Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan hybelutleie regnes som næringsvirksomhet?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å leie ut noen leiligheter, men er litt usikker på dette med hva som er en boenhet og når ting går over til å være næring, slik at man plutselig risikerer å skatte over 50% og det blir ulønnsomt.

Hvis man leier ut hele leiligheter virker det greit, da kan man ha opptil fire.

Derimot ved utleie av hybler er jeg litt mer usikker. Hvis jeg for eksempel har et hybelhus på 450 kvm med 20 hybler, vil det da være næringsvirksomhet?

Hva med to studentkollektiver på 8 hybler hver?

Betyr det noe for om det er næringsvirksomhet hvorvidt man benytter utleiemegler eller ikke?

Er det slik at man kan ha fire leiligheter med ubegrenset antall hybler så lenge det totalt er maks 500 kvm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatte-ABC og ligningspraksis bruker ikke "hele leiligheter", men "boenheter", se Skatte-ABC "Virksomhet - allment" pkt. 3.3.13. En hybel er en boenhet. Utleie av boenheter i flere bygninger legges sammen (men utleie i egen bolig holdes utenfor).

Det får ikke betydning om man benytter utleiemegler.

Utgangspunktet på 500 kvadratmeter gjelder for utleie til forretningsformål, dvs. lager, butikklokaler, mv.

Lenke til kommentar

Det kommer jo overhodet ikke klart frem hva som er en boenhet ut fra Skatte-ABC. Det er jo også mange som leier ut flere enn fem hybler og som ikke betaler næringsskatt. Du skriver at en hybel er en boenhet og det kan jo være det stemmer, men jeg ser også flere steder det står at en hybel ikke nødvendigvis er en boenhet, kan ikke se at Skatte-ABC skriver noe om det.

Lenke til kommentar

At mange ikke betaler skatt betyr ikke at det er riktig. Det er mange som tror at man ikke må betale skatt av tips fordi det er "gave".

En hybel er en boenhet, men det er ikke en boenhet som teller mot vurderingen av hvor mange boenheter man har for å ta stilling til om man bor i enebolig, tomannsbolig, eller flermannsbolig. For denne vurderingen teller man antall familieleiligheter og selvstendige leiligheter (se Skatte-ABC "Bolig - fritaksbehandling" pkt 2).

Boenhet betyr ikke alltid det samme i alle sammenhenger. I vurderingen av om noe er virksomhet ser man imidlertid på eierens aktivitetsnivå, og da er det unaturlig å si at hvis du leier ut fem hybler har du lavere aktivitetsnivå enn hvis du leier ut fem familieleiligheter. Antagelig har du et større aktivitetsnivå, noe som i så fall skulle tilsi at grensen gikk ved færre hybler enn ellers. Derfor er det ingen grunn til å si at hybler ikke skulle være boenheter i denne sammenhengen.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Da er det muligens tryggere å leie ut leiligheter da.

Kan nevne at når jeg sier hybel så tenker jeg hovedsaklig på soverom hvor det er flere som deler kjøkken og bad. Hvis det er ett kjøkken, ett bad og fire soverom, så vil det uansett regnes som fire boenheter?

Lenke til kommentar

Da er det muligens tryggere å leie ut leiligheter da.

Kan nevne at når jeg sier hybel så tenker jeg hovedsaklig på soverom hvor det er flere som deler kjøkken og bad. Hvis det er ett kjøkken, ett bad og fire soverom, så vil det uansett regnes som fire boenheter?

Då er det vell enklare at du opererer med kun ein leigeavtale per leiligheit og tillater leigetakaren å framleige om ønskelig.

På den måten har du berre eit leigeforhold per leilighiet med ein fellessum, då du slepp å ta på deg ansvaret og risikoen for å sørge for at det bur nokon på kvart soverom, og du får berre ein kontaktperson som du treng å forholde deg til både i forhold til manglar ved boligen eller uteståande husleige.

Lenke til kommentar

I relasjon til vurderingen av om noe er virksomhet ser man som sagt på aktivitetsnivået. Grensen på fem er veiledende. Ikke se deg blind på et tall.

Hvis du har fire leiekontrakter på en boenhet har du et høyere aktivitetsnivå enn om du har én leiekontrakt på den samme boenheten, og terskelen for å anse aktiviteten din for næringsvirksomhet blir da lavere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...