Gå til innhold

Bør vi få skremmebilder på Cola-flaskene?

16 stemmer

1. 1. Bør vi få skremmebilder på Cola-flaskene?

• Ja, det er nødvendig for at folk skal forstå konsekvensene av overdreven brusdrikking
      3
    • Nei, alle vet i dag at Cola er helseskadelig
      13

Anbefalte innlegg

Her er nyren til en mann som drakk Cola hver dag i 40 år. Bør vi få slike bilder på Cola-flaskene på samme måte som det er skremmebilder på røykpakkene?

29365656_942484899262725_207366733357383

Endret av aklla
Lagt bilde i spoiler.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Skal de absolutt selge snus fra skap med sorte dører og i nøytrale bokser så bør de det. Smågodtet bør komme i svarte ugjennomsiktige bokser slik at folk ikke aner hva som er nedi før de åpner.

Er folk klar over hvor grenseløst irriterende det er å kjøpe snus allerede slik det er nå? Betjeningen aner jo ofte ikke hvor den står engang.

Slutter jeg pga det? Nei.

Er det like usunt å feit? Antageligvis verre.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at sukkeravgiften forenkles og gjelder sukker. Punktum.

F.eks 10 kr/kg sukkerinnhold inkl mva uansett om det er sjokolade, syltetøy, smågodt, ferdigkake, dessert på restaurant, raffinert sukker på pose, fruktsukker, eller sukker i ferdigretter. Sukkeravgiften bør ikke øremerkes, men årlig sammenlignes med samfunnskostnadene av sukker. F.eks tannhelse og fedme. Tannhelse og fedme bør komme mer inn under det offentlige helsetilbudet sånn at avgiftsinntektene omtrent tilsvarer sammfunnskostnadene, selv om det ikke er noen direkte øremerking.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fedme er et internasjonalt problem, og vi burde derfor få til et overnasjonalt samarbeid mot overforbruk av sukker. Avgift er flotte greier - jeg ser ingen grunn til at en halvliter cola skulle være billigere enn en halvliter øl - men effekten minker, og uheldige bieffekter øker, når store deler av befolkningen drar over kjølen for å hamstre. 

Lenke til kommentar

Ikke før det innføres skremselsbilder på alle kilt over alle veier og sykkelstier over hele landet så farlig som trafikken er!

Det er allerede bilder som oppfordrer å bruke belte, holde fartsgrensen og ta hensyn til syklister/gående osv..

Uansett helt idiotisk sammenligning.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

"Folk får velge selv hva de vil putte i seg" - dessverre får det utslag for den gjengse mann i gata, da vi alle er ansvarlige for andres helse (gjennom skatt). Folk flest tar jo egentlig altfor lite ansvar for egen helse. Er det fordi de vet at hvis det går skeis så tar staten regninga? Eller? Bryr de seg ikke? Hvis FRP ønsker at man skal betale for abort så burde det også omgjøres til at man må betale fore helseskader man har påført seg via livsstil (fedme, diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreft, kols etc)....

Men hadde jo blitt ganske så store administrative kostnader og kanskje litt uetisk om en skal luke ut alle disse 'synderne'; "hvor stor grad er det korrelasjon mellom egne valg og sykdom"... ikke alltid like lett å måle heller. 

Man bør uansett ikke drikke brus hver dag. Det er noe jeg tror de færreste gjør (i Norge i hvert fall) gjør uansett.

Tror faktisk at det er ganske mange som drikker brus hver dag. Ikke at jeg har sett på noe statistikk e.l., men jobber i butikk og da får man gjerne et lite innblikk i mange ulike kosthold. Ikke skjønner jeg hvorfor; usunt, ikke god smak,,,, 

Og har nesten inntrykket av at (lett)brus har blitt forherliget blant ganske mange unge. Ikke sjeldent man ser folk som bøtter en halvliter i lunsjen. Merkelig kultur.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Sukker bør vel helst gradvis reduseres i alle matvarer og nytelsesmiddel for å fungere over tid på en skånsom måte som ikke skaper opprør. 

Jeg tenker at sluttpris (gjennom en flat sukkeravgift) kan være en god måte å dreie forbruket gradvis bort fra sukker. Sukkeravgiften må gjerne økes over tid.

Lenke til kommentar

En kan jo også også øke prisen inn til produsenter slik at det blir mindre attraktivt å bruke sukker. En kan jo også gå inn for å regulere ferdige matvarer etter blodsukkerprofil, evt kreve at sukkeret ikke skal være raffinert.

Samfunnskostnadene som hvitt sukker skaper er ganske høye.

Lenke til kommentar

Fjern avgiftene, slik at alt blir billigere. Det er ingen grunn til at billig mat skal være synonymt med usunn mat. Vann er jo det sunneste man får tak i av drikke, og er også det rimeligste. Ellers koster en liter melk mindre enn en liter brus, selv med gammel sukkeravgift. Det samme med øl og vin, likevel går avgiftene opp. Folk har aldri drukket brus for å spare penger, så her slår man inn en åpen dør og kamuflerer det som en "avgift til det felles gode". Hvor er spyposen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke før det innføres skremselsbilder på alle kilt over alle veier og sykkelstier over hele landet så farlig som trafikken er!

Det er allerede bilder som oppfordrer å bruke belte, holde fartsgrensen og ta hensyn til syklister/gående osv..

Uansett helt idiotisk sammenligning.

Det er ikke en idiotisk sammenligning for trafikken er farligere enn cola. Og farligere enn hurtigmat for den saksskyld. Og farligere enn alkohol og narkotiske stoffer. Skal man advare mot en farlig ting i samfunnet burde man advare mot alle.

Lenke til kommentar

Ja. Skal de absolutt selge snus fra skap med sorte dører og i nøytrale bokser så bør de det. Smågodtet bør komme i svarte ugjennomsiktige bokser slik at folk ikke aner hva som er nedi før de åpner.

Er folk klar over hvor grenseløst irriterende det er å kjøpe snus allerede slik det er nå? Betjeningen aner jo ofte ikke hvor den står engang.

Slutter jeg pga det? Nei.

Er det like usunt å feit? Antageligvis verre.

Så siden det er irriterende for dere snusere vil du gjøre butikkturen irriterende også for de som ikke snuser?

Lenke til kommentar

Tannhelse og fedme bør komme mer inn under det offentlige helsetilbudet 

Nei, da vil folk bare spise enda mer sukker. Hvis vi ønsker å redusere tannhelseproblemer og fedme må vi la det svi å bli rammet av dette. Det gjør man ikke ved at staten tar regninga. 

Lenke til kommentar

Fedme er et internasjonalt problem, og vi burde derfor få til et overnasjonalt samarbeid mot overforbruk av sukker. Avgift er flotte greier - jeg ser ingen grunn til at en halvliter cola skulle være billigere enn en halvliter øl - men effekten minker, og uheldige bieffekter øker, når store deler av befolkningen drar over kjølen for å hamstre. 

Problemet er at det alltid vil lønne seg å være det landet som har lave avgifter. Dette landet vil tjene seg søkkrikt på grensehandel. Så det vil ikke fungere med mindre vi har en verdensregjering som dikterer alle statene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...