Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Deleier hund?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har veldig lenge hatt lyst på hund. For ikke lenge siden var jeg i kontakt med en oppdretter og var veldig nære med å reservere meg en valp. Heldigvis gjorde jeg ikke nettopp det. 

Der er slik at jeg pr idag ikke har noen andre enn meg selv som kan ta vare på hunden. Det medfører at jeg må være der for hunden hver eneste dag. 

I arbeidet mitt hender det at jeg må på jobbreise og/eller jobbe overtid. Det skjer ikke veldig ofte at jeg må reise bort, kanskje 3-4 ganger i året. Samtidig ønsker jeg det beste for hunden. Jeg vil ikke få hund bare på grunn av min egen egoisme av ønske om hund.

Jeg har lest om at enkelte finner ordninger hvor f.eks to enkeltpersoner eier hunden sammen og at hunden da er f.eks 2 uker hos ene parten og 2 uker hos den andre. Omtrent som ordningen barn har dersom foreldrene er skilt. Er dette utbredt? Jeg tenker at dette kanskje er noe som kunne passet meg. 

Hvor finner man i så tilfelle part nummer to? Det er jo viktig at jeg er trygg på at den andre parten er en ordentlig person/familie slik at jeg vet at hunden har det godt både der og hjemme hos meg.

Tar gjerne imot tips angående dette og om det er noe jeg må tenke på. Jeg antar at hunden vil lære seg til denne ordningen dersom det vil være slik fra den er valp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne vel fungert. Men det er svært viktig at du har god kjemi med den andre deleieren og at dere er enige om alt fra oppdragelse til for. Kan fort bli uenigheter om slikt.

Personlig ville jeg ikke ønsket en slik ordning av nettopo de grunnene.

Et alternativ er jo å begynne med hundepass. Du får nok ikke et så knyttet bånd til hundene som om det var din egen, men du kan fortsatt ha det ekstremt kjekt og du vil ha større frihet. Så kan du skaffe deg hund når du vet du har tid til å stille opp hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...