Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verdt å installere nytt sikringsskap?

Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med fornying av yttergang vurderer jeg å bytte ut sikringsskapet fra 1978. I gangen vil jeg rive veggplatene og legger på nye, legger nye fliser og setter inn ny ytterdør.

post-55110-0-83793600-1521473766_thumb.jpg

post-55110-0-74621700-1521473782_thumb.jpg

post-55110-0-92743300-1521473795_thumb.jpg

De siste par årene har det blitt satt inn noen nye kurser som dere kan se på det ene bildet, har også fått ny strømmåler installert.

Slik det er idag er skapet dekket av en gammel tapet.

Jeg vurderer altså å få byttet selve skapet, samt få nye automatsikringer. En fornyelse altså.

Jeg har forhørt meg litt og pristilbudene ligger på 20-25 000.

Det er ingenting galt med dagens sikringsskap i følge elektriker som har satt inn nye sikringer, men det er jo tryggere med automatsikringer.

Så kommer spørsmålene:

Bør jeg investere 20 000 på å få dette gjort?

Hvis jeg selger huset, er det stor sannsynlighet at jeg vil få igjen disse pengene?

Er det best å ikke ta fastpris men heller gå for timebetaling?

Eventuelt, hvordan kan jeg få skapet til å se bedre ut ved oppussing?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal mykje til at du får igjen 20 000 kr ved eit framtidig salg, men du vil gjere boligen langt meir selgbar ved å auke betalingsviljen til potensielle kjøparar.

Eg ville tatt meg råd til å oppgradere når du fyrst er i gong og ikkje berre legge sminke grisen.

Lenke til kommentar

Eg ville ha oppgradert skapet, når eg kjøpte leiligheta som eg bur i no så var det gamle skrusikringer i skapet. For meg var det negativt at det var det, men selgar hadde bestilt oppgradering av skapet før visning.

Så det er nye automatsikringer med jordfeil i kvar kurs og overspenningsvern, når eg flytta inn. Er like greit og gjøre det siden du allerede er i gang med oppusning i gangen.

Lenke til kommentar

Ok, virker som om det er enighet om at det bør tas i samme slengen.
Hva tror dere om pris?
Jeg har fått et pristilbud etter at jeg sendte forespørsel om pristilbud for jobben til 4 firma for å vite hvor mye slik jobb ca koster. 
Et pristilbud kan man vell godta og da koster det det som var avtalt i tilbudet, er det slik det fungerer?
Og så kan jeg velge å ta det på timespris og da kan jeg komme billigere ut av det eller dyrere hvis det dukker opp mye ekstra?

Hvis jeg har missforstått venligst forklar til meg hvordan det fungerer.
Eventuelt tips til hvordan jeg bør gå fram.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Skal du bytte hele skapet eller bare innholdet?

Hele skapet blir betydelig dyrere da alt av kabler og måler må først ut og så inn igjen.

Et lokalt firma her tar 850 inkl mva per kurs for å fornye skap. Det er jo hvertfall en pekepinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du bytte hele skapet eller bare innholdet?

Hele skapet blir betydelig dyrere da alt av kabler og måler må først ut og så inn igjen.

Et lokalt firma her tar 850 inkl mva per kurs for å fornye skap. Det er jo hvertfall en pekepinn.

Hele skapet. Har jo noen nyere sikringer, må disse også skiftes? Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Så lenge økonomien tillater det hadde jeg lett oppgradert ja.

Det slår veldig negativt ut mot potensielle kjøpere ved salg ol, dersom de selv tenker at de må påkoste dette selv, noe de gjerne ikke har råd til da de går for nettopp din leilighet\hus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært potensiell kjøper av huset ditt hadde det jo vært et pluss på visning om det var et moderne sikringsskap. På samme måte ville et gammelt ett være et minus.

Forskjellen på en slik vurdering kan utgjøre fryktelig mye mer enn 20.000 kroner.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Fikk tilbud på 18 500 inkl mva.
Den prisen er betydelig mye bedre enn 25 000 som et annet firma ønsket.
Hvorfor så stor forskjell? Tar de som ønsker 25 000 bare kremjobber fordi de har så mye jobb?

Hvis jeg takker ja til tilbudet og forbeholdene deres er ok, da er det 18 500 jeg betaler selv om det dukker opp ekstra arbeid?

Og hvis jeg ønsker å ta det på timer så vil jeg kunne få det billigere men hvis det dukker opp noe uforutsett som sluker tid vil jeg måtte punge ut for det?

Lenke til kommentar

Mulig forkjellen kommer av bruk av dyrere komponenter fra f.eks. Eaton og billigere fra f.eks. Cenika.

Ta utgangspunkt i de nevnte 850 per sikring inkl. mva som det billigste du kan få ny innmat i sikringskapet. Deretter får du vurdere om det er verdt å betale mer for evt. dyrere komponenter og nytt skap.

Bare jobben med greiene tar vel en arbeidsdag noe som sikkert utgjør minst 7500 kroner og da kommer matriell i tillegg. Jeg tror ikke det er noe poeng i å ta det på timer, men undersøk hvilket merke sikringer og skap som tilbys. Det er ikke sikkert 18500 er så galt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det synes jeg det er vanskelig å si noe sikkert om over et nettforum.

Sannsynligvis ikke pga kapasitet. Forbrukselektronikk blir stadig mer energieffektivt. Dessuten legges det opp til en prising av nettleie som gjør det lite attraktivt å bruke mye strøm på en gang.

Det kan være et poeng i å oppgradere til 3-fas dersom man ønsker mulighet til koketopp som benytter 3-fas evt. lading av el-bil med 3-fas i fremtiden.

Den ene gangen jeg har vært med på å fornye et sikringsskap ble det oppgradert til 3-fas, men der var det enkelt (billig) så det ble bare gjort.

Lenke til kommentar

Det er jo den beste enkeltinvesteringen man kan ta for å øke sikkerheten på det elektriske anlegget, og jeg anbefaler alle jeg er borti om å skifte til nye sikringer, spesielt om det er snakk om skrusikringer fra gammelt av. Jeg ser ingen grunn til at hele skapet fysisk må skiftes, det vi vanligvis gjør er å kjøpe rehab-innsatser slik at fronten og innmaten blir ny men det gamle skapet bak får bestå. Priser på slikt er vel på rundt 10-15 000 for et vanilg boligskap. Kan også oppgradere til 3-fas om det er ønskelig, det er stort sett enklere å be om det fra everket enn større sikring (og derfor større kabel). Men dette er ikke noe elektrikeren tar stilling til, det må everket avgjøre i forhold til deres kapasitet.

Lenke til kommentar

Det er jo den beste enkeltinvesteringen man kan ta for å øke sikkerheten på det elektriske anlegget, og jeg anbefaler alle jeg er borti om å skifte til nye sikringer, spesielt om det er snakk om skrusikringer fra gammelt av. Jeg ser ingen grunn til at hele skapet fysisk må skiftes, det vi vanligvis gjør er å kjøpe rehab-innsatser slik at fronten og innmaten blir ny men det gamle skapet bak får bestå. Priser på slikt er vel på rundt 10-15 000 for et vanilg boligskap. Kan også oppgradere til 3-fas om det er ønskelig, det er stort sett enklere å be om det fra everket enn større sikring (og derfor større kabel). Men dette er ikke noe elektrikeren tar stilling til, det må everket avgjøre i forhold til deres kapasitet.

Takk for svar.

Du som arbeider som elektriker eller hva det nå er du arbeider med, bør jeg gå for den fastprisen for arbeidet til 18 500 eller gå for timespris og pris for utstyr?

Fra tilbudet:

"

Tilbud rehab sikringsskap.

Tilbudet omfatter.

· Nytt sikringsskap med jordfeilautomater.

Bygningsmessige arbeider er ikke medtatt. Det blir gjenbrukt 3 stk jordfeilautomater. Det må påregnes ny kubbing til det nye sikringsskapet. Plater må være revet før vi kommer. Denne jobben må meldes til kraftlevrandør der det må påregnes 1-4 uker behandlingstid. Om vi får jobben må vi ha en del opplysninger som må være med melding til kraftlevrandør. Vi vil prøve å få de tre kursene/pr som ligger utvendig vegg til skjult i rør. Det forutsettes at det er KV/inntakssikringer innvendig i huset for frakopling av sikringsskap. Det forutsettes at det ikke ligger stålrør til sikringsskapet og at jording er ok.

Tilbudet er gyldig i 60 dager.

Pris 18.500 kr inkl. Mva"

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Er en fordel med jordfeilvern, spesielt om du har IT nett noe jeg regner med at du har da det er mest vanlig i eldre boliger.  men sett bort ifra det er ikke automatsikringer noe sikrere enn gamle skrusikringer, er vel heller motsatt. Med automatsikringer risikerer man å brenne fast sikringene ved for høy effekt, dette er ikke mulig med skrusikringer da de består av en tråd som brenner av. Riktignok har dette lite å si i praksis da brytningevnen på vernet er mye høyere en maks kortslutningsstrøm. 

Når det gjelder om det er verdt å oppgradere til 3 fas kommer det jo ann på behovet ditt. Hvor stor er hovedsikringen du har idag?

Lenke til kommentar

Er en fordel med jordfeilvern, spesielt om du har IT nett noe jeg regner med at du har da det er mest vanlig i eldre boliger. men sett bort ifra det er ikke automatsikringer noe sikrere enn gamle skrusikringer, er vel heller motsatt. Med automatsikringer risikerer man å brenne fast sikringene ved for høy effekt, dette er ikke mulig med skrusikringer da de består av en tråd som brenner av. Riktignok har dette lite å si i praksis da brytningevnen på vernet er mye høyere en maks kortslutningsstrøm.

Når det gjelder om det er verdt å oppgradere til 3 fas kommer det jo ann på behovet ditt. Hvor stor er hovedsikringen du har idag?

50 ampere sikring.

Fortsatt ikke landet på om jeg bør ta det på timer eller fastpris.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke oppgradert den, men som sagt det kommer ann på behovet ditt. Med 50A sikring har du 11,5KW til rådighet og det bør holde i massevis. Eneste er jo hvis du i fremtiden skal ha noe utstyr som krever 3 fas. Hvis det allerede er lagt 3fas kabel og det bare er snakk om å bytte sikring hadde jeg gjort det.

Timepris er vel stort sett billigere da det er kalkulert inn for uforutsette problemer med i en fastpris. Men akkurat denne jobben kan jeg ikke se for meg at det dukker opp noen problemer. Er elektrikker men jobber ikke i service/byggbransjen så vet ikke hva som er normalt. Men 18500 for å bytte innmaten i sikringsskapet hørtes veldig dyrt ut, bør jo ikke være mer en 2-3 timers jobb MAX, men er vel materiellet som koster når en skal betale skyhøye grossistpriser.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke oppgradert den, men som sagt det kommer ann på behovet ditt. Med 50A sikring har du 11,5KW til rådighet og det bør holde i massevis. Eneste er jo hvis du i fremtiden skal ha noe utstyr som krever 3 fas. Hvis det allerede er lagt 3fas kabel og det bare er snakk om å bytte sikring hadde jeg gjort det.

Timepris er vel stort sett billigere da det er kalkulert inn for uforutsette problemer med i en fastpris. Men akkurat denne jobben kan jeg ikke se for meg at det dukker opp noen problemer. Er elektrikker men jobber ikke i service/byggbransjen så vet ikke hva som er normalt. Men 18500 for å bytte innmaten i sikringsskapet hørtes veldig dyrt ut, bør jo ikke være mer en 2-3 timers jobb MAX, men er vel materiellet som koster når en skal betale skyhøye grossistpriser.

Takk skal du ha.

De tar vell godt i for å dekke inn problemer ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...