Gå til innhold

Tesla-ansatte hevder 4 av 10 deler til Model 3 er defekt


Anbefalte innlegg

Hvis dette stemmer, så er det ikke rart TM har problemer med produksjonen:

 

"Neil, my company built the tools that make the S, X, and 3. Let me tell you a couple things that were risky. The tools for Model 3 were called "cold build" which means they were never integrated or tested on our shop floor. This is very rare in my industry. The tools were built to spec and shipped out on an expedited timeline. The reason no one does this is because if there is a problem in the field, the tools need to be fixed after integration on the customer floor which is costly. Second, most companies build a fleet of prototype vehicles for testing that are used to dial in production tooling (and a million other things) before launch.

 

As an example, we built the 2019 Chevy Pickup line and had already tested, disassembled, and reassembled on the customer's floor in the Fort Wayne, Indiana, assembly factory before Tesla Model 3 line had even shipped. GM's second line for that truck was already done testing before shipping to Silao, Mexico before Tesla Model 3 shipped to Fremont. The 2019 pickups have been rolling around Detroit in camouflage for over 1.5 years and will not launch until the fall of this year. Over two years of refinements before production launch and ramp and there could still be issues that need to be resolved after launch. Automakers take these steps to avoid quality problems.

 

There are no shortcuts for automakers who don't boost stock prices with a tweet from their CEO. Tesla not only skipped one major quality assurance process, but two! Making cars and trucks is difficult. Stay tuned. The problems with Model 3 have not even begun to reveal themselves as far as I'm concerned."

 

Kilde: Kommentar fra en bruker på Green Car Reports.

 

Vill si det er tvilsomt, slike oppdrag fører ofte med seg taushetsplikt. Så at han åpenlyst deler detaljer om to kunder på nett er tvilsomt. Men situasjonen høres jo plausibel ut, det er ingen tvil om at Tesla har "regnet" inn problemer ila opprampingen. Er vell ikke uten grunn at han refererer til production hell. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det stemmer. Det er alltid mange lekkasjer i slike tilfeller, også fra ansatte. Den som har postet sier ingenting om hvilken posisjon vedkommende har.

 

Musk og TM har gjort en elendig jobb. Nå får de svi så det holder. Synd at det går utover vanlige ansatte og godtroende aksjonærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok det stemmer. Det er alltid mange lekkasjer i slike tilfeller, også fra ansatte. Den som har postet sier ingenting om hvilken posisjon vedkommende har.

 

Musk og TM har gjort en elendig jobb. Nå får de svi så det holder. Synd at det går utover vanlige ansatte og godtroende aksjonærer.

Absolutt alt tyder på at det er hold i disse lekkasjene. Det samme gjaldt for produksjon av batterimodulene. De bare smalt opp produksjonslinjen uten de vanlige forberedelsene og regnet med at de kunne ta problemer på sparket. Resultatet er 8 måneder med håndbygde batterimoduler eller "semi-automatisk" som det heter hos Tesla.

 

Tesla har nå måttet krype til korset og den neste produksjonslinjen for batterimoduler ser ut til å bli satt opp slik resten av bransjen gjør det.  Den blir montert hos leverandør i Tyskland, feilrettet og tunet og så demontert og shippet til USA.  Tesla har i praksis måtte begynne på nytt etter å ha mislykkes og kastet bort masse tid på å prøve ut Musk-metoden. Faren er at det ikke bare gjelder batterimodulene, men at de i praksis må starte fra scratch med resten også og at Model 3 krever en omfattende redesign.  Da er det over og ut fortere enn noen aner.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som planlegger å komme med en konkurrerende elbil til Model 3 med det første. Så da har Tesla masse tid til å utbedre eventuelle feil med produksjonsapparatet.

Ikke? Jeg føler M3 er et steg ned for å møte konkurransen fra mange andre elbiler. Hyundai Ionic, Ampera-E, e-golf etc. Selvfølgelig ikke kliss lik, men jeg mener de er reelle konkurrenter.

 

Apropos model 3, så så jeg faktisk en i Tromsø i går 19. mars. Hvit med registreringsnr D-TD116E. Den ble observert i Oslo 13. mars.

 

Personlig om jeg hadde 800k til å kaste vekk på bil, hadde jeg i dag valgt Jaguar 100% over Tesla.

Den eneste fordelen Tesla har over Jaguar i dag er ladestasjonene.

Vanskelig valg. Vet ikke helt hva jeg ville valgt av de to om jeg måtte velge, men nå står jeg heldigvis ikke ovenfor det valget.. :) Ladenettverket til Tesla er et veldig stort pluss, verd mye etter min mening. Har ikke så mye til overs for Fortum og Grønn kontakt sine priser, dekning og ladehastigheter. Det er mye de burde vært gjort annerledes etter min mening.

 

avo: joda, (eller de bygde jo Roadster, selv om mye var fra Lotus) men etter 6 år burde de kunne ha fikset endel problemer med TMS-produksjonen.

 

Målte 2 cm forskjell på avstanden mellom dekk og skjerm mellom høyre og venstre side på min TMS. Slik forstår jeg det er selv på helt nye biler.

De første TMS hadde en drøss med problemer, men så vidt jeg vet har de både fikset opp det meste på disse bilene og gjort store endringer til nye biler. Folk som bytter fra 2013-modell S til 2017 model S sier de opplever enorm forskjell på mye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke? Jeg føler M3 er et steg ned for å møte konkurransen fra mange andre elbiler. Hyundai Ionic, Ampera-E, e-golf etc. Selvfølgelig ikke kliss lik, men jeg mener de er reelle konkurrenter.

 

Apropos model 3, så så jeg faktisk en i Tromsø i går. Skandinavias første - på rundreise. (Hvit med registreringsnr D-TD116E). Den var observert i bergen for noen dager siden og i Oslo noen dager før det igjen.

Model 3 er et steg ned mot massemarkedet, men ikke for å møte Ioniq, Ampera-e, e-Golf, osv. Hovedkonkurransen blir BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, Lexus IS, osv.

 

I Norge kan det godt hende at Model 3 vil vurderes som en konkurrent til en del andre elektriske biler, men det er i hovedsak et resultat av et svært presset marked. Folk vil ha elbil og er villige til å kjøpe biler som i utgangspunktet ikke er den typen bil de er på jakt etter.

 

Stort sett er markedet for premium sedaner i Norge relativt lite, så man skulle ikke forvente at Model 3 ville gjøre det spesielt bra. Men ting tyder på at etterspørselen er overraskende høy.

Lenke til kommentar

Model 3 legger seg i litt høyere klasse enn  Leaf, Ioniq, Ampera-e osv. Så strengt tatt har de ikke konkurranse akkurat nå, men samtidig skal det sies at de heller ikke er leveringsdyktige. Jeg tviler på de klarer å levere bilen på kort tid noe særlig før slutten av 2019. Da kan det ha kommet konkurrenter eller de er i alle fall like rundt hjørnet.

 

Flere vil selvsagt allikevel veie biler som Leaf og Ioniq opp mot Model 3 når de skal kjøpe. Trolig også Kona og Niro, selv om det er en annen type bil.

Lenke til kommentar

Model 3 legger seg i litt høyere klasse enn  Leaf, Ioniq, Ampera-e osv. Så strengt tatt har de ikke konkurranse akkurat nå, men samtidig skal det sies at de heller ikke er leveringsdyktige. Jeg tviler på de klarer å levere bilen på kort tid noe særlig før slutten av 2019. Da kan det ha kommet konkurrenter eller de er i alle fall like rundt hjørnet.

Den nærmeste elektriske konkurrenten som kommer i noenlunde nær fremtid ser ut til å bli BMW i4. Men den kommer først omkring 2020/2021, og jeg tviler litt på at den vil bli attraktivt priset og tilgjengelig i stort volum. (Men utelukker heller ikke at BMW kan overraske.)

 

Vi får se.

Lenke til kommentar

 

Model 3 legger seg i litt høyere klasse enn  Leaf, Ioniq, Ampera-e osv. Så strengt tatt har de ikke konkurranse akkurat nå, men samtidig skal det sies at de heller ikke er leveringsdyktige. Jeg tviler på de klarer å levere bilen på kort tid noe særlig før slutten av 2019. Da kan det ha kommet konkurrenter eller de er i alle fall like rundt hjørnet.

Den nærmeste elektriske konkurrenten som kommer i noenlunde nær fremtid ser ut til å bli BMW i4. Men den kommer først omkring 2020/2021, og jeg tviler litt på at den vil bli attraktivt priset og tilgjengelig i stort volum. (Men utelukker heller ikke at BMW kan overraske.)

 

Vi får se.

 

Skoda Vision E kommer vel i 2020. Er riktig nok litt SUV-aktig. Stor sannsynlighet for at det komme flere i løpet av 2020 også.

Lenke til kommentar

Som vanlig er det massive påstander i denne tråden, uten noen form for kilde henvisning. Jeg sier ikke at det er feil det som blir sagt, det er åpenlagt at Tesla har problemer. Men, det går iallefall an å prøve å vise til noen form for kilde når en kommer med så drastiske utspill som noen gjør i denne tråden. At noen skrev på et forum er det ikke noe hold i, det blir som å ta alt som står her som god fisk.. 

Lenke til kommentar

avo: joda, (eller de bygde jo Roadster, selv om mye var fra Lotus) men etter 6 år burde de kunne ha fikset endel problemer med TMS-produksjonen.

 

Målte 2 cm forskjell på avstanden mellom dekk og skjerm mellom høyre og venstre side på min TMS. Slik forstår jeg det er selv på helt nye biler.

 

Neste gang du måler må du huske å be kona gå ut av bilen før du måler :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig er det massive påstander i denne tråden, uten noen form for kilde henvisning. Jeg sier ikke at det er feil det som blir sagt, det er åpenlagt at Tesla har problemer. Men, det går iallefall an å prøve å vise til noen form for kilde når en kommer med så drastiske utspill som noen gjør i denne tråden. At noen skrev på et forum er det ikke noe hold i, det blir som å ta alt som står her som god fisk.. 

 

Hva er det som gjør deg overbevist om at det ikke er hold i den informasjonen som kommer ut på forum? 

Du vet like godt som vi andre at den type informasjon ikke akkurat blir tweetet CEO selv...

 

At kvalitetskontrollen er dårlig er vi enige om?. At Tesla har store leveringsproblemer med Model 3 er vi enige om? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Som vanlig er det massive påstander i denne tråden, uten noen form for kilde henvisning. Jeg sier ikke at det er feil det som blir sagt, det er åpenlagt at Tesla har problemer. Men, det går iallefall an å prøve å vise til noen form for kilde når en kommer med så drastiske utspill som noen gjør i denne tråden. At noen skrev på et forum er det ikke noe hold i, det blir som å ta alt som står her som god fisk..

 

Hva er det som gjør deg overbevist om at det ikke er hold i den informasjonen som kommer ut på forum? 

Du vet like godt som vi andre at den type informasjon ikke akkurat blir tweetet CEO selv...

 

At kvalitetskontrollen er dårlig er vi enige om?. At Tesla har store leveringsproblemer med Model 3 er vi enige om?

 

 

Ja, og det som bekymrer meg mest er pengesituasjonen.

De brenner penger utrolig fort. I tillegg er prisingen av aksjen veldig høy, så fallhøyden er også stor.

 

Leveringsproblemer (men markedet bryr seg foreløpig ikke):

http://www.businessinsider.com/tesla-is-expected-to-miss-model-3-production-target-for-q2-2018-3

 

De mister også tydeligvis ledelsespersoner:

http://business.financialpost.com/transportation/autos/elon-musk-has-to-be-careful-tesla-keeps-losing-senior-executives-amid-model-3-struggles

 

De brenner fortsatt mye penger, dog litt mindre enn tidligere:

http://business.financialpost.com/transportation/tesla-burns-cash-at-slower-clip-on-model-3-headway-deposits

 

 

Ellers en oppsummering av utfordringene til Tesla(Ikke alle punktene er like reelle og sterkt begrunnet, men likevel flere ting å ta med):

https://www.gobankingrates.com/making-money/troubles-tesla-faces/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og det som bekymrer meg mest er pengesituasjonen.

De brenner penger utrolig fort. I tillegg er prisingen av aksjen veldig høy, så fallhøyden er også stor.

 

 

 

Definer "brenne penger" - jeg antar at du mener det er noe annet enn å investere.

Lenke til kommentar

 

Ja, og det som bekymrer meg mest er pengesituasjonen.

De brenner penger utrolig fort.

Kan anbefale denne videoen for en lettfattelig beskrivelse av hvordan pengesituasjonen til Tesla er:

 

https://www.youtube.com/watch?v=BHS0H5AwGjU

 

Takk for den. En grei video som forklarer "the basics".

Så er jo selvsagt spørsmålene:

1. Gitt alle forsinkelser og problemer, når vil Tesla begynne å tjene penger? (Og med tjene penger, mener jeg inklusive betaling av gjeld etc.)

2. Kan man forsvare dagens prising av Tesla med forventede inntekter gitt de siste forsinkelsene osv.? Jo lenger forventede inntekter blir dyttet frem i tid, jo lavere skal i teorien aksjekursen bli.

3. Når blir markedet lei av å dytte mer penger inn i Tesla? Så lenge Tesla ikke tjener penger, trenger de fortsatt å skaffe penger i markedet. Men til slutt sier investorene stopp, når de aldri får igjen pengene sine.

 

Det finnes mange firmaer som har hatt glimrende ideer, men som til slutt har gått konk fordi det ble for dyrt og/eller tok for lang tid å realisere ideene.

 

Tesla har kommet langt med å realisere ideene sine, men i den virkelige verden innebærer dette også at man tjener penger.

Tesla er nå priset veldig høyt, noe som tilsier at de skal tjene MYE penger inn i fremtiden.

Investorer er ikke interessert i å investere (i hvert fall på dagens aksjekurser) hvis de skulle bli overbevist om at dette er for optimistisk.

 

Ser man på gjeldende marginer fra den rene driften, og det tross alt begrensede antallet biler de lager, er Tesla laaaangt unna å forsvare sin prising.

 

Et viktig poeng som investorene stadig må spørre seg, er:

Hvor lang tid kan Tesla bruke før konkurrentene tar dem igjen?

 

Tesla er foreløpig en mygg i bilindustrien. Selv de mest optimistiske anslagene på 500.000 biler i 2020 vil være langt nede på listen over største bilfirma.

 

https://www.economist.com/node/21558269

Edit: 

Denne har noen litt nyere tall:

https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/over-86-million-cars-sold-worldwide-in-2017-record-for-suv-cars_4.jpg

 

Jeg er ganske skeptisk. Jeg håper at de klarer dette, men tviler sterkt.

(Jeg ville heller vurdere å investere i Daimler enn Tesla)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

Ja, og det som bekymrer meg mest er pengesituasjonen.

De brenner penger utrolig fort. I tillegg er prisingen av aksjen veldig høy, så fallhøyden er også stor.

 

Definer "brenne penger" - jeg antar at du mener det er noe annet enn å investere.

 

Se gjerne videoen fra Espen.

 

Det jeg legger i dette, er at de bruker mer penger enn de tjener, og at de fortsatt er avhengig av at investorer spytter inn penger.

 

Ja, man kan alltid argumentere for at "vi er et selskap i vekst" som "trenger å investere". Men dette må på et eller annet tidspunkt ta slutt.

Gitt at den indirekte avkastningen via aksjekursen aldri kan stige i det uendelige, vil til slutt investorene kreve å få direkte avkastning på pengene sine (les: utbytte).

 

Foreløpig ser det ut til at investorene tror på Tesla sine forventninger om fremtidig vekst og marginer, men jo lenger tiden går uten at de klarer å tjene (de store) pengene, jo vanskeligere vil det bli å skaffe nye penger.

Lenke til kommentar

 

Som vanlig er det massive påstander i denne tråden, uten noen form for kilde henvisning. Jeg sier ikke at det er feil det som blir sagt, det er åpenlagt at Tesla har problemer. Men, det går iallefall an å prøve å vise til noen form for kilde når en kommer med så drastiske utspill som noen gjør i denne tråden. At noen skrev på et forum er det ikke noe hold i, det blir som å ta alt som står her som god fisk.. 

 

Hva er det som gjør deg overbevist om at det ikke er hold i den informasjonen som kommer ut på forum? 

Du vet like godt som vi andre at den type informasjon ikke akkurat blir tweetet CEO selv...

 

At kvalitetskontrollen er dårlig er vi enige om?. At Tesla har store leveringsproblemer med Model 3 er vi enige om? 

 

 

Ja vi er enig i det, det sa jeg jo også. Men, jeg liker å se kilder på ting når det blir ekstreme påstander. Det er ganske normalt. 

Lenke til kommentar

Det finnes mange firmaer som har hatt glimrende ideer, men som til slutt har gått konk fordi det ble for dyrt og/eller tok for lang tid å realisere ideene.

Har du et par konkrete eksempler som kan sammenlignes med Tesla?

 

Tesla har kommet langt med å realisere ideene sine, men i den virkelige verden innebærer dette også at man tjener penger.

Hvorfor innebærer dette at Tesla er nødt til å tjene penger akkurat nå?

 

Ser man på gjeldende marginer fra den rene driften, og det tross alt begrensede antallet biler de lager, er Tesla laaaangt unna å forsvare sin prising.

Hvis du ser på videoen så har de da ganske greie marginer på selve bilene.

 

Et viktig poeng som investorene stadig må spørre seg, er:

Hvor lang tid kan Tesla bruke før konkurrentene tar dem igjen?

Tar dem igjen på hva?

 

Tesla er foreløpig en mygg i bilindustrien. Selv de mest optimistiske anslagene på 500.000 biler i 2020 vil være langt nede på listen over største bilfirma.

Hva så? Det er jo de absolutte tallene som er relevante for inntekter og overskudd.

 

Ja, man kan alltid argumentere for at "vi er et selskap i vekst" som "trenger å investere". Men dette må på et eller annet tidspunkt ta slutt.

Ja, og så? Det er jo nettopp planen for å oppnå dette som Tesla har lagt frem for sine investorer. Tesla er ikke ment å tjene penger nå. Akkurat nå er planen å investere i fremtidig overskudd.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Har du et par konkrete eksempler som kan sammenlignes med Tesla?

 

Her er noen eksempler, selv om ikke alle er helt relevante, da omstendighetene nok er litt forskjellige:

http://time.com/4704250/most-successful-technology-tech-failures-gadgets-flops-bombs-fails/

 

Og uansett taler den enorme børsverdien til Tesla sin fordel. Kursen kan ramle sykt mye, og de vil nok likevel klare å få inn nok penger i en god stund fremover.

 

Men en risiko ved Tesla er jo også at de satser "alt på ett kort".

Hva hvis det skulle bli et marked for billig hydrogen, og det skulle overta? (Jeg tviler på det, men det er jo en mulighet. Det i linken over, viser at selv en god ide kan også forsvinne, at selv et i utgangspunktet dårligere produkt kan overta...)

 

 

Hvorfor innebærer dette at Tesla er nødt til å tjene penger akkurat nå?

Ikke akkurat nå, men "snart". Dette er de økonomiske tyngdelover.

Det er begrenset hvor lenge en investor beholder pengene sine i et firma som ikke gir noe utbytte tilbake. Særlig nå som rentene ser ut til å stige litt, blir kravene til avkastning større.

Så lenge de får indirekte avkastning ved at aksjekursen stiger, er de fornøyde. Men den kan ikke stige inn i himmelen. En aksjekurs skal jo alltid være nåverdien av fremtidig inntjening, og jo lenger frem i tid man skyver inntekter, jo lavere blir nåverdien og den "riktige" aksjekursen.

 

Hvis du ser på videoen så har de da ganske greie marginer på selve bilene.

Ja, men på grunn av det foreløpige begrensede volumet, er de fortsatt langt unna å forsvare den enorme børsverdien. Og alle firma må gjøre selv et minimum av R&D for å henge med i fremtiden, så de andre utgiftene vil aldri forsvinne helt. Et firma som produserer millioner av biler vil bruke relativt mye mindre prosentandel av marginen på R&D.

Tesla MÅ få opp produksjonen noe voldsomt hvis aksjekursen skal kunne forsvares.

(Evt. at de klarer å tjene nok penger på andre tjenster, som kan være egne GPS-tjenester, egne underholdningstjenester, inntekter fra kafeer ved hurtigladerne etc.)

 

Tar dem igjen på hva?

Alle de store kommer nå til å komme med rene elektriske biler som vil konkurrere med Tesla.

Mercedes, Audi, Volkswagen etc har flere elbiler rett rundt hjørnet. Hvis man ser litt utenfor Norge tar det nok litt tid før det tradisjonelle fossilbilmarkedet kollapser, så de har noen år på seg. Og som nevnt over, siden "de andre" tross alt tjener gode penger på den operasjonelle driften, har de MYE penger å bruke.

 

 

Hva så? Det er jo de absolutte tallene som er relevante for inntekter og overskudd.

Ja, men disse er foreløpig alt for små til å forsvare akjsekursen.

Tesla har nå en Market Cap på ca 51 milliarder USD, og en omsetning i 2017 på i underkant av 12 milliarder USD... Bare for å forsvare den eksisterende prisen sin må de på sikt MYE opp i omsetning.

Marginene i bransjen ellers ligger på 15-20% og med en P/E på ca 10, må de da ha overskudd på minst 5 milliarder, noe som betyr en omsetning på minst 5-gangen. Det KAN gå, men det begynner å haste...

For hver måned de ikke tjener penger, må de for å forsvare aksjekursen "ta igjen" dette i fremtiden, med renter...

 

 

Ja, og så? Det er jo nettopp planen for å oppnå dette som Tesla har lagt frem for sine investorer. Tesla er ikke ment å tjene penger nå. Akkurat nå er planen å investere i fremtidig overskudd.

Se over. Dette kan altså pågå en stund, men gitt at de færreste investorer gir bort pengene sine uten å forvente en avkastning kan man ikke holde på slik i all evighet...

 

Det er stort sett bare de som investerer i fotballklubber, som ikke bryr seg så mye om de aldri får igjen pengene sine :) Noen tilsvarende "idealister" finnes sikker i Tesla også, men de utgjør nok ikke så stor andel.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har du et par konkrete eksempler som kan sammenlignes med Tesla?

 

Her er noen eksempler, selv om ikke alle er helt relevante, da omstendighetene nok er litt forskjellige:

http://time.com/4704250/most-successful-technology-tech-failures-gadgets-flops-bombs-fails/

 

Hvilke er det som kan sammenlignes med Tesla da?

 

Men en risiko ved Tesla er jo også at de satser "alt på ett kort".

Hva hvis det skulle bli et marked for billig hydrogen, og det skulle overta? (Jeg tviler på det, men det er jo en mulighet. Det i linken over, viser at selv en god ide kan også forsvinne, at selv et i utgangspunktet dårligere produkt kan overta...)

Det er helt usannsynlig at hydrogen helt magisk skulle bli nyttig sammenlignet med rent batteri. Det argumentet må du nesten ta et annet sted, for det blir bare tøysete og poengløs spekulasjon. Hydrogen har allerede vist seg å være en blindvei.

 

Videre så satser jo ikke Tesla alt på ett kort. De er ikke bare et bilselskap, men et generelt teknologiselskap.

 

 

Hvorfor innebærer dette at Tesla er nødt til å tjene penger akkurat nå?

Ikke akkurat nå, men "snart". Dette er de økonomiske tyngdelover.

Det er begrenset hvor lenge en investor beholder pengene sine i et firma som ikke gir noe utbytte tilbake. Særlig nå som rentene ser ut til å stige litt, blir kravene til avkastning større.

Så lenge de får indirekte avkastning ved at aksjekursen stiger, er de fornøyde. Men den kan ikke stige inn i himmelen. En aksjekurs skal jo alltid være nåverdien av fremtidig inntjening, og jo lenger frem i tid man skyver inntekter, jo lavere blir nåverdien og den "riktige" aksjekursen.

 

Hva er "snart"? Det er jo ikke slik at man famler i blinde her. Tesla har målsetninger for hva de ønsker å få til, og viser investorene at de tar steg i den retningen. Tesla trenger ikke å gå med overskudd før de faktisk har ment å gjøre det etter planen. Og selv da kan planen justeres dersom det er nødvendig.

 

 

Hvis du ser på videoen så har de da ganske greie marginer på selve bilene.

Ja, men på grunn av det foreløpige begrensede volumet, er de fortsatt langt unna å forsvare den enorme børsverdien. Og alle firma må gjøre selv et minimum av R&D for å henge med i fremtiden, så de andre utgiftene vil aldri forsvinne helt. Et firma som produserer millioner av biler vil bruke relativt mye mindre prosentandel av marginen på R&D.

 

Børsverdien er ikke ment å gjenspeile dagens inntjening, men fremtidig potensiale.

 

Hvem har sagt noe om at R&D vil forsvinne?

 

 

Tar dem igjen på hva?

Alle de store kommer nå til å komme med rene elektriske biler som vil konkurrere med Tesla.

Mercedes, Audi, Volkswagen etc har flere elbiler rett rundt hjørnet. Hvis man ser litt utenfor Norge tar det nok litt tid før det tradisjonelle fossilbilmarkedet kollapser, så de har noen år på seg. Og som nevnt over, siden "de andre" tross alt tjener gode penger på den operasjonelle driften, har de MYE penger å bruke.

 

De har mye penger å bruke, men likevel er det nykommeren Tesla som leder an. Og det er ikke bare å lage en ny type bil. Tesla har teknologi, ladestasjoner, osv. Det er ikke bare selve bilen de har forsprang med.

 

 

Hva så? Det er jo de absolutte tallene som er relevante for inntekter og overskudd.

Ja, men disse er foreløpig alt for små til å forsvare akjsekursen.

Tesla har nå en Market Cap på ca 51 milliarder USD, og en omsetning i 2017 på i underkant av 12 milliarder USD... Bare for å forsvare den eksisterende prisen sin må de på sikt MYE opp i omsetning.

Marginene i bransjen ellers ligger på 15-20% og med en P/E på ca 10, må de da ha overskudd på minst 5 milliarder, noe som betyr en omsetning på minst 5-gangen. Det KAN gå, men det begynner å haste...

For hver måned de ikke tjener penger, må de for å forsvare aksjekursen "ta igjen" dette i fremtiden, med renter...

 

Aksjekursen sier ikke noe om dagen i dag, men om hva Tesla forventes å kunne få til i fremtiden. Er det et veldig vanskelig konsept?

 

Uansett, poenget er at Tesla ikke trenger å dominere markedet for å nå målene sine. De trenger bare å selge nok biler. Det kan de gjøre selv om de ikke er den produsenten som selger flest av dem.

 

 

Ja, og så? Det er jo nettopp planen for å oppnå dette som Tesla har lagt frem for sine investorer. Tesla er ikke ment å tjene penger nå. Akkurat nå er planen å investere i fremtidig overskudd.

Se over. Dette kan altså pågå en stund, men gitt at de færreste investorer gir bort pengene sine uten å forvente en avkastning kan man ikke holde på slik i all evighet...

 

Hvem har sagt at de skal holde på i all evighet? De har faktisk en plan for hvordan de skal nå målene sine. Følg nå litt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...