Gå til innhold

Bør det være lov å forsøke å betale med hvite papirlapper?


  

9 stemmer

  1. 1. Bør det være lov å prøve å betale med hvite papirlapper i butikken?

    • Ja
      2
    • Nei
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Det er forskjell på å være pliktig til å ta imot norske kroner, og være pliktig til å betale med norske kroner. Grunnen til at vi bruker norske kroner er fordi vi har tillit til den. Gå å betal med bitcoins du.

Om jeg tvinges til å akseptere å bli betalt i norske kroner, hvilken valuta har jeg da til å kunne betale med?

 

Og?

 

Sier du at den norske krona ikke skal få lov til å eksistere som valuta? Høres ikke spesielt liberalt ut om du spør meg.

Både den norske krona og hvite papirlapper bør selvsagt få lov til å eksistere som valuta, men ingen bør vel tvinges til å ta imot hverken den ene eller den andre mot sin vilje slik som idag? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Og?

 

Sier du at den norske krona ikke skal få lov til å eksistere som valuta? Høres ikke spesielt liberalt ut om du spør meg.

 

Den norske krona er vel en monopolvaluta? Monopoler er ikke liberalt. 

 

 

Høres ut som jeg taler for døve ører her. I Norge så har vi handelsfrihet, og ingen tvinger deg til å bruke norske kroner.

 

 

Og?

 

Sier du at den norske krona ikke skal få lov til å eksistere som valuta? Høres ikke spesielt liberalt ut om du spør meg.

Både den norske krona og hvite papirlapper bør selvsagt få lov til å eksistere som valuta, men ingen bør vel tvinges til å ta imot hverken den ene eller den andre mot sin vilje slik som idag?

 

 

Av praktiske årsaker så synes jeg det er greit å vite at jeg har penger på kontoen min som jeg faktisk kan bruke innenfor disse landegrensene, så kan vi heller leke med bitcoins på siden. Om dette er gull, cryptocurrencies eller sedler fra en sentralbank er likegyldig.

 

Det er lite innsats fra offentlige myndigheter å kvele alternative betalingsmidler, så om man føler seg undertrykket så burde veien til alternative penger være kort. Noen land har adoptert amerikanske dollar som reaksjon på lav tillit til egen valuta.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Kanskje vi bør tvinge folk til å akseptere bitcoins ... på siden?

 

Slik som med den norske krona.

 

 

Hvorfor det? Vi har jo allerede den norske krona.

Så hvorfor må folk tvinges til å akseptere den norske krona ... om folk har så høy tillit til den? Eller er det muligens at folk må tvinges til å akseptere den norske krona nettopp fordi de ikke har tillit til den.

 

Hvorfor ikke la folk selv avgjøre hvilket betalingsmiddel de vil akseptere? Du vet, slik som du hevdet det var før du så hva loven sier.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så hvorfor må folk tvinges til å akseptere den norske krona ... om folk har så høy tillit til den? Eller er det muligens at folk må tvinges til å akseptere den norske krona nettopp fordi de ikke har tillit til den.

 

Hvorfor ikke la folk selv avgjøre hvilket betalingsmiddel de vil akseptere? Du vet, slik som du hevdet det var før du så hva loven sier.

 

Igjen så føler jeg at du ignorer blankt at ingen tvinges til å betale med norske kroner, som ikke er det samme som å tvinges til å motta norske kroner som gyldig betalingsmiddel. At det sistnevnte er lovfestet er noe som gir fullstendig mening i alle samfunn som ikke er kardemommeby fantasiland, da jeg gjerne vil ha lovfestet at min lønn er brukende som betalingmiddel.

 

Og ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri hevdet at man ikke er påtvunget til å motta norske kroner. Jeg snakker om handelfrihet, som gjør at du kan betale med bitcoins om du så ønsker. At andre folk ikke aksepterer bitcoins, monopolpenger eller hvite lapper er ditt problem, og den manglende tilliten til problemet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen så føler jeg at du ignorer blankt at ingen tvinges til å betale med norske kroner, som ikke er det samme som å tvinges til å motta norske kroner som gyldig betalingsmiddel.

Selvsagt behøver ingen tvinges til å bruke norske kroner, valuta man ikke hat tillit til vil man bli kvitt så fort som bare det.

 

At det sistnevnte er lovfestet er noe som gir fullstendig mening i alle samfunn som ikke er kardemommeby fantasiland, da jeg gjerne vil ha lovfestet at min lønn er brukende som betalingmiddel.

Tja, men det er ikke lovfestet per idag, det som er lovfestet er at du ikke kan nekte å motta din lønn i norske kroner ... selv om disse skulle bli verdiløse.

 

Og ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri hevdet at man ikke er påtvunget til å motta norske kroner. Jeg snakker om handelfrihet, som gjør at du kan betale med bitcoins om du så ønsker. At andre folk ikke aksepterer bitcoins, monopolpenger eller hvite lapper er ditt problem, og den manglende tilliten til problemet ditt.

Du legger ord i munnen på deg selv

Det er ingen som tvinger deg til å bruke norske kroner. Du får finne noe med tilsvarende tillit hvis ikke.

Bruken av norske kroner (eller enhver annen valuta) innebærer at noen gir fra seg valutaen, og en annen part mottar valutane. Enhver transaksjon har begge deler.

 

Du ror så det fosser om baugen nå.

Lenke til kommentar

 

Igjen så føler jeg at du ignorer blankt at ingen tvinges til å betale med norske kroner, som ikke er det samme som å tvinges til å motta norske kroner som gyldig betalingsmiddel.

Selvsagt behøver ingen tvinges til å bruke norske kroner, valuta man ikke hat tillit til vil man bli kvitt så fort som bare det.

 

 

Valuta du ikke har tillit til. Bare fordi du later som om alle er på ditt plan gjør det ikke til sannhet.

 

 

At det sistnevnte er lovfestet er noe som gir fullstendig mening i alle samfunn som ikke er kardemommeby fantasiland, da jeg gjerne vil ha lovfestet at min lønn er brukende som betalingmiddel.

Tja, men det er ikke lovfestet per idag, det som er lovfestet er at du ikke kan nekte å motta din lønn i norske kroner ... selv om disse skulle bli verdiløse.

 

 

Du kan nekte som bare det, men det garanterer deg ikke lønn. Du er heller ikke tvunget til å beholde en jobb som betaler deg i norske kroner. Jeg er sikker på at et økonomisk liberalt samfunn med handelsfrihet kan gjøre at man kan forhandle frem en utbetaling av lønn i bitcoins eller monopolpenger om man så ønsker.

 

 

Og ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri hevdet at man ikke er påtvunget til å motta norske kroner. Jeg snakker om handelfrihet, som gjør at du kan betale med bitcoins om du så ønsker. At andre folk ikke aksepterer bitcoins, monopolpenger eller hvite lapper er ditt problem, og den manglende tilliten til problemet ditt.

Du legger ord i munnen på deg selv

 

 

Hvordan funker det, og hvor gjør jeg det?

 

 

Det er ingen som tvinger deg til å bruke norske kroner. Du får finne noe med tilsvarende tillit hvis ikke.

Bruken av norske kroner (eller enhver annen valuta) innebærer at noen gir fra seg valutaen, og en annen part mottar valutane. Enhver transaksjon har begge deler.

 

Du ror så det fosser om baugen nå.

 

Og du kan fint fjerne norsk valuta fra den prosessen ved å gjøre din handel med alternative betalingsformer, eller veksle fiat penger inn i alternative betalingsmidler. Hadde samfunnet byttet over til bitcoins så er det hverken noen som gir fra seg eller mottar norske kroner, derav så er det ingen tvang til å bruke norske kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er lov å betale med hvite papirlapper.

Det som ikke er lov er å svindle andre, eller forfalske norsk valuta.

 

Spørsmålet er om det bør være lov. Er det svindel når man bevisst bruker psykiske triks for å lure kassadama til å ta imot hvite papirlapper?

 

 

Av ren nysgjerrighet: Driver du med slike psykiske triks overfor kassadama? Hva går slike triks ut på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...