Svein-Erik Hole Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Ny kunnskap gir helt nye muligheter.KOMMENTAR: 7 spennende utviklingstrekk: IT-kompetanse endrer journalistikken Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 *Kremt* Så det forsøkes å utvikle seg fra direkte Google translate? I’ll be damned. Jeg trodde kildesøk og journalistisk integritet var noe som forsvant med Se&Rør og SMS-generasjonen. Ja, ja. Sikkert ikke for sent å oppfinne hjulet på nytt. 3 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Digi og TU er publikasjoner som ville hatt stor nytte av å ta ibruk f.eks Securedrop. https://www.aftenposten.no/securedrop/ https://freedom.press/ Fortrinnsvis inkludert en smule skolering av potensielle kilder. 2 Lenke til kommentar
JKUKL85W Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Interessant nok, og ideen om skreddersøm for leseren er kanskje god. Men journalister er alt for løsslupne med måten de titulerer seg selv. De aller fleste av dem er bare reportere. Journalistikk fordrer graving i data, og ikke politisk korrekte data, men også data vi ikke liker. Innenfor teknologi og teknologisk utvikling ser jeg regelmessig noe som minner om journalistikk. Når det kommer til politiske og samfunnsmessige nyheter består kobbelet stor sett bare av reportere. Journalister mister fort jobben. 1 Lenke til kommentar
Svein-Erik Hole Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 *Kremt* Så det forsøkes å utvikle seg fra direkte Google translate? I’ll be damned. Jeg trodde kildesøk og journalistisk integritet var noe som forsvant med Se&Rør og SMS-generasjonen. Ja, ja. Sikkert ikke for sent å oppfinne hjulet på nytt. Skjønte ikke helt det Google Translate-poenget. Dette handler altså ikke om å oversette andres journalistikk, men å hente og bearbeide rådata. Mvh Svein-Erik Hole Lenke til kommentar
phel21 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Må si jeg gir blaffen i om journalister hamrer på skrivemaskin, eller om de bruker moderne verktøy. Det altoverskyggende problemet i moderne media og journalistikk, som nesten helt er finansiert av reklame og sponsing av næringslivet, er at saklig kritikk er nesten fraværende. Fagpressen for IT og annen teknologi står blant de fremste i denne utviklingen. Her er det knapt noen som står på (for)brukernes side. Selv de mest elendige produkter skrytes opp i skyene i tester. Leter man etter saklig informasjon i datapressen og på Internett forøvrig drukner man i demoer og reklame forsøkt kamuflert som saklige artikler. Kanskje kan det være håp om at betalings-murene som spretter opp rundt om kan bidra til å gi lesere/kunder/forbrukere tilbake litt av den innflytelsen markedet en gang hadde ovenfor produsenter, distributører og selgere, men det vil nok ta tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå