Gå til innhold

Heving av kjøp for 2013-2014 Samsung TV


Anbefalte innlegg

Da jeg fikk mail fra Forbrukerrådet var ca 45 andre med i samme mail mener jeg å huske. Sjekke Itavisens tre artikler om dette. Der er det mye god informasjon.

Ja, ITavisen er god for informasjon, men dårlig for diskusjon. 

Derfor er det bedre å samle for her på et forum. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man finner i alle fall en guide der for å klage slik at Forbrukerrådet tar saken videre.

 

Fikk forøvrig denne nå;

 

«Hei!

 

Vi ønsker å opplyse om at Samsung har bedt om ytterligere en fristutsettelse på to uker grunnet ferieavvikling. Vi har informert om at vi har forståelse for dette, men at vi også må ta hensyn til alle som har klaget inn saker. Da det allerede er gitt en utvidet frist syns vi det er for mye med nye to uker. Fristen har derfor blitt forlenget med en uke til fredag 20.07. Dette gjelder også for Elkjøp.

 

Ha en fin dag!

 

cid:[email protected]

Med vennlig hilsen

Maria Elisabeth Noddeland

Rådgiver – Tvisteløsning»

Lenke til kommentar

Man finner i alle fall en guide der for å klage slik at Forbrukerrådet tar saken videre.

 

Fikk forøvrig denne nå;

 

«Hei!

 

Vi ønsker å opplyse om at Samsung har bedt om ytterligere en fristutsettelse på to uker grunnet ferieavvikling. Vi har informert om at vi har forståelse for dette, men at vi også må ta hensyn til alle som har klaget inn saker. Da det allerede er gitt en utvidet frist syns vi det er for mye med nye to uker. Fristen har derfor blitt forlenget med en uke til fredag 20.07. Dette gjelder også for Elkjøp.

 

Ha en fin dag!

 

cid:[email protected]

Med vennlig hilsen

Maria Elisabeth Noddeland

Rådgiver – Tvisteløsning»

 

Setter stor pris på at du tar deg tid å informerer oss om saken her.

 

Det var ikke Guide jeg var ute etter, men diskusjon som vi har nå :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for bekreftelse.

 

Jeg har ikke fått noe info enda. 
Jeg tror Elkjøp/komplett/Samsung/etc... ikke er pliktig å svare.

Men om dette går videre til Forbrukerklageutvalget og de tar ut sak til retten, så må de selvfølgelig svare der, og tror saken ser bedre for oss, når de oppfører seg slik. (med tanke på hvordan de oppfører seg).

Lenke til kommentar

Må humre litt over alle som desperat forsøker å få opphevet kjøpene sine her, etter å ha hatt gode av produktet i nesten 5 år. Er litt som den typen mennesker som spiser opp 90% av tallerkenen på restauranten, før de klager til kokken og ber om å få pengene tilbake.  :evil: Om det kommer et nytt Evo-kit fra Samsung nå, synes jeg egentlig de gjør mer enn opp for seg. Da får en trolig utstyr som har nyere og bedre funksjonalitet enn hva som ville blitt gitt for et par år siden. Er en ikke fornøyd med denne ordningen pågrunn av en symbolsk greie som at det ble lovet en hvert år, så bør en KUN få hevet kjøpet om en selv har kjøpt alle kit-ene i forkant, spør du meg.  :wee:

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samsung har tjent mange, mange millioner da de som eneste TV-produsent lovet at en kunne kjøpe kit for å oppgradere software, men også hardware. Det var helt essensielt for mange som hadde kjøpt TV-er som f.eks ikke hadde HDMI 2.0 og HDCP 2.x. Selv om de hadde kjøpt en 4k TV til 40.000 kunne det bety svarte skjermer hvis de ville se 4K bluray.

Mange kjøpte disse TV-ene i 2015, samtidig som siste evo kit kom. Det har det i tillegg vært utrolig mye tull med, og mange har mistet apper, kræsj, ikke fått service og mye annet tull. Derfor har nærmest et samlet community anbefalt folk å ikke kjøpe det siste kittet som ble lansert.

Jeg synes det er flott at Samsung må holde det de lover. Det er jo en grunn til at de gjør det. Dette er stor business. Ingen andre produsenter kunne love sine kunder at de kunne bruke 4K tv-ene sine til å se på 4k-materiale - selv om de hadde kjøpt en 4K TV, siden siste standardene og kryptering ikke var klar. Dette er ikke en tullesak, og at folk melder sin interesse som ikke hadde kjøpt det siste kittet som kom i 2015 er ikke rart. Jeg tror få hadde planer om å kjøpe et nytt slikt kit til 3.000 kroner hvert år, men mange tenkte at det kunne være noe å gjøre etter det hadde gått et par år. Særlig er det aktuelt for dem som opplever at Samsung ikke oppgraderer SW og for dem som opplever at apper som fulgte med TV-en blir slettet fordi Samsung ikke vil støtte dem lenger.

Samsung er suverent verst hva gjelder å oppgradere TV-er. Produsenter som leverer TV-er med Android TV er i den andre enden av skalaen. Philips TV-er fra 2014 vil få Android 8.0. Det betyr også at en Philips TV solgt i 2014 vil kunne oppgradere og ha de siste appene mange år frem i tid.

At Samsung får svi for falsk markedsføring vil være bra. Det vil også sende et signal til andre produsenter at de må holde det de lover. Så får vi se om det blir flere saker. Samsung lovet for 15 måneder siden eiere/kjøpere av 2016-modeller oppgradering til HDR10+-standarden. Blurays med HDR10+ begynner snart å rulle ut. Samsung nekter nå å svare på når denne oppgraderingen kommer. Skammelig.
 

Lenke til kommentar

Samsung har tjent mange, mange millioner da de som eneste TV-produsent lovet at en kunne kjøpe kit for å oppgradere software, men også hardware. Det var helt essensielt for mange som hadde kjøpt TV-er som f.eks ikke hadde HDMI 2.0 og HDCP 2.x. Selv om de hadde kjøpt en 4k TV til 40.000 kunne det bety svarte skjermer hvis de ville se 4K bluray.

For å gjenta meg selv: bare 2013-modellen kom uten HDMI 2.0 og HDCP 2.2, og det var bare 9-serien som hadde 4K-panel.

Alle 4K-modeller fra Samsung i 2014 hadde HDMI 2.0 og HDCP 2.2

 

Mange kjøpte disse TV-ene i 2015, samtidig som siste evo kit kom. Det har det i tillegg vært utrolig mye tull med, og mange har mistet apper, kræsj, ikke fått service og mye annet tull. Derfor har nærmest et samlet community anbefalt folk å ikke kjøpe det siste kittet som ble lansert.

Godt mulig, men et nytt evo-kit vil kun gi støtte for nye apper. HDMI 2.0-støtte og HDCP 2.2 er allerede på plass, og HDMI 2.0a eller 2.0b gir absolutt null mening ettersom TV-ene ikke har utvidet fargerom eller lysstyrke for HDR.

 

Jeg synes det er flott at Samsung må holde det de lover. Det er jo en grunn til at de gjør det. Dette er stor business. Ingen andre produsenter kunne love sine kunder at de kunne bruke 4K tv-ene sine til å se på 4k-materiale - selv om de hadde kjøpt en 4K TV, siden siste standardene og kryptering ikke var klar. Dette er ikke en tullesak, og at folk melder sin interesse som ikke hadde kjøpt det siste kittet som kom i 2015 er ikke rart. Jeg tror få hadde planer om å kjøpe et nytt slikt kit til 3.000 kroner hvert år, men mange tenkte at det kunne være noe å gjøre etter det hadde gått et par år. Særlig er det aktuelt for dem som opplever at Samsung ikke oppgraderer SW og for dem som opplever at apper som fulgte med TV-en blir slettet fordi Samsung ikke vil støtte dem lenger.

LG leverte også 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i 2014

Sony leverte 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP i 2014

Panasonic leverte 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i 2014

Hvorfor skulle du spesifikt kjøpe Samsung i 2014? De lovet aldri at TV-ene ville støtte HDR..

 

At smart-TV slutter å fungere etter noen år er synd, men hvor mange ville betalt 3000 kr for et EVO-kit (som man vet vil slutte å hjelpe etter to-tre år), framfor å kjøpe en Apple TV til rundt 2000 kr?

 

Samsung er suverent verst hva gjelder å oppgradere TV-er. Produsenter som leverer TV-er med Android TV er i den andre enden av skalaen. Philips TV-er fra 2014 vil få Android 8.0. Det betyr også at en Philips TV solgt i 2014 vil kunne oppgradere og ha de siste appene mange år frem i tid.

Philips sin smart-TV i 2014 var basert på Android 4.2.2 (ikke Android TV, vanlig Android for mobiler), og de lovet aldri oppgradering av OS. Videre kunne du ikke engang installere spesielt mange av mobil-appene på disse TV-ene, løsningen var rett og slett elendig. Det kom en media-boks kalt UHD 880 med Android TV gratis til en del eiere, men jeg finner ikke ut stort om denne på nettet.

 

Så.....

Kilde ønskes

 

At Samsung får svi for falsk markedsføring vil være bra. Det vil også sende et signal til andre produsenter at de må holde det de lover. Så får vi se om det blir flere saker. Samsung lovet for 15 måneder siden eiere/kjøpere av 2016-modeller oppgradering til HDR10+-standarden. Blurays med HDR10+ begynner snart å rulle ut. Samsung nekter nå å svare på når denne oppgraderingen kommer. Skammelig.

Igjen må jeg etterspørre kilde!

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00078565/

Her står det at alle modeller fra 2017 og nyere har støtte for HDR10+

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gjenta meg selv: bare 2013-modellen kom uten HDMI 2.0 og HDCP 2.2, og det var bare 9-serien som hadde 4K-panel.

Alle 4K-modeller fra Samsung i 2014 hadde HDMI 2.0 og HDCP 2.2

 

Godt mulig, men et nytt evo-kit vil kun gi støtte for nye apper. HDMI 2.0-støtte og HDCP 2.2 er allerede på plass, og HDMI 2.0a eller 2.0b gir absolutt null mening ettersom TV-ene ikke har utvidet fargerom eller lysstyrke for HDR.

 

LG leverte også 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i 2014

Sony leverte 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP i 2014

Panasonic leverte 4K TV-er med HDMI 2.0 og HDCP 2.2 i 2014

Hvorfor skulle du spesifikt kjøpe Samsung i 2014? De lovet aldri at TV-ene ville støtte HDR..

 

At smart-TV slutter å fungere etter noen år er synd, men hvor mange ville betalt 3000 kr for et EVO-kit (som man vet vil slutte å hjelpe etter to-tre år), framfor å kjøpe en Apple TV til rundt 2000 kr?

 

Philips sin smart-TV i 2014 var basert på Android 4.2.2 (ikke Android TV, vanlig Android for mobiler), og de lovet aldri oppgradering av OS. Videre kunne du ikke engang installere spesielt mange av mobil-appene på disse TV-ene, løsningen var rett og slett elendig. Det kom en media-boks kalt UHD 880 med Android TV gratis til en del eiere, men jeg finner ikke ut stort om denne på nettet.

 

Så.....

Kilde ønskes

 

Igjen må jeg etterspørre kilde!

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00078565/

Her står det at alle modeller fra 2017 og nyere har støtte for HDR10+

Manglende HDR10+

https://us.community.samsung.com/t5/Product-Updates/HDR10-Support-on-Samsung-KS8000-2016-models/td-p/246789

 

Philips 2014 får Android TV: https://www.xda-developers.com/philips-android-tv-android-oreo-update/

 

Hvor mange som ville brukt mye penger på evolution kit vet jeg ikke. Hvis man mener det er latterlig dyrt kan kan nesten begynne å snakke om scam av kunder da? De solgte inn store HW-oppgraderinger som om man skulle kunne henge med i tiden og alltid være oppdatert. Tydeligvis hadde dette ingen verdi for de fleste mener du. Mye mulig. Greit av Samsung?

 

Uansett er saken den at Samsung har villedet kundene sine. Det er selvsagt derfor Forbrukerrådet tar saken.

 

Og la oss være ærlige; Samsung brukte ikke millioner på millioner worldwide på å reklamere for evolution kits der man ALLTID ville være 100% oppgradert både hw- og sw-messig hvis de ikke trodde det var noe å hente på det.

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Må humre litt over alle som desperat forsøker å få opphevet kjøpene sine her, etter å ha hatt gode av produktet i nesten 5 år. Er litt som den typen mennesker som spiser opp 90% av tallerkenen på restauranten, før de klager til kokken og ber om å få pengene tilbake.  :evil: Om det kommer et nytt Evo-kit fra Samsung nå, synes jeg egentlig de gjør mer enn opp for seg. Da får en trolig utstyr som har nyere og bedre funksjonalitet enn hva som ville blitt gitt for et par år siden. Er en ikke fornøyd med denne ordningen pågrunn av en symbolsk greie som at det ble lovet en hvert år, så bør en KUN få hevet kjøpet om en selv har kjøpt alle kit-ene i forkant, spør du meg.  :wee:

Helt enig!!!!

 

Men det kommer ikke nytt evo-kit, og derfor klager jeg. 

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Vi kan bekrefte å ha fått en uttalelse i saken fra Samsung og Elkjøp innen fristen. Denne ble oversendt til oss fredag ettermiddag. Alle klagerne vil få innsyn i svaret, men grunnet en omfattende tilbakemelding som tar for seg saken samlet, men også gir kommentarer til enkeltsaker, trenger vi tid på å gå gjennom denne. Klagerne vil derfor få svaret oversendt når dette er gjort. Det er per dags dato dessverre vanskelig å oppgi et konkret tidspunkt for oversendelse, men du hører fra oss. 

 

Ha en fortsatt fin dag! 

 

Med vennlig hilsen

Maria Elisabeth Noddeland

Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Vi kan bekrefte å ha fått en uttalelse i saken fra Samsung og Elkjøp innen fristen. Denne ble oversendt til oss fredag ettermiddag. Alle klagerne vil få innsyn i svaret, men grunnet en omfattende tilbakemelding som tar for seg saken samlet, men også gir kommentarer til enkeltsaker, trenger vi tid på å gå gjennom denne. Klagerne vil derfor få svaret oversendt når dette er gjort. Det er per dags dato dessverre vanskelig å oppgi et konkret tidspunkt for oversendelse, men du hører fra oss. 

 

Ha en fortsatt fin dag! 

 

Med vennlig hilsen

Maria Elisabeth Noddeland

 

 

Tusen takk for oppdatering. 

Lenke til kommentar

Tipper de fleste klagere ikke har kjøpt et eneste EVO KIT fra Samsung ....

... Har en sviende mistanke om at dette for det meste er opportunister med den edle hensikt å tjene en god slant ja.  :tease:  Selv om det hadde kommet en slik boks, vil jeg påstå at såpass mye har skjedd på TV-fronten (fargevolum, lysstyrke, HDR etc.) at å i det hele tatt vurdere å kjøpe EVO Kit i stedet for å oppgradere TV, virker helt tullete. 

Lenke til kommentar

Samsung TV'er suger balle. De har aldri nådd lenger enn til knærne på Panasonic, Sony og til en viss grad Philips når det kommer til bildekvalitet. Så når jeg kjøpte Samsung TV, så var det faktisk nesten kun fordi de lovet fremtids kompatibilitet ved å kunne bytte "innmaten" i TV'en. Og ettersom "innmaten" er en ekstern boks, skulle man jo tro det var en svært enkel sak å gjøre.

 

Greia er at man ofte ikke vet hva som kommer i fremtiden. Selv endte jeg opp med en 30 000 kroners receiver med HDMI 1.3 rett før HDMI 1.4. Og så igjen med ny 40 000 kroners receiver uten Atmos rett før Atmos ble lansert. Ikke faen om jeg ønsket å oppleve liknende med en 50 000 kroners TV (Vel 50 000 på Black Friday, 109 000 utenom)! Den jævla boksen skulle være forsikring mot nettopp det! Og ja, jeg kunne nok funnet på å kjøpe en ny Evo boks til 3000 kroner fremfor en ny TV til 50 - 100 000 Kr...

 

Nå, poenget som det ikke virker som alle tar inn over seg, er at handel fremmer vekst. Derfor har vi lover som skal sikre trygg handel. For om ingen kan føle seg trygg på at avtalene man gjør ved en handel æres. Ja da slutter man å handle annet enn det absolutt nødvendigste. Og da stagnerer samfunnet. For hva er vel poenget med å kjøpe luksus artikler som TV'er, om man bare blir svindlet likevel? Alle firmaer hadde nemlig kopiert Samsungs forretnings "modell" med å love gull og grønne skoger når du kjøper, men så være over alle hauger når det er på tide å levere det som ble lovet, dersom man kunne gjøre slikt uten konsekvenser.

 

Jeg synes det er rart å se de av dere som nå nærmest hopper inn på Samsungs side i denne saken, når det er regelrett svindel det Samsung driver med. Det er ingen i denne tråden som hadde hatt anledning til å være "opportunister" i det hele tatt dersom Samsung bare hadde holdt det de lovte. Hva er da greia med å ta dette svindler selskapets parti? Vær så snill å ta det inn over dere; Samsung hadde ett godt argument for å kjøpe TV'en demmes. Og når tiden kom for å levere produktet de hadde lovet, så sa de; sorry Sam, det gadd vi visst ikke likevel...

 

Og bare så det er klart, jeg kunne nok ha klagd dem inn jeg også, men jeg har ikke orket. For meg er det uansett ikke aktuelt å heve kjøpet siden ingen selger TV'er med 3D lenger. Så jeg sitter fast med denne TV'en som aldri får oppgraderingen som ble lovet. Fra hva jeg har hørt er det mulig at TV'en min kunne støttet VRR med ny boks. Det skulle ikke forundret meg...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

.....Greia er at man ofte ikke vet hva som kommer i fremtiden. Selv endte jeg opp med en 30 000 kroners receiver med HDMI 1.3 rett før HDMI 1.4. Og så igjen med ny 40 000 kroners receiver uten Atmos rett før Atmos ble lansert. Ikke faen om jeg ønsket å oppleve liknende med en 50 000 kroners TV (Vel 50 000 på Black Friday, 109 000 utenom)! Den jævla boksen skulle være forsikring mot nettopp det! Og ja, jeg kunne nok funnet på å kjøpe en ny Evo boks til 3000 kroner fremfor en ny TV til 50 - 100 000 Kr...

At du ikke har greie på AV, trenger du vel ikke klandre Samsung eller andre TV produsenter for.

Dersom det er så viktig for deg å ha "the lastest and greatest" kunne du kanskje bare lese litt om AV, og holde deg oppdatert. 

 

Jeg kan hjelpe deg litt.

Dersom du anser det viktig for deg å ha den siste HDMI standard eller HDR10 standard. Så jobbes det nå med HDMI 2.1 og HDR10+ som neste standard til å ta over for det gamle. 

Lenke til kommentar

At du ikke har greie på AV, trenger du vel ikke klandre Samsung eller andre TV produsenter for.

Dersom det er så viktig for deg å ha "the lastest and greatest" kunne du kanskje bare lese litt om AV, og holde deg oppdatert. 

 

Jeg kan hjelpe deg litt.

Dersom du anser det viktig for deg å ha den siste HDMI standard eller HDR10 standard. Så jobbes det nå med HDMI 2.1 og HDR10+ som neste standard til å ta over for det gamle. 

 

Skjønner du virkelig ikke problemet? Når Samsung reklamerer med at deres TV'er er "fremtidssikker" fordi de skal jevnlig produsere ny "innmat" til TV'ene sine som kundene kan kjøpe i fremtiden dersom de vil. Ja, da er det et problem når de lar være å gjøre som lovet. Det er som om du stiller opp på verksted for å få årlig service på bilen som fulgte med når du kjøpte, bare for å få beskjed om at: "Nei, det har vi sluttet med". Eller ville du da også sagt at det hadde vært kundens egen skyld som ikke har greie på bil?

 

Jeg kan forøvrig love deg at jeg ikke var den eneste som endte opp med en receiver med HDMI1,3 rett før HDMI1.4. Den lanseringen var det merkelig nok stille rundt. Jeg forhåndsbestilte Yamahas flaggskip på tiden; DSP-Z11. Og normalt tillater man seg da å tro at flaggskipet faktisk er det siste og beste, og kommer til å være det en stund fremover. Ikke at man må tråle Internett på jakt etter informasjon om at det kanskje skal komme noe nytt og mye bedre rett rundt hjørnet. Klok av skade hadde jeg ikke tenkt å gjøre samme feilen om igjen. Men det var ikke opp til meg. Når Z11'en ble tatt av lynet bestilte forsikringsselskapet en ny CX/MX-5000 til meg. Hadde jeg kunnet, så ville jeg ventet på CX5100. Og jeg har vurdert å gjøre det i ettertid, men venter nå på CX5200 for å se hva den byr på.

 

På det nåværende tidspunkt tipper jeg at jeg vet atskillig mer om AV enn deg. Så takk for "hjelpen", du skulle virkelig ikke ha gjort det... Virkelig... Eneste forskjellen er at jeg ikke ble født med all den kunnskapen jeg har, slik du tilsynelatende ble. Og at jeg ikke finner noen stor glede i å holde meg oppdatert på alt hva som skal skje og komme. Det er mer en unødvendig nødvendighet. Jeg synes faktisk det hadde vært greiere om man heller kunne stole på at man får den varen man bestiller, og kan nyte god lyd og bilde uten noe mer dill og dall. Men om du er uenig, så sjekk gjerne mine annonser på finn.no. Jeg skulle gjerne hatt noen kunder som betaler, men driter i om de får varen eller ei...

 

Uansett, etter Z11 hadde jeg skjønt at "Flaggskip" ikke er noen garanti for lang fremtidig kompatibilitet. Så tilbake til poenget; med evolution kit'et som Samsung reklamerte for. Så skulle man slippe å måtte holde seg oppdatert. Jeg kan ikke fatte at dette skal være slikt et vanskelig konsept å forstå?...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...