Mephisto- Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg sliter litt med oppsettet her. Ser jo at forsterkeren (2113) ikke støtter 4k men bare 4k upscaling. Jeg koblet derfor ARC koblingen til forsterker og TV. Deretter laptop inn i TV. Bilde og stereo lyd fungerer bra her. I det jeg velger Dolby atmos (Windows 8), så skjer det noe rart med lyden, en slags pipende sammenhengende lyd som følger lyden av det jeg avspiller. Noen ideer om hvordan jeg kan få 5.1 lyd fra laptoppen? Det snodige er at i lydkonfigureringen av pcen kan jeg få til lyd av bakhøytalerne og subb'en skrur seg på, men ikke når jeg lagrer. Jeg er mildt sagt svært forvirret nå Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Rimelig sikker på at du ikke får atmos via ARC på verken TV eller receiver. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 18. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2018 Rimelig sikker på at du ikke får atmos via ARC på verken TV eller receiver. Men 5.1 burde fungere? Evt. Optisk? Med optisk har jeg også kun fått stereo. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 5.1 fungerer; men da må du velge at pc f.eks støtter 5.1 (gjøres på lydinnstillinger på egenskaper til lydutgangen på Windows; HDMI). 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 18. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2018 5.1 fungerer; men da må du velge at pc f.eks støtter 5.1 (gjøres på lydinnstillinger på egenskaper til lydutgangen på Windows; HDMI). Problemet er at jeg får kun lov å bruke Dolby access app'en. Og da tvangstyrer han noe greier, jeg får hvertfall ikke valgt 5.1 lyd. Vært borti på nyere windows? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Kjører Windows 10 på mac mini; får lov å sette opp hvilke lyd-strømmer som skal støttes der på lyd-HDMI "avspillingsenhet/egenskaper". Dolby Access app'en er sannsynligvis det som ødelegger alt for deg. Hva bruker du til å se film med på maskinen? Edit: Du trenger ingen mystiske app'er for å få atmos/dts:x støtte i Windows; det legges på TrueHD 7.1/DTS-HD.MA.7.1 streamen; så er det opp til mottaker (receiver/surround processor) å tolke disse; eventuelt ikke tolke. Bruker selv kodi.tv for å se film; får alle format rett til min Marantz AV8802A; enten det er dolby digital 2.0/5.1; dolby digital+ 5.1; dts 2.0/5.1; dts-hd.ma 5.1/7.1; atmos eller dts:x. Mac mini kjørers med HDMI mot Marantz AV8802A; som igjen er koblet opp via HDMI til TV (LG OLED B7V). Endret 18. mars 2018 av TGB 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2018 Kjører Windows 10 på mac mini; får lov å sette opp hvilke lyd-strømmer som skal støttes der på lyd-HDMI "avspillingsenhet/egenskaper". Dolby Access app'en er sannsynligvis det som ødelegger alt for deg. Hva bruker du til å se film med på maskinen? Edit: Du trenger ingen mystiske app'er for å få atmos/dts:x støtte i Windows; det legges på TrueHD 7.1/DTS-HD.MA.7.1 streamen; så er det opp til mottaker (receiver/surround processor) å tolke disse; eventuelt ikke tolke. Bruker selv kodi.tv for å se film; får alle format rett til min Marantz AV8802A; enten det er dolby digital 2.0/5.1; dolby digital+ 5.1; dts 2.0/5.1; dts-hd.ma 5.1/7.1; atmos eller dts:x. Mac mini kjørers med HDMI mot Marantz AV8802A; som igjen er koblet opp via HDMI til TV (LG OLED B7V). Bruker bare VLC til å se. Jeg vil helst bort fra hele dolby atmost/access app'en og heller velge selv hvilket oppsett man vil ha. Det får jeg rett og slett ikke til. Jeg har kun 2 alternativer under egenskaper til hdmi utgangen på PCen, det er stereo og dolby access. Det letteste begynner å ligne å bytte forsterker med 4k... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Om du bruker kodi og velger rett utgang i lydoppsettet så mener jeg du skal få til dette. Du kan bare teste. Edit: Det fungerer fint for meg; avspiller (kodi) sender ut lydstrøm - om den er av typen dts:x eller atmos (eller truehd; DD, DTS osv) så kommer signalet ut rett til surround processor. Endret 19. mars 2018 av TGB 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Bare slett den Dolby Atmos appen. Har lagt den inn ett par ganger på HTPCen selv, koblet mot anlegg som støtter Atmos. Og den lager bare problemer. Slett og sett til 5.1. MEN det kommer da an på om TVen sender 5.1 signaler videre. Siden det er OLED så burde den det, men eldre TVer så gjorde de sjeldent det. Du vil heller ikke få HD-lyd som Dolby True HD (Som ligger i ett Atmos lydspor), eller DTS MA. Kun standard Dolby Digital og DTS, da ARC ikke støtter dette før i eARC versjonen, og det støtter ikke forsterkeren din. Forsterkeren din skal ha 4K passthrough funksjon, slik at den skal kunne sende ett UHD bilde igjennom. MEN det støtter ikke dette hvis det er type UHD Blu-ray osv. som krever HDMI 2.0 og HDPC 2.2 protokollen. TVen din gjør nok det, men det kommer litt an på hva den gjør med UHD signaler som kommer via HDMI 1.4a som Denon 2113 har. Det er egne passthrough innstillinger i menyen til Denon. Endret 21. mars 2018 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 25. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2018 Bare slett den Dolby Atmos appen. Har lagt den inn ett par ganger på HTPCen selv, koblet mot anlegg som støtter Atmos. Og den lager bare problemer. Slett og sett til 5.1. MEN det kommer da an på om TVen sender 5.1 signaler videre. Siden det er OLED så burde den det, men eldre TVer så gjorde de sjeldent det. Du vil heller ikke få HD-lyd som Dolby True HD (Som ligger i ett Atmos lydspor), eller DTS MA. Kun standard Dolby Digital og DTS, da ARC ikke støtter dette før i eARC versjonen, og det støtter ikke forsterkeren din. Forsterkeren din skal ha 4K passthrough funksjon, slik at den skal kunne sende ett UHD bilde igjennom. MEN det støtter ikke dette hvis det er type UHD Blu-ray osv. som krever HDMI 2.0 og HDPC 2.2 protokollen. TVen din gjør nok det, men det kommer litt an på hva den gjør med UHD signaler som kommer via HDMI 1.4a som Denon 2113 har. Det er egne passthrough innstillinger i menyen til Denon. Takker for gode svar fra samtlige. Når jeg har satt i pcen til tven, så får jeg ikke lov å velge 7.1/5.1, selv om dem er der er dem grået ut. Det er kun stereo og atmos. Får fortsatt en skurrelyd når jeg tester høytalerne med atmos, altså riktig høytaler med riktig lyd, men ikke klar lyd. Jeg fant at forsterkeren min har hatt et lsikt problem (Changelog på firmware). Skulle forsøke å oppdatere forsterkeren, og her har trøbblet virkelig startet. Laster ned firmware til en usb minnepen, følger instruksjonene og oppdateringen starter. 1/3 inn i oppdateringen stopper den opp, og jeg får failedconnection101. Den begynner å restarte og får updateretry->->->. Her stopper alt seg, forsøker å omstarte oppdateringen uten at det fungerer. Forsøkte softreset uten hjelp og har også forsøkt hard reset uten at jeg får noe bilde fra forsterkeren. Noen som har vært borti? Den virker ikke til å ikke sende noe form for bilde nå. Jeg får et signal på en måte til tven, for tven endrer symbol på hdmi inngangen akkurat som om det er noe tilkoblet som ikke sender ut signal.. hjelp! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 På de eldre forsterkerene så kan det med at pass through ikke funker være noe med forskjellige innstillinger å gjøre. Prøv å slå av HDMI CEC i forsterkeren, slik at denne ikke kødder ting til med sin automatiske innstillinger osv, men det kjedelige er at deler av den må være på for at ARC funksjonen skal funke. Sjekk av konvertering/oppskalering er slått av, la signalene kun gå urørt igjennom, da TVen garantert har bedre skalering uansett. Hvis du kjører PC via TVen, så til forsterkeren, så kan det være grunnen, ikke alle greier å sende 5.1 videre, de sender uansett ikke 7.1 enda. Prøv å kjør PC via forsterkeren og opp selv om du ikke får 4K bildet for å teste det ut. Firmwaren. Koble forsterkeren til nettverk, og se om du får kjørt den slik. Holder at du tar med forsterkeren der du har nettverk, og har koblet den til en skjerm der. Vær ops på at firmware oppdatering gjerne tar 30 min til 1 time, og det kan tidvis se ut som den ikke gjør noe også. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 På de eldre forsterkerene så kan det med at pass through ikke funker være noe med forskjellige innstillinger å gjøre. Prøv å slå av HDMI CEC i forsterkeren, slik at denne ikke kødder ting til med sin automatiske innstillinger osv, men det kjedelige er at deler av den må være på for at ARC funksjonen skal funke. Sjekk av konvertering/oppskalering er slått av, la signalene kun gå urørt igjennom, da TVen garantert har bedre skalering uansett. Hvis du kjører PC via TVen, så til forsterkeren, så kan det være grunnen, ikke alle greier å sende 5.1 videre, de sender uansett ikke 7.1 enda. Prøv å kjør PC via forsterkeren og opp selv om du ikke får 4K bildet for å teste det ut. Firmwaren. Koble forsterkeren til nettverk, og se om du får kjørt den slik. Holder at du tar med forsterkeren der du har nettverk, og har koblet den til en skjerm der. Vær ops på at firmware oppdatering gjerne tar 30 min til 1 time, og det kan tidvis se ut som den ikke gjør noe også. Jeg har jo fått litt tilbakefall nå. Når jeg starter forsterkeren nå sender den ikke noe bilde. Klarer heller ikke sette i gang oppdatering slik det står i manuellen (status og tuner preset ch -). Factory reset virker å fungere til dels, men får ikke noe bilde eller respons med å forsøke oppdatering... Er virkelig rådløs nå Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Har du noe liv i displayet?. Har du mulighet til å teste med å koble HDMI utgangen til en PC monitor? En PC monitor er langt mindre kravstor til signalene inn enn hva en TV er. Når du prøver reset via knappene, trykker du alle 3 knappene samtidig, eller holder du Tuner preset + og - først før du trykker power? (Står ingenting om at du skal trykke på status på side 148 i manualen). Punkt 3 kan kanskje være vanskelig å treffe, hvis displayet blinker på mange forskjellige intervaller. EDIT: Fant ett annet sted at hvis du slår av forsterkeren med fjernkontrollen før reset, så funker ikke det. Det setter den bare i standby. Man må bruke knappen foran på selve forsterkeren. Men i samme guide, så virker det som det kun resetter radio delen: https://www.techwalla.com/articles/how-to-reset-a-denon-receiver-to-factory-defaults Andre tips her: https://www.justanswer.com/home-theater-stereo/7g5vj-reset-denon-avr-2313ci-factory-default-sett.html Endret 27. mars 2018 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 27. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2018 Har du noe liv i displayet?. Har du mulighet til å teste med å koble HDMI utgangen til en PC monitor? En PC monitor er langt mindre kravstor til signalene inn enn hva en TV er. Når du prøver reset via knappene, trykker du alle 3 knappene samtidig, eller holder du Tuner preset + og - først før du trykker power? (Står ingenting om at du skal trykke på status på side 148 i manualen). Punkt 3 kan kanskje være vanskelig å treffe, hvis displayet blinker på mange forskjellige intervaller. EDIT: Fant ett annet sted at hvis du slår av forsterkeren med fjernkontrollen før reset, så funker ikke det. Det setter den bare i standby. Man må bruke knappen foran på selve forsterkeren. Men i samme guide, så virker det som det kun resetter radio delen: https://www.techwalla.com/articles/how-to-reset-a-denon-receiver-to-factory-defaults Andre tips her: https://www.justanswer.com/home-theater-stereo/7g5vj-reset-denon-avr-2313ci-factory-default-sett.html Det er liv i displayet ja. Vanskelig å forklare, men noe galt er det, selv om jeg får switchet mellom de forskjellige inngangene. Jeg tok med meg en pc monitor, ikke noe liv her heller dessverre. Trykker inn tuner preset - og + deretter power. Får forsåvidt riktig respons (Alt på displayet blinker). Jeg fikk også med meg det ang. forskjellig på standby og helt av, men virker ikke som det var noe forskjellig i reset. Snakket litt med Hifiklubben i dag (Der jeg kjøpte den fra). Fikk et tips til om hvordan man resetter, hjalp fortsatt ikke. De var derimot villig å ta den imot for å undersøke selv så tror det er nærmeste løsning Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Holder du tuner + og - en stund etter at du har sluppet power knappen? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 28. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2018 Holder du tuner + og - en stund etter at du har sluppet power knappen? Prøvd litt forskjellig egentlig, holdt nesten ingenting, et par sekund opp mot 10 sekunder Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Holder du tuner + og - en stund etter at du har sluppet power knappen? Prøvd litt forskjellig egentlig, holdt nesten ingenting, et par sekund opp mot 10 sekunder Hvordan blinker displayet når du holder? Kan hende 10 sekunder ikke er nok. Står at man skal slippe når det blinker med ca. 1 sekunds mellomrom 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Holder du tuner + og - en stund etter at du har sluppet power knappen? Prøvd litt forskjellig egentlig, holdt nesten ingenting, et par sekund opp mot 10 sekunder Hvordan blinker displayet når du holder? Kan hende 10 sekunder ikke er nok. Står at man skal slippe når det blinker med ca. 1 sekunds mellomrom Alt i displayet blinker med ca. 1 sekunds mellomrom ja... Så rimelig sikker på at jeg har riktig sekvens. Forøvrig ble den levert inn til Hifiklubben (Selv uten framvist kvittering og garanti utløpt!). De mente den måtte ned til Danmark. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå