsikring redder jo ikke liv under en brann eller større skade, heller ikke noen verdier, men gjør det veldig, veldig mye lettere og billigere etterpå.

Vannskader kan også skje, hva om en kran hos deg ryker og vannet spruter utover gulvet hele natten, har du råd til å betale for skadene? De kan jo fint ødelegge hos både deg og din nabo..

Det viktigste er alltid å redde liv, men realiteten om hva som skjer etterpå kan slå hardt når man står på gata kun i en bokser midtvinters..

Og hva om brannen starter hos deg?

Forsikringsselskaper til andre beboere kan fort gå på deg personlig for å få dekket sine tap..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Perfekt eksempel fra et gammelt vennepar av meg.

De leide hos en kar. Standard leilighet, bodde der i 1 år uten innboforsikring

Om natten mens de sov så ble det lekkasje på kjøkkenet. Vann rant sakte ut på gulvet deres og fylte det greit opp. Gulvet, lister og nedre del av veggen ble da ødelagt de fleste steder..

Parkett = 52k

Gipsvegg+maling og sparkling = 30k

Lister = 7k

Tot med arbeid endte de på 120k. Hadde de hatt innbo forsikringen til 100kr mnd hadde alt blitt dekket.

Hva annet bruker du i "nuet" som du kunne spart deg for ?

Jeg er så absolutt enig at forsikring er unødvendig i de fleste tilfeller. Men igjen.. Sånn er det med det meste vi kjøper i livet vårt ^^

Hadde det vært snakk om uføre til 7000kr året og du bare hadde sitti i en stol så hadde jeg vært enig.. Men en såpass "billig" forsikring er lite synse over

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bor man i leilighet øverst må man også tenke på at en eventuell vannlekkasje har stort potensiale til å ødelegge leiligheten rett under. Der vil innboforsikringen dems dekke utbedring midlertidig, men forsikringsselskap vil nok søke regress hos det selskapet/eieren som er direkte ansvarlig for skaden i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Jaja, alt kan skje. Men sannsynligheten for det er liten. Jo jeg bor øverst. Det kan bli brann hvilken som helst tid på døgnet, men sjansen for at den sprer seg er større på dagtid, alle sover om natta, så er alarmen veldig høy lyd, Røyken går opp, og gjennom headset hører man det godt. Brannvesenet er bare et steinkast unna der vi bor. Det bor ikke akkurat rusmisbrukere, narkomane, alkoholikere her, anstendige folk bor her. Du legger noe på plata, rører du ikke så piper det høyt, også slår plata seg av automatisk. Det er verre hvis folk ikke er hjemme og det blir brann. Men ingenting slår seg på av seg selv, og ingen er så dumme å glemme å låse dører, lukke vinduer, ta ut kontakter. Som sagt er bygget for bare 3 år siden, alt inventar er nytt, brannslukker, brannvarsling, røykvarslere seriekoblet, brannvesen som nabo, spørsmålet er ikke om det kan bli brann, men hvor mye den sprer seg før den blir sett, hørt eller luktet. Og lekkasje skal liksom skje ut av det blå, selv om rørlegger kommer på inspeksjon jevnlig. Det er til og med billigere for rørlegger å komme på besøk hver dag enn hva det koster dersom det ble en massiv lekkasje. Jeg gjør ingenting i huset som kan trigge en brann eller lekkasje. Og jeg har ikke skrevet på dagbladet at jeg ikke har innbruddsalarm, men politiet har ikke vært hos meg enda, dersom en tyv bryter seg inn så får han seg en overraskelse. Hvis jeg skal ta ut penger fra minibank, så ber jeg folk enten om å stå 50 m unna eller la personen gå foran meg.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig greia med denne tråden? Du har tydeligvis bestemt deg for å ikke ha innboforsikring, og du vil ikke høre på rådene, forslagene eller synspunktene alle andre her kommer med. 

Foreslår at du merker tråden som løst, og at du i fremtiden ikke er uheldig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg gleder meg til den dagen kommer da jeg står uten klær, og naboen som røyker inne må betale for alt. Ingenting blir uansett betalt før brannvesenet og politiet sier hva som utløste brannen og hvor den startet, også er det bare å sjekke hvem som har mest alibi. Er det naboen som røyker inne og bruker levende lys i jula og ikke er edru, eller er det denne karen her som påstår han følger alle råd for å unngå brann, vannskader og tyveri. Dog har utleier også forsikret selve bygget, men brannvesenet skal være veldig opptatt eller kjøre i oldemorfart hvis de ikke kommer til oss fra den begynner å pipe til hele huset står i aske, er folk modig så prøver de å slukke brannen til dem kommer istedenfor å løpe ut og stå og se på alt det kjære bli ruinert. Det blir som å stå og se på at noen blir banket opp, du er med på det. Brannslange og pulver står ikke til pynt, og brannvesenet har sitt eget utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...