Gabri3L Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Tror ikke man trenger å være høyesterettsdommer for å forstå intensjonen til alle er. Det er rett og slett å heve kjøpet og få penger tilbake. Ingen har kjøpt et KIT, ingen har planer om å kjøpe det i fremtiden heller. Det skjønte Samsung. Her er det ikke et marked for EVO kits, så de kuttet produksjonen. «Noen» øyner håp om gratis oppgradering til ny TV, og vi er der vi er i dag. Å skjule seg bak det juridiske, eller at det er prinsippet som gjelder, er bare svada. Tyven tror alle stjeler... 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Kjøp deg et kit til 2000/3000 kr og lev lykkelig ever after ..... the end! Nå er ikke jeg en av de som har klaget. Jeg har en modell med 3D som jeg liker veldig godt, og siden ingen nye TV'er har det, så var det aldri aktuelt for meg å heve kjøpet. Men jeg ser kunder med samme modell i England har gjort nettopp det, fordi den ble solgt med løfte om ny Evo boks året etter. Jeg hadde uansett heller ikke ventet at det skulle komme noen ny boks, eller at min modell ville være en av de som fikk støtte, siden min modell er en 2015 modell. Men nå er den altså listet opp som en av de støttede modellene, så det er klart jeg skal se hva den tilbyr som min nåværende boks ikke har. Jeg hørte rykter om at min modell vil kunne støtte Freesync for eksempel, med ny boks. Så det blir spennende, og mer enn verdt ~3000Kr i så fall. Det vil jo ellers koste meg minst 50 000 Kr for tilsvarende modell som min egen, men da uten 3D. Så om det kommer Freesync støtte med den nye boksen, så blir jeg dritfornøyd med det. Men fremdeles ikke fornøyd med Samsung, fordi det vil bety at de forsøkte å svindle fra meg den muligheten i utgangspunktet... Ellers synes jeg det er lite kledelig å ikke evne å innrømme feil. Om du går på restaurant og bestiller mat, og en time etterpå sier de at du allerede har fått det du skulle ha. Så hadde ikke du sagt; "Kjempebra av Egon å gi meg maten min til slutt! Det tok bare et år og en klage til forbrukerrådet!"... 1 Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Folk klager Samsung løste problemet... enkelt og greit. Er helt enig, dette er kjempe nyheter, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Det må jeg vell ha lov til å mene? Jeg ser deg overalt på Diskusjon, og vanligvis er ditt standpunkt at du er uenig. Og det skal du ha lov til å mene 2 Lenke til kommentar
deleder Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Tror ikke man trenger å være høyesterettsdommer for å forstå intensjonen til alle er. Det er rett og slett å heve kjøpet og få penger tilbake. Ingen har kjøpt et KIT, ingen har planer om å kjøpe det i fremtiden heller. Det skjønte Samsung. Her er det ikke et marked for EVO kits, så de kuttet produksjonen. «Noen» øyner håp om gratis oppgradering til ny TV, og vi er der vi er i dag. Å skjule seg bak det juridiske, eller at det er prinsippet som gjelder, er bare svada. Du beviser jo nettopp det jeg mener. Vi må evne å skille snørr og barter. Vi kan gjerne spekulere i hva kjøperne ville gjort, men for den juridiske tvisten som vi har diskutert i denne tråden så er det veldig lite interessant. Man må gjerne mene at det er greit at Samsung i motsetning til andre leverandører ikke må forholde seg til forbrukerkjøpsloven og markedsføringsloven. Man må også mene at det er noe uetisk eller umoralsk å ville heve kjøpet slik lovverket er utformet etter man først har fått avslag på klage om at man ikke får kjøpt et Evolution Kit. Helt ok, men ikke bland det i den juridiske tvisten. Vi bor i en rettsstat. Vil man diskutere alt annet får man presisere at man ikke uttaller seg om saken per se. For å ta det ikke-juridiske; Hvor mange flere TV-er worldwide tror vi Samsung har solgt på hele Evolution Kit-prosjektet? De var eneste produsenten av TV-er over flere år som lovet at man til enhver til ville ha en TV som var som en "ny". En annen ting jeg stusser på er dem som mener at man ikke kan føle seg lurt av Samsung hvis man ikke kjøpte evolution kit etter det første eller andre året etter TV-kjøpet. Mange, inkludert meg selv, kjøpte TV-en kun måneder før det siste Evolution Kit-et kom. Hvem oppgraderer PC-en hvert år? Det er da ikke veldig merkelig å tenke at man venter 2-3 år med å oppgradere. De fleste forbrukere regner med at det skjer begrensede endringer på et år, men at det kan være mer å hente etter noen år. Hva gjelder Samsung Smart TV-er har det vist seg å stemme. Mange som sitter med eldre TV-er i dag har mistet en rekke apper. Sammenligner man dette med f.eks Sony TV-er forskjellen enorm. Sony Android TV-er fra 2014 har fått Oreo. Helt gratis. Med Oreo vil de i prinsippet ha støtte for apper igjennom Play Store i mange, mange år. Dette er noe på siden av selve evolution kit-saken, men det viser at Samsung er en av verstingene hva gjelder å oppgradere softwaren i TV-er. Dette er noe Flatpanels har satt fokus på. I fremtiden skal de dermed trekke score fra TV-er i tester der ikke produsenten vil love oppgraderinger i mer enn 1-2 år. 4 Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 26. oktober 2018 Del Skrevet 26. oktober 2018 Fikk en oppdatering i saken fra forbrukerrådet. Du har en sak på Evolution Kit. Tidligere har Forbrukerrådet orientert om at de to pilotsakene er overført til Forbrukerklageutvalget og at vi avventer vedtak derfra. Nå har utvalget opplyst at Evolution Kit-sakene er berammet til behandling i utvalgsmøte 31. oktober. Det kan bli noe etterarbeid med vedtakene, slik at det ikke er sikkert at vedtakene går ut før 1-2 uker etter møtet. Det betyr at resultatet vil foreligge i første halvdel av november. Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Noen som har hørt noe mer om denne saken? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Noen som har hørt noe mer om denne saken? Det er jo komt nytt Evo Kit Sek-4500 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Å jøjeball! Skal si folk som har handlet den på Power er fornøyde! https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tilkoblingsenheter/samsung-sek-4500-evolution-kit-2018/p-958638/ 3 Lenke til kommentar
samco Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Tipper Samsung moaners ikke har kjøpt denne bra løsning av Samsung og gi og ta tilbake noen kr for klagingen på moaners Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Tipper Samsung moaners ikke har kjøpt denne bra løsning av Samsung og gi og ta tilbake noen kr for klagingen på moaners Samsung bryter en avtale, og ofrene er "moaners"? Du har skjønt mye du ja... Endret 30. desember 2018 av Gabri3L 5 Lenke til kommentar
samco Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Samsung bryter en avtale, og ofrene er "moaners"? Du har skjønt mye du ja... Bryter ? de ha jo gitt klagerne en ny Connect box Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Bryter ? de ha jo gitt klagerne en ny Connect box Hadde de fått den uten å klage? 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Bryter ? de ha jo gitt klagerne en ny Connect box En boks som man må koble til allerede eksisterende boks, slik at man må ha to bokser. Skikklig bra løsning ? 2 Lenke til kommentar
samco Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 En boks som man må koble til allerede eksisterende boks, slik at man må ha to bokser. Skikklig bra løsning Men en løsning løp å kjøp Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Å jøjeball! Skal si folk som har handlet den på Power er fornøyde! https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tilkoblingsenheter/samsung-sek-4500-evolution-kit-2018/p-958638/ Takk for info, så ikke at den hadde kommet til salg i Norge. Hadde de fått den uten å klage? Selvfølgelig hadde vi ikke det. Derfor er det veldig bra så mange klaget, slik at Samsung ikke kan løpe ifra det de har lovet. 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Hehe, akkurat her er jeg litt med Samco. Flott at Samsung rydder opp. Da får de som FAKTISK hadde lyst på en slik boks til 3000 kr i stedet for å kjøpe ny TV, muligheten for det, mens de som kun hadde tenkt å profitere ved å få opphevet kjøpet de har hatt glede av i mange herrens år, blir vist fingeren. Men Samsung burde få smekk de også. De må holde det de lover, dersom de skal bli ansett som en seriøst brukervennlig aktør. 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Hehe, akkurat her er jeg litt med Samco. Flott at Samsung rydder opp. Da får de som FAKTISK hadde lyst på en slik boks til 3000 kr i stedet for å kjøpe ny TV, muligheten for det, mens de som kun hadde tenkt å profitere ved å få opphevet kjøpet de har hatt glede av i mange herrens år, blir vist fingeren. Men Samsung burde få smekk de også. De må holde det de lover, dersom de skal bli ansett som en seriøst brukervennlig aktør. Først og fremst ville en eventuell hevelse av kjøpet kunne utføres med bruks fradrag til Samsungs "inntekt" i henhold til forbrukerkjøpsloven. Dette med bruks fradrag er nok ikke så kjent, da det ikke praktiseres så ofte. Grunnen til at det ikke praktiseres så ofte, er at som regel foreligger mangelen ved produktet allerede fra kjøps dato, og dermed ville bruks fradrag, og rentene kunden er berettiget til, være omtrent det samme og nulle hverandre ut. Men i dette tilfellet ville man kunne hevdet mangelen først etter at man hadde rett til å forvente oppfyllelse av avtalen. Bruks fradraget ville altså blitt større enn rentene... Så du og Samco er mange herrens mil ute på landet. Det er ingen her som kunne "profitere ved å få opphevet kjøpet". Man måtte faktisk betalt for bruken av TV'en frem til mangelen forelå, ihvertfall dersom Samsung hadde krevd det (og det tenker jeg vi alle skjønner at de ville gjort.). Men som jeg sa tidligere; Tyven tror alle stjeler. Det at du og Samco tillater dere å stille spørsmålstegn ved motivasjonen til de som har blitt utsatt for det som faktisk er et rent svindelforsøk er bare fullstendig bak mål. Dere forteller egentlig mer om dere selv enn om noen av ofrene i denne saken/tråden... Samsung har forøvrig heller ikke "ryddet opp" enda. Boksen de slipper nå, er ikke i nærheten av å innfri de originale løftene deres. Bare det at de forsøker å svindle sine egne kjøpere igjen nå, etter at de først har blitt tatt med buksa nede, gjør meg faktisk forbanna nok til at jeg vurderer å klage dem inn selv nå. Hadde den boksen de nå slipper vært en reell oppgradering for min TV, så hadde det nå vært en ting, men den er faktisk bare knapt mere enn en hvilken som helst 400 kroners Android box fra kina sjappene som DX og Gearbest etc. Så ja, du har rett i en ting; Samsung viser fingeren. Men du og Samco ser ikke ut til å forstå at med denne oppførselen, viser Samsung fingeren til alle sine kunder, og det inkluderer kanskje til og med dere selv?... Godt gjort av dere i så fall, å ikke en gang få det med dere... 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Det juridiske stiller jeg meg helt bak forbrukeren, for all del. Ingen tvil om at Samsung har måttet lansere et produkt, etter egne løfter. Imidlertid er grunnen til at ingen savnet disse EVO-boksene før denne saken ble en sak, at de ikke har noen som helst relevans lenger... Mange som kjøper f. eks. Sony TV og ender opp med rævva treg Android OS opplevelse, velger å kjøpe hva... Chromecast, Nvidia Shield, Apple TV osv? De beste av slike enheter er milevis bedre alt av smart-systemer integrert på TV i dag. Samsung kunne lansert en boks med like kraftig hardware og samme muligheter som Q9FN om de så ville, men en Apple TV 4K koster fortsatt kun 1690 kr og ville utkonkurrert den med glans. Så hvorfor skal forbrukerne eeegentlig føle seg lurt som ikke får et dårlig alternativ i et EVO-kit, når det allerede finnes drøssevis bedre alternativer der ute? Det går til nøds, og da sier jeg til nøds, å argumentere for at en får et mer moderne grensesnitt når en skal velge f. eks. inputs og annet i menyen fra TVen. Men ærlig talt, hvem er interessert i å betale 3000 kr ekstra for denne begrensede funksjonen, når de heller bør utifra snitt-tiden for å bytte ut TV-skjermer, begynne å vurdere sistnevnte, å oppgradere hele sulamitten? En får Sony XF9005 for 8k på MasterCard-tilbud liksom. Nei, jeg skal ikke hindre folk fra å bruke sunn fornuft og gjøre gode investeringer. Jeg vet bare med rette at hos de som er bare litt opplyst, så ville en slik boks aldri vært et alternativ, og for de som ikke er opplyst, så er fraværet av en slik boks, et mindre gjørmehull å tråkke ned i. 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Sorry Agenspoon, du kan ikke få det begge veier her. Enten stiller du deg "helt bak forbrukeren", eller så liker du at Samsung kunder "blir vist fingeren". Dette er åpenbart gjensidig utelukkende for hverandre, så bestem deg heller! Som jeg nettopp skrev (og for andre gang i tråden om jeg ikke husker feil), så har det aldri vært snakk om at noen kunder skal "kunne profitere ved å få opphevet kjøpet". Forbrukerkjøpsloven er klar på dette området; Forbruker har rett på renter fra mangelen oppstod, mens selger har krav på at bruks fradrag skal trekkes fra eventuell erstatning/oppgjør. Alle som eventuelt hadde fått hevet kjøpet, måtte altså ha betalt for bruken av TV'en i perioden frem til mangelen oppstod! Nå, hva var det Samsung i utgangspunktet lovet? Jo, at med en nye Evo/One connect boks, ville det bli som å få en ny TV. Og så lenge innmaten i de nye boksene hadde fått samme utvikling som boksene til nye TV modeller, så kunne de hevdet at de oppholdt sitt løfte. Altså, en ny meny, og en eventuelt raskere prosessor, om det var alt de kunne få til, ville kunne tilfredsstilt kravet. Alt de hadde trengt å gjøre var altså å gjøre de nye Evo/OC boksene bakover kompatible. Så enkelt! Det er alt! Nå applauderer du Samsung for å under tvang lage en ny boks, samtidig som du hevder det aldri var noen "tvil om at Samsung har måttet lansere et produkt, etter egne løfter."... Og det altså uten at du har satt deg inn i hva den nye boksen de slapp faktisk er, og gjør? Problemet er at den nye boksen må koples til den gamle boksen over HDMI!!!. Man får altså ikke byttet boks, om man har Evo/OC fra før, man får en ekstra! Som du sier, man kunne like så godt kjøpt en ordentlig, billigere boks, som en Shield, eller AppleTV. Det eneste man ikke får med slik løsning er Tizen 4.0 og Samsungs "Smart things", og et par ekstra HDMI innganger, som man altså får med den nye boksen. Men det er greia; ville du sagt at du hadde fått en "ny" TV når du kjøpte deg en Blu-Ray spiller til å ta over for DVD spilleren? Eller når du kjøpte deg en AppleTV, følte du at du hadde fått ny TV da? Selvsagt ikke. Og denne boksen er ingenting annet enn en AppleTV med et par ekstra HDMI innganger og siste version av Tizen + "SmartThings". Den er overhodet ikke i nærheten av å få TV'en til å oppleves som "ny". Ellers ser du åpenbart ikke så mye lenger enn din egen nese rekker. Min TV er en 78" JS9505 som hadde en veiledende pris på ~120 000Kr! Hva tror du jeg vurderer? Eller rettere sagt; ville vurdert om Samsung hadde holdt det de lovet? En "Sony XF9005 for 8k på MasterCard-tilbud liksom."? Eller en ny 3000 kroners Evo/OC boks som ga meg HLG, og/eller HDR10+, VP9.2 4K HDR, nyeste versjon Tizen, "SmartThings", raskere SoC med bedre bildebehandling, Freesync, ARC+ etc. etc. etc...? "Løsningen" din er ikke så god som du ser ut til å tro med andre ord... Som sagt; pell deg over på forbrukerens side, eller gjem deg under en stein sammen med Samco, du får ikke til begge deler her... 3 Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hvor mange slike bokser lanserte Samsung siden release? Hvor mange av disse kjøpte du Gabri3L for å oppgradere tv’en din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå