NTB - digi Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Google og Facebook risikerer norsk skatt på 150 millioner kroner Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Såvidt jeg husker så er det snakk om å betale en plass mellom 2-6% skatt. Og utifra en uttalelse fra EU, nærmere 2 enn 6 %.Ja hva skal man si? I mange tiår har vi latt private selskaper bygge opp en formidabel rikdom på selskapets og eiernes hender, og vi har liketil akseptert at disse pengene blant annet er skapt ved å plyndre det offentlige og stjele fra fellesskapet. For det er jo i realiteten det alle disse multinasjonale selskapene har gjort. De har mangedoblet profitt blant annet fordi de ikke har betalt skatt og dermed har de heller ikke bidratt til fellesskapet i den grad må bør forvente også av store selskaper. Skattebyrden kan ikke utelukkende bæres av private og SMB markedet.Nå er det endelig noen som tør ta tak i dette. Og hva gjør vi? Jo i realiteten så gir vi nå disse selskapene skatteamnesti. Et par prosenter i skatt er jo som ingenting å regne.Det betyr jo at selskaper som ikke opptrer som togrøvere faktisk vil ha en skatt som er 10 ganger høyere enn disse snuskete multinasjonale piratene. For det er jo det de er, Google, Microsoft, Facebook og disse andre. De tar fra fellesskapet og lurer seg unna sitt samfunnsansvar ved å stikke mer penger i egen lommebok og sylte ned på kontoer i skatteparadiser. Så trikser de med internprising og kan i realiteten selv bestemme hvor mye skatt de betaler. Facebook omsatte for over 2 milliarder i Norge, og betalte en halv million i skatt. Det er på ingen måte bærekraftig. Er det kun du og jeg og snekker andersen som skal betale for infrastruktur, skoler, helsevesen etc? Ja jeg er klar over at disse selskapene bidrar med blant annet arbeidsgiveravgift, og de har mange ansatte. Det gjør også elektriker Strøm, og han betaler likevel selskapsskatt på overskuddet. Og det må også multinasjonale selskaper gjøre. Nuvel. Jeg gleder meg over at det kommer noen ekstra kroner inn til fordeling til fellesskapet. Men jeg håper politikerne ser galskapen i dette og jobber ennå hardere og kjappere med å tette smutthullene rundt dette med å skatte i andre land enn der inntektene er skapt Endret 19. mars 2018 av bojangles 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Såvidt jeg husker så er det snakk om å betale en plass mellom 2-6% skatt. Og utifra en uttalelse fra EU, nærmere 2 enn 6 %. Ja hva skal man si? I mange tiår har vi latt private selskaper bygge opp en formidabel rikdom på selskapets og eiernes hender, og vi har liketil akseptert at disse pengene blant annet er skapt ved å plyndre det offentlige og stjele fra fellesskapet. For det er jo i realiteten det alle disse multinasjonale selskapene har gjort. De har mangedoblet profitt blant annet fordi de ikke har betalt skatt og dermed har de heller ikke bidratt til fellesskapet i den grad må bør forvente også av store selskaper. Skattebyrden kan ikke utelukkende bæres av private og SMB markedet. Nå er det endelig noen som tør ta tak i dette. Og hva gjør vi? Jo i realiteten så gir vi nå disse selskapene skatteamnesti. Et par prosenter i skatt er jo som ingenting å regne.Det betyr jo at selskaper som ikke opptrer som togrøvere faktisk vil ha en skatt som er 10 ganger høyere enn disse snuskete multinasjonale piratene. For det er jo det de er, Google, Microsoft, Facebook og disse andre. De tar fra fellesskapet og lurer seg unna sitt samfunnsansvar ved å stikke mer penger i egen lommebok og sylte ned på kontoer i skatteparadiser. Så trikser de med internprising og kan i realiteten selv bestemme hvor mye skatt de betaler. Facebook omsatte for over 2 milliarder i Norge, og betalte en halv million i skatt. Det er på ingen måte bærekraftig. Er det kun du og jeg og snekker andersen som skal betale for infrastruktur, skoler, helsevesen etc? Ja jeg er klar over at disse selskapene bidrar med blant annet arbeidsgiveravgift, og de har mange ansatte. Det gjør også elektriker Strøm, og han betaler likevel selskapsskatt på overskuddet. Og det må også multinasjonale selskaper gjøre. Nuvel. Jeg gleder meg over at det kommer noen ekstra kroner inn til fordeling til fellesskapet. Men jeg håper politikerne ser galskapen i dette og jobber ennå hardere og kjappere med å tette smutthullene rundt dette med å skatte i andre land enn der inntektene er skapt Skattene er ikke skatt på overskudd, men skatt på omsetning. Dvs Facebook sin omsetning på ca 2 mrd skattes med 2 %. At det er en skatt på omsetning gjør at mange smutthull testes. 2 - 6 % er nok satt fordi overskuddet før skatt ligger i rundt 8 - 20 % av omsetning i de fleste tilfeller. 16 % tilsvarer 4 %, 8 % ca 2 % og 6 % 24 %. Og jeg er ikke på noen måte uenig i de prinsippene du har, tenkte det bare var greitt å få forklart hva slags skatt dette er. 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Kjekt dette her, men det spørs jo om reglene vedtas i EU, og videre om alle implementerer de. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Skattene er ikke skatt på overskudd, men skatt på omsetning. Dvs Facebook sin omsetning på ca 2 mrd skattes med 2 %. At det er en skatt på omsetning gjør at mange smutthull testes. 2 - 6 % er nok satt fordi overskuddet før skatt ligger i rundt 8 - 20 % av omsetning i de fleste tilfeller. 16 % tilsvarer 4 %, 8 % ca 2 % og 6 % 24 %. Og jeg er ikke på noen måte uenig i de prinsippene du har, tenkte det bare var greitt å få forklart hva slags skatt dette er. Ja du har rett, det var akkurat dette det var skrevet om tidligere. Skatt på omsetning fremfor overskudd? Er dette virkelig gangbar vei? Risikoen er jo konkurser som følge av skatteregning for selskaper som drar på ekstra utgifter. En slik tilnærming er jo praksis det samme som å si at dagens regnskapslovgivning og skattelover har spilt fallitt. Jeg er for at det gjøres noe håndfast for å få bukt med å stjele fra fellesskapet, men er skatt på omsetning rett vei å gå? Slik jeg ser det vil det ha potensiale til å skape konkurser som medfører at folk mister jobb pga skattekrav som blir for høye i forhold til netto overskudd, i tilfeller der uforutsette ting bidrar til store ekstrakostnader. La oss ta softwarebransjen. Si det oppdages et kritisk sikkerhetshull som må tettes raskt. Eneste måten å gjennomføre dette på, kan være pålagt overtid for et eller flere team. Her kan kostnadene fort blir store. Eller i tilfeller der en bedrift får et krav mot seg feks pga tap en kunde har fått pga mangelfull sikkerhet eller annet som kan lastes utvikler. Erstatningskravet kan da spise opp hele nettoen selv om det er stor omsetning. Realiteten kan bli konkurs. Uten skatt på omsetning ville skatteregningen blitt redusert tilsvarende økningen i utgiftene og ville balansert automatisk. Jeg tror kanskje en langt mer ryddig vei å gå er å jobbe med internprising, sette opp klare regler for hva som aksepteres og forlange at selskaper skatter der overskuddet genereres. Det vil gjøre at skatteparadiser ikke vil være attraktive. Ytterste konsekvens må vi kanskje se på selskapsstrukturene. Er vi som samfunn tjent med kreative konstruksjoner av selskapsstrukturer som kun har som mål å spare skatt, slik at selskapene slipper å bidra til fellesskapet? Kanskje må vi stramme inn regnskapsloven og si at nei, det er ikke greit å stjele fra fellesskapet for å berike seg selv. Vi har jo ris bak speilet. Tvangsavvikling, straffeskatt, straffeforfølgelse av ledelse og styret samt revisorer og rådgivere og personlig ansvar for selskapets skatt på de som burde vist bedre både av ledelse, styrende organer, rådgivere og revisorer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Såvidt jeg husker så er det snakk om å betale en plass mellom 2-6% skatt. Og utifra en uttalelse fra EU, nærmere 2 enn 6 %. Ja hva skal man si? I mange tiår har vi latt private selskaper bygge opp en formidabel rikdom på selskapets og eiernes hender, og vi har liketil akseptert at disse pengene blant annet er skapt ved å plyndre det offentlige og stjele fra fellesskapet. For det er jo i realiteten det alle disse multinasjonale selskapene har gjort. De har mangedoblet profitt blant annet fordi de ikke har betalt skatt og dermed har de heller ikke bidratt til fellesskapet i den grad må bør forvente også av store selskaper. Skattebyrden kan ikke utelukkende bæres av private og SMB markedet. Nå er det endelig noen som tør ta tak i dette. Og hva gjør vi? Jo i realiteten så gir vi nå disse selskapene skatteamnesti. Et par prosenter i skatt er jo som ingenting å regne.Det betyr jo at selskaper som ikke opptrer som togrøvere faktisk vil ha en skatt som er 10 ganger høyere enn disse snuskete multinasjonale piratene. For det er jo det de er, Google, Microsoft, Facebook og disse andre. De tar fra fellesskapet og lurer seg unna sitt samfunnsansvar ved å stikke mer penger i egen lommebok og sylte ned på kontoer i skatteparadiser. Så trikser de med internprising og kan i realiteten selv bestemme hvor mye skatt de betaler. Facebook omsatte for over 2 milliarder i Norge, og betalte en halv million i skatt. Det er på ingen måte bærekraftig. Er det kun du og jeg og snekker andersen som skal betale for infrastruktur, skoler, helsevesen etc? Ja jeg er klar over at disse selskapene bidrar med blant annet arbeidsgiveravgift, og de har mange ansatte. Det gjør også elektriker Strøm, og han betaler likevel selskapsskatt på overskuddet. Og det må også multinasjonale selskaper gjøre. Nuvel. Jeg gleder meg over at det kommer noen ekstra kroner inn til fordeling til fellesskapet. Men jeg håper politikerne ser galskapen i dette og jobber ennå hardere og kjappere med å tette smutthullene rundt dette med å skatte i andre land enn der inntektene er skapt Skattene er ikke skatt på overskudd, men skatt på omsetning. Dvs Facebook sin omsetning på ca 2 mrd skattes med 2 %. At det er en skatt på omsetning gjør at mange smutthull testes. 2 - 6 % er nok satt fordi overskuddet før skatt ligger i rundt 8 - 20 % av omsetning i de fleste tilfeller. 16 % tilsvarer 4 %, 8 % ca 2 % og 6 % 24 %. Og jeg er ikke på noen måte uenig i de prinsippene du har, tenkte det bare var greitt å få forklart hva slags skatt dette er. Dette er nok en skatteregulering som kommer til å ramme smb markedet hardest, men man bruker "de store grådige" for å skape aksept for lovgivningen. Litt synd å se at så mange går i fellen og tenker at "siden jeg må betale så mye, så er det rettferdig med en ny skattelov som bare rammer de rikeste" - hadde man virkelig ønsket å kun ramme de store internasjonale selskapene som kommer seg unna skatt, så hadde man endrer dagens skattemodeller, man hadde ikke innført nye. Lenke til kommentar
NightlyDev Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Oh! Kan jeg få samme deal også i stedet for dagens løsning, slik at jeg mer eller mindre slipper skatt? Skattenivået burde være likt for både store og små selskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå